برات الکترونیکی با هدف تامین مالی بخش تولید رونمایی شد

خزانه‌دار کل کشور در مراسم رونمایی از برات الکترونیکی، گفت: از ابزارهای تامین مالی زنجیره‌ای تامین تولید استفاده از برات الکترونیکی است و این ابزار همچون اوراق دولتی هیچ ریسکی ندارد.

به گزارش اگزیم نیوز، صبح امروز (شنبه) از برات الکترونیکی زنجیره تأمین مالی با حضور با حضور سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی رونمایی شد.

رحمت‌الله اکرمی، خزانه‌دار کل کشور نیز در این مراسم با بیان اینکه یکی از ابزارهای تامین مالی زنجیره‌ای تامین تولید استفاده از برات الکترونیکی است، گفت: همچون همه مواردی که به وجوه و اوراق باز می‌گردد کار خزانه‌دار الکترونیک کشور، انتشار این سند تامین مالی است.

وی افزود: این ابزار با همکاری بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و بانک‌های عامل و مهم‌تر از همه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران رونمایی شده است.

خزانه‌دار کل کشور با تاکید بر اینکه تامین مالی زنجیره تولید یک رویکرد جدید در تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی است، گفت: اگر از این ابزار به خوبی استفاده شود رشد بالای اقتصادی را در پی خواهد داشت. تفاوت روش برات الکترونیک با روش‌های سنتی، توجه به مدیریت ریسک است که بانک عامل به عنوان پرداخت کننده سند به آن اشراف دارد.

اکرمی بیان کرد: همیشه این نگرانی وجود داشته که کسی که تسهیلات را می‌گیرد ممکن است نتواند آن را بازپرداخت کند. ابزار برات الکترونیک اما در تمام زنجیره‌های تولید می‌تواند این ریسک را برطرف کند. مسئله دیگر این بود که تا پیش از این تمام زنجیره‌های تولید متقاضی گرفتن تسهیلات از شبکه بانکی بودند اما با انتشار برات الکترونیک تنها یک بار این سند برای تمام زنجیره صادر می‌شود.

وی ادامه داد: برات الکترونیکی همچون اوراق دولتی هیچ ریسکی ندارد؛ بنابراین ریسک نکول در این سند تامین مالی صفر است. بهمن ۱۴۰۰ بحث سفته و برات الکترونیکی را رونمایی کردیم، اما شاید بعضی سوال کنند که مراسم امروز چیست؟ ابزار امروز کار تکراری نیست؛ زیرا برات الکترونیکی که قبلاً رونمایی شده، در حال حاضر برای تامین مالی کل زنجیره تامین طراحی شده است.

برات الکترونیک ابزاری کارا است

مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در این مراسم گفت: اتفاقی که ظرف چند سال گذشته افتاده و حقیقتاً باعث خوشحالی است، این است که همزمان که بحث کاهش تورم و کنترل مقداری رشد ترازنامه بانک‌ها را داریم و همگی باعث کاهش خلق نقدینگی توسط بانک‌ها می‌شود و در نهایت منجر به یک هماهنگی کم نظیر بین سازمان‌های مختلف در کنار هم شده که در کنار این موضوعی که باعث نگرانی می‌شود، این است که این سیاست باعث ایجاد مشکل در تامین نقدینگی بنگاه‌های تولیدی می‌شود.

وی افزود: روش‌های نوین تامین مالی به ویژه روش‌های تامین مالی تعهدی اهمیت دارد که برات الکترونیکی هم از جمله همین روش‌هاست.

معاون نوین بانک مرکزی گفت: در شرایط کنونی که کنترل مقداری ترازنامه انجام می‌شود برات الکترونیک به عنوان یک ابزار کارا مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای تحقق شعار سال که جهش تولید با مشارکت مردم است، اتفاق می‌افتد. در چنین شرایطی هماهنگی خوبی بین سازمان‌های مختلف لازم است و ما این هماهنگی را ظرف چند ماه گذشته شاهد بودیم.

کنترل رشد نقدینگی با ابزارهای تامین مالی نوین

سید علی روحانی، معاون سیاست گذاری وزارت امور اقتصادی و دارایی هم در این مراسم گفت: در شرایطی که ما سیاست کنترل رشد ترازنامه را در پیش گرفتیم، اتخاذ سیاست‌ها و روش‌های تامین مالی هدفمند و هدایت شده در زنجیره تامین به شدت اهمیت دارد و برات الکترونیک یکی از ابزارهای مورد استفاده در این مورد است.

وی افزود: ابزارهای تامین مالی نوین هم هدف کنترل رشد نقدینگی را محقق می‌کند و هم به بهبود رشد اقتصادی کمک خواهد کرد.

برای حل ریشه‌ای مشکل تورم و به طور مشخص کاهش سرعت رشد نقدینگی، برنامه‌های مستمر و بلندمدتی توسط دولت سیزدهم و وزارت اقتصاد در نظر گرفته شده است؛ خدمت نوین برات الکترونیکی زنجیره تامین، یکی از این برنامه‌ها بوده است.

برات الکترونیک، نسخه به روز شده‌ای از ابزار شناخته‌ شده‌ برات است که سابقه ای طولانی (چند هزار ساله) در اقتصاد ایران و جهان دارد. در برات الکترونیک ویژه زنجیره تامین، علاوه بر تمام ویژگی‌هایی که برات (الکترونیکی) دارد، همواره شخص بدهکار (برات گیر) بانک است. یعنی بانک متعهد پرداخت پولی است که در سررسید به دارنده‌ی برات پرداخت می‌شود. به خاطر الکترونیکی شدن زیرساخت انتشار برات، تمامی فرآیندهای صدور، انتقال، تنزیل و تسویه برات به شیوه‌ی الکترونیکی انجام می‌شود. موضوعی که علاوه بر تسهیل فرآیندها، سرعت و دقت انجام تراکنش‌ها را افزایش می‌دهد.

سامانه سفته و برات الکترونیک وزارت اقتصاد از بهمن ماه سال ۱۴۰۰ شروع به کار کرده و تا امروز تعداد ۱۷ بانک برای صدور سفته و برات الکترونیک به این سامانه متصل شده‌اند.

کد خبر 73226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =