وزیر جهادکشاورزی: تحقیقات کشاورزی باید به مزرعه برود

وزیر جهادکشاورزی بر ورود تحقیقات کاربردی به مزارع و واحدهای تولیدی کشاورزی تاکید کرد و دانش‌بنیان سازی کشاورزی را تنها راه تأمین امنیت غذایی کشور دانست.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم نیوز از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، محمدعلی نیکبخت در نشست با رییس، معاونین و رؤسای موسسات تحقیقاتی سازمان تات یادآور شد: وزارت جهادکشاورزی متولی سفره و معیشت مردم است و باید غذای سالم و کافی را در اختیار جامعه قرار دهد.

وزیر جهادکشاورزی با اشاره به ۱۲ قلم محصول اساسی کشاورزی افزود: ما باید این محصولات را با توجه به اقلیم خشک و نیمه خشک، محدودیت منابع آب و خاک و عقب ماندگی در سرمایه‌گذاری کشاورزی، تولید کنیم.

نیکبخت با تاکید بر پیشرفت کشاورزی به رغم محدودیت‌های موجود، ادامه داد: ما راهی به جز کشاورزی دانش‌بنیان برای افزایش بهره‌وری نداریم و در راه رسیدن به آن ناگزیر از عملیاتی ساختن و کاربردی کردن تحقیق و پژوهش و کشاندن دانش به عرصه‌ مزارع هستیم.

وی در همین رابطه اضافه کرد: ۲.۵ درصد مقالات کشاورزی جهان مربوط به تات است و این افتخار بزرگی برای ایران است، این افتخار می‌بایست در پای ساقه گندم، تولید بذر و نهاده، فناوری واحد تولیدی و همه زیربخش‌های کشاورزی تزریق شود و میوه آن که بهره‌وری و فراوانی تولید با منابع محدود است، شاکله امنیت غذایی پایدار را بسازد.

نیکبخت دانش‌بنیان کردن کشاورزی و افزایش بهره‌وری را خواست رهبری و مطالبه رییس دولت دانست و گفت: علم را از چاردیواری مراکز تحقیقاتی و پژوهشی بیرون آورید و ردپای تات را در جای جای زیربخش‌های کشاورزی باقی گذارید.

وزیر جهادکشاورزی بر استفاده از ظرفیت دانشگاهی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان انرژی اتمی، هنرستان‌های آموزش و پرورش و کشاورزان پیشرو تاکید کرد و همبستگی مبارک اجرا و تحقیق را گره‌گشای مشکلات کشاورزی کشور خواند.

در این نشست، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان کشاورزی و نخبگان فعال در این بخش و اقتصادی شدن آنان از راه فروش دانش و فناوری، دیگر توصیه نیکبخت به مسئولان سازمان تات بود.

کد خبر 70616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =