شفافیت در دولت سیزدهم رانت‌ها را از بین برد/ حذف رانت مدیران دولتی پس از دو دهه

مدیرعامل سازمان حسابرسی کشور گفت: دولت سیزدهم با شعار شفافیت روی کار آمد و در همان ابتدای کار وزیر اقتصاد در این مسیر تصمیمات مهمی گرفت که یکی از آنها حذف تبصره سه ماده سه اساسنامه جامعه حسابداران رسمی بود.

به گزارش اگزیم نیوز، قدرت‌ا... اسماعیلی روز دوشنبه در گفت‌وگویی درباره اقدامات سازمان سازمان حسابرسی در دو سال گذشته، توضیح داد: در آیین‌نامه تایید صلاحیت حسابداران رسمی در تبصره ۳ماده سه لحاظ شده بود که به مدیران دولتی با ده سال سابقه فعالیت بدون گذراندن حتی یک روز سابقه حسابداری و بدون آزمون اجازه کار می‌داد که حذف شد. در واقع وزارت اقتصاد، اصلاحات ساختاری را با این کار از درون خود شروع کرد.

معاون وزیر اقتصاد افزود: مهم‌ترین اقدامی که دولت در زمینه شفافیت برای جامعه حسابداران کشور انجام داد دریافت موافقت هیات وزیران برای حذف تبصره سه ماده سه اساسنامه جامعه حسابداران رسمی کشور بود.

وی گفت: صورت‌های مالی که منتشر می‌شود باید یک نفر آن را تایید کند. کسی باید تایید کند که صلاحیت آن را داشته باشد. در گذشته کسی که کار حسابرسی انجام نداده بود می‌توانست این اطلاعات را تایید کند. در واقع روال به این صورت بود که این افراد ابتدا باید آزمون می‌دادند تا صلاحیتشان تایید شود؛ اما این وظیفه در اختیار کسانی بود که اطلاعات و تخصص کافی نداشتند و اکنون این رانت از بین رفته است.

اسماعیلی افزود: این رانت بیش از دو دهه ادامه داشت تا اینکه دولت سیزدهم به آن پایان داد. در گذشته به این صورت بود که کنترل کیفی حسابرسی و هیات بدوی انتظامی زیر نظر مجمع عمومی، شورای عالی و هیات مدیره قرار داشتند. در واقع افراد تصمیم‌گیرنده ذی‌نفع هم بودند.

مدیرعامل و رئیس هیات عامل سازمان حسابرسی تصریح کرد: اشخاص ذی‌نفع در حسابرسی وظیفه کنترل کیفیت و وظایف مربوط به هیات‌های بدوی که مربوط به بخش قضایی می‌شود را بر عهده داشتند. در واقع ناظر و منظور در کنار هم قرار داشتند، اما با تلاش سازمان حسابرسی و حمایت وزیر اقتصاد این تعارض منافع از بین رفت و سبب شد تا وظایف مربوط به کنترل حسابرسی و هیات‌های بدوی از کنترل ذی‌نفع خارج و زیر نظر حاکمیت قرار بگیرد و این تعارض منافع بعد از بیش از دو دهه از بین برود.

به گفته وی، پس از حذف رانت و ایجاد شفافیت و نظارت در این زمینه تماس‌های زیادی از سوی جامعه حسابداران رسمی داریم و بابت این اقدام دولت تشکر می‌کنند.

اسماعیلی درباره دیگر اقدام این سازمان در دولت سیزدهم افزود: یکی از اقداماتی که در این دولت انجام داده‌ایم دیجیتالی کردن پرونده‌های کاغذی بود. این کار به سرعت و دقت سازمان افزوده و صرفه جویی زیادی را به دنبال داشته است.

کد خبر 72289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =