همکاری‌ تجاری ۳ میلیارد دلاری ایران و قزاقستان

وزیر جهادکشاورزی ضمن ابراز رضایت از روند پیشرفت گفت وگوهای کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و قزاقستان گفت: این نحوه از مذاکرات و نتایج به دست آمده، نشان از اراده دو کشور و مسئولان در توسعه همه‌جانبه روابط در زمینه‌های مختلف دارد.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم‌نیوز از وزارت جهاد کشاورزی، «محمدعلی نیکبخت» در نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری، علمی، فنی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان افزود: رییس‌جمهور ایران بر اولویت همکاری اقتصادی و ارتباط تجاری و بازرگانی با همسایگان تاکید فراوان دارد و نتایج امروز این کمیسیون مشترک دلیلی بر عزم و اراده دو کشور در تامین منافع ملی و مشترک بر پایه دوستی ملت‌ها است.

وزیر جهادکشاورزی پیشرفت‌های ایران در ۴۵ سال اخیر را چشمگیر خواند و تصریح کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف از جمله؛ بهداشت و درمان، آموزش، ساخت دارو، درمان انواع بیماریها و پذیرش توریسم درمانی از دیگر کشورهای در منطقه پیشرو است.

نیکبخت ادامه داد: این قبیل پیشرفت‌ها در صنایع پیچیده پالایشگاهی، پتروشیمی و صنایع با تکنولوژی بالا در ایران به دست متخصصین و منابع انسانی ماهر تولید می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به نشست دور اول نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و قزاقستان با تاکید دوباره بر توانمندی کشاورزی کشورمان گفت: در کنار پیشرفت‌های قابل توجه، در نظر داریم برخی محدودیت‌ها را با ارتباط متقابل متکی بر منافع ملی و مشترک با کشورهای دوست و همسایه برطرف کنیم و از راه هم‌افزایی با کشور دوست؛ قزاقستان، روابط کشاورزی را در زیربخش‌های؛ شیلات، پرورش آبزی در قفس و پرورش میگو در دریای خزر و خلیج فارس گسترش دهیم.

وی بخشی از نیاز گوشت قرمز کشور که اکنون از برزیل تامین می‌شود را قابل جایگزینی با قزاقستان عنوان کرد و افزود: ۹۰ درصد نیاز به این فراورده از تولید داخل تامین می‌شود و تمایل داریم در قالب پروتکل، بقیه نیاز خود را از قزاقستان تامین کنیم.

نیکبخت محدودیت اقلیمی و کمی بارش کشور را مانعی برای تولید برخی نهاده‌ها مانند ذرت و کنجاله سویا دانست و پیشنهاد داد: محصولات؛ جو، ذرت و کنجاله سویا به ارزش وزنی ۲۰ میلیون تن در سال، وارد می‌شود و این خود می‌تواند موضوع همکاری دو کشور قرار گیرد.

در نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری، علمی، فنی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان» به ریاست وزیر جهادکشاورزی کشورمان و با حضور معاون نخست‌وزیر قزاقستان و مشارکت هیأت‌های کارشناسی دو طرف برگزار شد و اسناد و توافق‌نامه‌های همکاری در این دور از مذاکرات به امضای نمایندگان دو کشور رسید.

در پایان این نشست، سند همکاری نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و قزاقستان و نقشه راه ارتباطات تجاری دو کشور تا سقف سه میلیارد دلار به امضای محمدعلی نیکبخت و معاون نخست‌وزیر قزاقستان رسید.

در این نشست، یادداشت تفاهم همکاری اندازه‌شناسی بین استاندارد ایران و موسسه اندازه‌شناسی قزاقستان و تشریفات و الزامات بهداشتی - دامپزشکی برای تجارت گوشت دام سنگین از قزاقستان به امضای نمایندگان دو کشور ایران و قزاقستان رسید.

کد خبر 69494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =