تحقق کاهش نرخ تورم با استقلال بانک مرکزی از دولت عملی است

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: استقلال بانک مرکزی از دولت به معنای تلاش هرچه بیشتر برای تمرکز روی موضوع مهم کنترل تورم و زمینه سازی برای رشد اقتصادی است.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز، قدرت اله امام وردی درخصوص قانون جدید بانک مرکزی و افزایش اختیارات بانک مرکزی و استقلال در حوزه وظایف و رسالت‌های این بانک در اقتصاد کشور افزود: در بحث‌های حاکمیتی و دولتی سیاست گذاری‌های مختص به بخش پولی توسط دولت اعمال می‌شود، در حالی که باید سیاست‌های مرتبط با بخش مالی توسط بانک مرکزی اعمال می‌گردد.

وی در این باره اظهار داشت: سیاست‌های پولی که توسط بانک مرکزی اعمال می‌شود به واسطه این موضوع است که بانک مرکزی عهده دار دو وظیفه اصلی رشد اقتصادی و کنترل نرخ تورم است، بنابراین این موضوعات مهم که بخشی از مطالبه‌های مردم به شمار می‌روند، جزیی از وظایف اصلی بانک مرکزی به شمار می‌رود، در حالی که طبیعتا دولت به دنبال تامین درآمدهای خود است.

امام وردی گفت: درآمدهایی که به دلیل عدم انضباط مالی دولت و بزرگ بودن دولت منجر به افزایش هزینه‌ها می‌شود، پس دولتی که نمی‌تواند آنچنان که انتظار می‌رود هزینه‌ها و مخارج خود را کنترل کند، باید در برابر بانک مرکزی مستقل و پرتوانی قرار بگیرد تا تحت امر دولت نباشد.

این کارشناس و تحلیلگر اقتصادی یادآور شد: کارشناسان اقتصادی بر این موضوع تاکید می‌کنند که وقتی دولت به دنبال اجرای پروژه‌ای است، باید سیاست مالی درستی برای این منظور تدوین و تعریف کند تا بار تامین منابع مالی به دوش بانک مرکزی و نظام بانکی کشور نیفتد، چرا که در نهایت منجر به افزایش تورم می‌شود.

امام وردی افزود: وقتی دولت از طریق اخذ مالیات یا هر راه دیگری منابع مالی طرح‌های خود را محقق کند و از آن سو بانک مرکزی مستقل از دولت باشد و قدرت چانه زنی در برابر دولت را داشته باشد، دولت نمی‌تواند بدون حساب و کتاب از منابع بانک مرکزی بردارد، بدون اینکه منابع مالی این چنین طرح‌هایی از قبل دیده شده باشد.

این کارشناس وتحلیلگر اقتصادی گفت: به عنوان مثال سال‌ها است دولت‌ها بار تسهیلات تکلیفی مد نظر خود را به دوش نظام بانکی کشور انداخته است، یا بخشی از کسری بودجه خود را از طریق نظام بانکی تامین می‌کند، دست بردن در جیب بانک مرکزی و اینکه بانک مرکزی از نظر دولت‌های مختلف نقش قلک دولت را بازی کرده، به زیان کشور تمام شده، بنابراین نیازمند تصویب قوانین جدیدی برای استقلال هر چه بیشتر بانک مرکزی از دولت بودیم.

قدرت اله امام وردی در پایان تاکید کرد: استقلال بانک مرکزی از دولت به معنای تلاش هر چه بیشتر برای تمرکز روی موضوع مهم کنترل تورم و زمینه سازی برای رشد اقتصادی است، به این خاطر است که در کشورهای توسعه یافته استقلال بانک مرکزی از دولت بسیار حائز اهمیت است، بنابراین لازم است بر روی استقلال بانک مرکزی بیش از پیش کار شود تا ناظر بر این موضوع شاهد تحقق مطالبات مردم بخصوص در زمینه کاهش نرخ تورم و ثبات اقتصادی باشیم.

کد خبر 72217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =