تداوم کاهش تولید اوپک‌پلاس قیمت نفت را افزایش داد

تصمیم اعضای اوپک‌پلاس برای تمدید کاهش تولید نفت تا سه ماهه دوم سال جاری سبب افزایش قیمت‌های نفت در روز دوشنبه شد.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز از وزارت نفت، رویترز در گزارشی نوشت: به‌دنبال تصمیم روز یکشنبه (۱۳ اسفندماه) تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک‌پلاس) مبنی بر ادامه توافق کاهش داوطلبانه تولید نفت خام تا سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ میلادی سبب شد قیمت‌های نفت روز دوشنبه (۱۴ اسفندماه) با افزایش اندکی همراه باشد.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال پس از افزایش ۲.۴ درصدی هفته گذشته، روز دوشنبه تا ساعت ۷ و ۲۹ دقیقه به وقت گرینویچ با ۱۴ سنت افزایش به ۸۳ دلار و ۶۹ سنت برای هر بشکه رسید.

نفت خام شاخص وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز پس از رشد ۴.۶ درصدی هفته قبل، روز دوشنبه با ۳ سنت افزایش با قیمت ۸۰ دلار برای هر بشکه معامله شد.

تحلیلگران گروه بانکی ای‌ان‌زد روز دوشنبه در یادداشتی اعلام کردند: علائم کاهش عرضه در بازار فیزیکی همچنان قیمت نفت خام را افزایش می‌دهد، کاهش تولید اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس همزمان با نگرانی بازار از بروز تنش‌های جدید در خاورمیانه همچنان به پایین آمدن عرضه دامن می‌زند.

اوپک‌پلاس کاهش داوطلبانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت خام خود را در سه ماه دوم امسال ادامه می‌دهد و انتظار می‌رود این اقدام از نوسان بازار همزمان با نگرانی‌ها درباره اقتصاد جهان و افزایش تولید کشورهای غیرعضو بکاهد، تصمیم روسیه نیز برخی تحلیلگران را متعجب کرد.

الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه، روز یکشنبه اعلام کرد که این کشور با هماهنگی برخی اعضای اوپک‌پلاس در مجموع تولید و صادرات نفت خود را در سه ماه دوم ۴۷۱ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد.

به گفته معامله‌گران، با وجود اینکه انتظار می‌رفت تصمیم اوپک‌پلاس تغییر اندکی را در قیمت‌های نفت ایجاد کند، اما بازارهای نفت کم‌گوگرد یا نفت شیرین نیز در حال کاهش قیمت هستند که این موضوع سبب افزایش اختلاف قیمت نفت خام شاخص برنت می‌شود.

خورخه لئون، معاون بلندپایه مشاور شرکت ریستاد، در یادداشتی عنوان کرد کاهش تولید اوپک‌پلاس، تولید اعضای این ائتلاف را در سه ماهه دوم به ۳۴ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز می‌رساند. پیشتر پیش‌بینی شده بود که تولید نفت خام تولیدکنندگان عضو اوپک‌پلاس در ماه مه با تعدیل کاهش عرضه به بیش از ۳۶ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

وی افزود: اقدام جدید اوپک‌پلاس آشکارا اتحاد قوی میان اعضای این گروه را نشان می‌دهد، اتحادی که پس از نشست وزیران این گروه در ماه نوامبر که منجر به خروج آنگولا از اوپک شد، زیرسؤال رفته بود.

به گفته وی، این اقدام همچنین اراده قوی این گروه را برای افزایش کف قیمت نفت بالای ۸۰ دلار برای هر بشکه در سه ماهه دوم سال جاری نشان می‌دهد.

افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی ناشی از حمله‌های حوثی‌های یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ سبب بالا رفتن قیمت‌های نفت شده است، هرچند نگرانی درباره رشد اقتصادی و افزایش نرخ‌ بهره بانکی نیز بر قیمت‌های نفت تأثیرگذار بوده است.

کد خبر 72129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =