۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹
روند صعودی طلا در پایان کار است؟

با وجودی که طلا همچنان در حال تثبیت موقعیت خود و در روند صعودی است اما بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که این پایان روند نیست.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز از «کیتکونیوز»، پس از یک رالی چشمگیر هفت روزه، که قیمت‌ها را به بالاترین سطح تاریخی یعنی ۲۲۰۳ دلار رساند، بازار طلا می‌تواند در کوتاه‌مدت شاهد تثبیت نسبی باشد. با این حال، بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که این، پایان روند صعودی طلا نیست.

اگرچه طلا هفته را پائین‌تر از سقف قیمت‌های روز جمعه به پایان می‌رساند، اما همچنان بهترین عملکرد خود را از جولای ۲۰۲۰ داشته است. قیمت آتی طلا در آوریل آخرین بار با ۲۱۸۴.۸۰ دلار در هر اونس معامله شد که بیش از ۴ درصد نسبت به جمعه گذشته افزایش داشت.

عقب‌نشینی جزئی طلا از بالاترین رکورد خود در حالی رخ می‌دهد که تی‌دی سکیوریتیز (TD Securities) اعلام کرد که در معاملات تاکتیکی لانگ یک ماهه‌ی خود، با افزایش ۷ درصدی سود می‌برد. اگرچه قیمت‌ها می‌توانند از سطوح فعلی بالاتر حرکت کنند، اما با نوسانات بیشتری مواجه خواهند شد.

کریس وکیو، رئیس معاملات آتی و فارکس در تیستی لایو.کام (Tastylive.com) با اشاره به اینکه وی از معاملات طلا خارج شده، خاطرنشان کرد که در صدد است تا منتظر بماند تا بازار اندکی وقت بگذارد و نفسی تازه کند.

وی همچنین ضمن تأکید بر اینکه تشخیص زمان کسب سود مهم است، ابراز داشت که این، فقط شروع رالی طلاست.

وکیو خاطرنشان کرد که همه در مورد بالاترین رکورد طلا بر حسب دلار آمریکا صحبت می‌کنند، اما این صرفأ یک داستان دلاری نیست. بلکه این یک مبحث جهانی است که از بازار حمایت می‌کند. به علاوه، به نظر می‌رسد طلا با پیش بینی این واقعیت که نرخ‌های پایین‌تری در سرتاسر جهان خواهیم داشت، حرکت می‌کند و در عین حال، سطح بدهی در همه جا به سطوح ناپایدار افزایش می‌یابد.»

گفتنی است طلا پس از انتشار آمار و ارقام ناامیدکننده‌ی اشتغال، توانست به ۲۲۰۰ دلار در هر اونس برسد. اگرچه اقتصاد ایالات متحده در ماه گذشته، ۲۷۵۰۰۰ شغل ایجاد کرد، اما بازنگری‌های نزولی قابل توجهی در آمار اشتغال ژانویه و دسامبر صورت گرفت.

افزون بر آن، نرخ بیکاری به ۳.۹ درصد افزایش یافت و دستمزدها کمتر از حد انتظار رشد کرد. تحلیلگران بر این باورند که داده‌های اشتغال، نه‌تنها نگرانی‌های مربوط به تورم را کاهش می‌دهد، بلکه برای فدرال رزرو فضایی به منظور کاهش نرخ‌های بهره در ماه ژوئن ایجاد می‌کند.

نعیم اسلم مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در Zaye Capital Markets به این نکته اشاره کرد که معامله‌گران در حال حاضر شرط‌های نزولی خود را بر روی شاخص دلار افزایش داده‌اند که برای قیمت طلا مثبت است و افزود: «ما فکر می‌کنیم که هم‌اکنون هدف قیمت طلا در پایان سال که ۲۳۰۰ دلار است، رقم بسیار امیدوارکننده‌ای به نظر می‌رسد.»

فعالان بازار، با احتمال بیش از ۷۰ درصد، کاهش نرخ فدرال رزرو را در ماه ژوئن در نظر دارند.

با این حال، گرچه بازار شاهد خروج بیشتر در صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت پشتوانه‌ی طلا بوده است، اما طلا به بالاترین حد خود رسید.

با تمام این‌ها، گرچه انتظار می‌رود طلا در یک روند صعودی قوی باقی بماند، اما برخی از تحلیلگران معتقدند که ممکن است نسبت به برخی سودها حساس باشد.

و اما با نگاهی به سمت هفته‌ی پیش رو، بزرگترین ریسک رویداد برای طلا، گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده‌ی فوریه است. بدیهی است که تورم بیش از حد انتظار می‌تواند فشار فروش را برای فلز گرانبها ایجاد کند.

گذشته از آن، چنانچه دلار به همراه بازدهی خزانه‌داری به تضعیف خود ادامه دهد، قطعاً گاوهای نر طلا به لطف نیروهای بنیادین در موقعیتی قدرتمند قرار می‌گیرند که روند صعودی بیشتری را به همراه خواهد داشت.

از نظر تکنیکال، طلا در مناطق ناشناخته با سطح روانی بعدی در ۲۲۰۰ دلار معامله می‌شود. اگر گاوها تصمیم بگیرند نفسی بکشند، این امر می‌تواند باعث کاهش دوباره به سمت ۲۱۵۰ دلار شود.

و اما در چشم‌انداز گزارش‌های کلیدی، در حالی که داده‌های CPI تمرکز اصلی هفته‌ی آینده خواهد بود، فعالان بازار، شاخص قیمت تولیدکننده، اعداد خرده‌فروشی و داده‌های تولید منطقه‌ای را نیز زیر نظر خواهند گرفت.

کد خبر 72291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =