دلار زدایی در هشت بانک عراقی کلید خورد

عراق همگام با برنامه دلارزدایی بریکس، هشت بانک خود را از انجام معامله با دلار آمریکا منع کرده است.

به گزارش روز پنجشنبه اگزیم نیوز از وبگاه «واچر گرو (Watcher. Guru)» عراق هشت بانک تجاری محلی را از معامله با دلار آمریکا به عنوان بخشی از اقدامات این کشور برای محدود کردن کلاهبرداری، پولشویی و سایر استفاده‌های غیرقانونی از دلار منع کرد.

هشت بانک محلی عراق از دسترسی به مزایده روزانه دلار آمریکا که توسط بانک مرکزی عراق انجام می‌شود، منع شده‌اند و سایر بانک‌های محلی، دیگر به ذخایر دلاری بانک مرکزی عراق دسترسی نخواهند داشت.

براساس این گزارش، این تصمیم در جهت اجرای برنامه‌ گروه بریکس است که قصد دارد از سلطه دلار آمریکا ممانعت کند.

گروه بریکس متشکل از قدرت‌های نوظهور اقتصادی جهان شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است که در نشست سال گذشته میلادی این گروه در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی اعضا با پذیرش اعضای جدید موافقت کردند و به این ترتیب با عضویت آرژانتین، مصر، ایران، اتیوپی، امارات و عربستان سعودی به این گروه موافقت شد.

طبق تصمیم سران بریکس که در نشست شهریور ماه گذشته آنان در آفریقای جنوبی اعلام شد، این گروه به دنبال استفاده از ارزهای محلی اعضا و سیستم‌های پرداخت جایگزین به جای دلار برای سهولت در مبادلات اقتصادی اعضای خود است.

عراق از جمله کشورهایی است که برای پیوستن به ائتلاف بریکس و مشارکت در روند جهانی دلارزدایی ابراز علاقه کرده است و در عین حال این کشور در حال مبارزه برای کنترل معاملات بازار سیاه دلار آمریکا است که اقتصاد بومی این کشور را مختل می‌کند.

هدف عراق کنترل نوسان نرخ ارز بازار سیاه است که مدت‌هاست این کشور را درگیر کرده است؛ ممنوعیت معامله به دلار آمریکا، واحد پول محلی عراق یعنی دینار را نیز تقویت خواهد کرد.

کد خبر 71467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =