رشد مثبت اقتصادی در ۱۴ فصل متوالی/ صدور بخشنامه‌های شبانه در دولت سیزدهم حذف شد

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: از سال ۱۳۹۹ تا تابستان ۱۴۰۲ رشد اقتصادی مثبت را تجربه می‌کنیم که بر اساس پیش‌بینی‌ها در حوزه صنعت، کشاورز و در مجموع اقتصاد تا پایان امسال روند مثبتی در رشد اقتصاد خواهیم داشت.

به گزارش اگزیم نیوز، سیداحسان خاندوزی امروز (دوشنبه) در بیست و ششمین دوره همایش رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران در مرکز همایش های صدا و سیما، اظهار داشت: امسال نیز مانند سال گذشته رشد اقتصادی مثبتی را تجربه خواهیم کرد. بر این اساس در ۱۶ فصل رشد متوالی رشد اقتصادی خواهیم داشت.

وی افزود: با مرور شاخص های اقتصاد کلان در ۲ سال اخیر مشخص می شود که ما دشواری های خارجی و داخلی در ۶ سال اخیر را پشت سر گذاشتیم؛ دشواری خارجی بخش مهمی است که پا برجاست، اما با سیاست های رییس جمهور که در حوزه توسعه روابط و اقتصاد با کشورهای همسایه صورت گرفته است، شاهد گشایش‌های اقتصادی هستیم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه در وزارت اقتصاد با کلیدواژه تسهیل و تامین بسیار سر و کار داریم، گفت: از دام رکود و رشد اقتصاد پایین خارج شده ایم و در مسیر بلندمدت قرار گرفته‌ایم برای اینکه تولید ملی و درآمد سرانه ارتقا پیدا کند و راه بسیاری در پیش داریم.

خاندوزی اضافه کرد: تلاش ها و سیاست هایی که در ۲ سال گذشته رقم خورده منجر به رشد تولید و خروج از رکود در سرمایه گذاری داخلی و خارجی شده که قابل مقایسه با سال های گذشته نیست.

وی با اشاره به تسهیل در سطح محیط کسب و کار گفت: در درگاه ملی مجوزها تسهیل را ایجاد کردیم و امسال تداوم این وضعیت و فعالیت فعالان اقتصادی را در پیش گرفته ایم. در گذشته قهر نظام اداری با تولیدکنندگان و صادرکنندگان وجود داشت که این موضوع رفع شد و با تمرکز بر تسهیل به دنبال رونق تولید هستیم.

وزیر اقتصاد گفت: ابتدای امسال مصوبه ای در هیات وزیران داشته ایم که باید به صورت شفاف مقررات در درگاه ملی به تولیدکنندگان و صادرکنندگان اعلام شود و دیگر دستورالعمل های یک شب نداشته باشیم. در همین راستا امسال بخش نامه های کمرگی ۵۰ درصد کاهش داشت و برای سال آینده نیز این روند ادامه می یابد.

خاندوزی با بیان اینکه، بازیگران اقتصادی توانسته اند از دام رکود خارج شوند که به خاطر ورود شرکت های دانش بنیان است، افزود: نیازمند همفکری بین بخش دولتی با بخش صنعتی و شرکت های برتر هستیم تا به کیفیت رشد اقتصادی دست یابیم و کالاها قابلیت رقابت پذیری در عرصه بین المللی باشد.

وی ادامه داد: برای شرکت های بزرگ اقتصادی تامین انرژی و مالی مهم است که نیازمند تدابیر مشترک هستیم تا اولویت به تولید در مقابل مصرف مورد توجه قرار گیرد.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه در وزارت اقتصاد تلاش کرده ایم تامین مالی بانکی را با کنترل نقدینگی فراهم کنیم، گفت: ابزارهای متفاوت را برای شرکت های خوش نام و معتبر در دستور کار قرار دادیم، در ۹ ماه سال گذشته ۲۱۰ هزار میلیارد تومان شرکت های غیر دولتی از بازار سرمایه بود که امسال ۲۵۰ هزار میلیارد تومان از ظرفیت تامین مالی بورس استفاده کرده اند که امسال امیدواریم به ۵۰۰ هزار میلیاردتومان دست یابیم.

۲۸ درصد تامین مالی از طریق بازار سرمایه انجام شد

خاندوزی بیان کرد: سال گذشته ۲۸ درصد تامین مالی بانکی جدید برای بخش های غیر دولتی از طریق بازار سرمایه صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه دولت از حضور ایران در ۵۰۰ شرکت برتر دنیا حمایت می کند، گفت: از اینکه شرکت های بزرگ سرحلقه جذب سرمایه گذاری خارجی در کشورمان باشند حمایت ویژه ای انجام خواهیم داد ضمن اینکه از شرکت های بزرگ می خواهیم برای خوشه سازی و زنجیره های مرتبط صنعتی اقدام کنند.

وزیر اقتصاد افزود: روحیه جمعی باید مورد توجه قرار گیرد تا سایر صنایع نیز به مرحله رقابت پذیری برسند. همچنین بایستی از منابع داخلی شرکت ها برای سرمایه گذاری ها استفاده شود ضمن اینکه دولت از فعالان اقتصادی حمایت می کند بر این اساس در تبصره ۲ لایحه بودجه معافیت مالیاتی از محل سود انباشته را برای شرکت ها در نظر گرفته ایم که اولویت ما رشد اقتصادی هر چند از نظر درآمدی برای دولت نقصان ایجاد شود.

در همایش معرفی شرکت‌های برتر از بین ۵۰۰ شرکت، ۱۰۰ شرکت برتر در حوزه تولید، فروش، صادرات معرفی و با حضور وزرای اقتصادی و صمت تقدیر شدند. همچنین از بین ۱۰۰ شرکت برتر، ۱۰ شرکت پیشرو که در چهار سال متوالی روند رو به رشدی داشته‌اند تجلیل شدند.

کد خبر 70947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =