برای سال زراعی پیش‌رو قطعا واردات برنج انجام نخواهد شد

معاون امور زراعت وزیرجهادکشاورزی گفت: به دولت پیشنهاد دادیم در زمان تولید برنج داخلی، اصلا اجازه واردات داده نشود.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز، علیرضا مهاجر درحاشیه نوزدهمین همایش ملی برنج درمحل معاونت موسسه تحقیقات برنج کشورگفت: دوره پایانی بیماری کرونا، تحریم اقتصادی کشور و اوج گرفتن جنگ روسیه و اوکراین که به یک باره باعث ایجاد تحولات غیرقابل پیش‌بینی جهانی شده بود و از سوی دیگر با توجه به چنین شرایطی کشور هم نیاز به تامین آذوقه حداقل تا دو سال را داشت.

وی افزود: این عوامل باعث افزایش بیش از حد واردات برنج به کشور شد و بعد از تب وتاب بیماری و جنگ روسیه و اوکراین، دولت بلافاصله دستور توقف واردات برنج را داد.

معاون امور زراعت وزیرجهاد کشاورزی با بیان اینکه درحال حاضر تولید برنج سفید درکشور حدود ۲ میلیون و۵۰۰ هزار تن است و نیاز واقعی کشور براساس جمعیت فعلی به ۳ میلیون و۲۰۰ هزار تن است، تصریح کرد، در شرایط عادی نیاز به واردات برنج کمتر از ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن است که این مقدار هم باید مدیریت و در زمان مناسب آن که به تولید کننده داخلی آسیبی نرسد، انجام شود.

مهاجر با تاکید براینکه دولت هم نظرش بر این هست که واردات برنج را باید مدیریت کرد، افزود: به دولت پیشنهاد دادیم تحت هیچ شرایطی در زمان تولید برنج داخلی، اصلا اجازه واردات و حتی توزیع برنج خارجی در بازارانجام نشود.

وی افزود: معتقدیم که درابتدا باید کشاورز، محصول تولیدی خود را بدون دغدغه و آرامش خاطر بفروشد و پس از آن دولت ورود و مدیریت کند.

معاون امور زراعت وزیرجهاد کشاورزی همچنین درخصوص اعلام قیمت برای سال زراعی جدید نیز گفت، ما نمی‌خواهیم که درخصوص برنج بحث قیمت را بیاوریم که کشاورز در تنگنا قرار بگیرد و اگر بخواهیم قیمت را دولتی و یا کف قیمت بازار محاسبه و اعلام کنیم، قطعا کشاورز متضرر خواهد شد و ما نمی‌خواهیم کشاورز زیان ببیند.

مهاجر با تاکید بر اینکه برای سال زراعی پیش‌رو قطعا واردات برنج انجام نخواهد شد، تصریح کرد، در این راستا حتی برنج مازاد سال زراعی تابستان امسال که در انبارها و شالیکوبی‌ها باقی مانده، دستور داده شده تا هم دولت و بخش خصوصی تا هرمقداری که موجود هست، خریداری کند.

وی ابراز امیدواری کرد، با سیاست‌های تشویقی و حمایتی که دولت برای شالیکاران در سال زراعی آتی پیش‌بینی کرده، با دراختیار گذاشتن کود شیمایی به مقدار مورد نیاز کشاورز و اعمال قیمت اختیاری کشاورز، تولید برنج درسال زراعی آینده ازمقدار بیش از دو میلیون و۵۰۰ هزار تن عبور کند.

کد خبر 72214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =