۱۰ هزار میلیارد تومان عرضه اولیه تا پایان سال در بورس تهران

مدیرعامل بورس تهران امروز (چهارشنبه)در نشست خبری جزئیات عرضه اولیه ۵ شرکت که تا پایان سال انجام می‌شود را تشریح کرد.

به گزارش اگزیم نیوز، محمود گودرزی در نشست خبری در محل بورس تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر عرضه‌های اولیه تا آخر سال جاری، اظهار داشت: امسال قرار است یک هلدینگ پتروشیمی به نام شستان از زیر مجموعه‌های وزارت دفاع در بورس عرضه شود، همچنین شرکت ذوب آهن بیستون، شرکت آلومینا، هلدینگ نماد غدیر قرار است عرضه اولیه شوند که ارزش سهام عرضه اولیه این شرکت‌ها ۱۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

وی افزود: با توجه به شرایط بازار ابتدا شرکت‌های متوسط وارد بورس می‌شوند تا شرایط بازار به‌هم نریزد و آمادگی داریم تا آخر سال ۵ شرکت یادشده بتوانند در بورس عرضه اولیه کنند.

گودرزی گفت: دو اولویت مهم شامل تامین مالی بورس تهران برای اقتصاد و همچنین دیجیتال کردن سامانه‌ها و طراحی سامانه‌های بورس در دستورکار قرار گرفته است که با کمک تیم اجرایی بورس تهران سال آینده با اصلاح برند و حضور قوی در عرضه اولیه سعی می‌کنیم در تامین مالی نقش ایفا کنیم.

مدیرعامل بورس تهران‌ یادآور شد: اندازه شرکت‌هایی که در بورس پذیرفته می‌شوند، نسبت به شرکت‌هایی که وارد فرابورس می‌شوند بزرگ‌تر هستند، اما با تصویب هیات مدیره قرار شد شرکت‌های متوسط هم در بورس پذیرفته شوند.

‌مدیرعامل بورس درباره اینکه با وجود ۶۰ میلیون کد بورسی معادل ۷۵ درصد جمعیت کشور آیا این یک فرصت و یا تهدید به‌شمار می‌رود؟ گفت: بخش عمده از این کدهای بورسی مربوط به سهام عدالت است و وظیفه ما این است که به فعالان بازار سرمایه کمک کنیم. کسانی که دانش مالی ندارند به شکل غیرمستقیم سرمایه‌گذاری کنند، اما اینکه آیا این مسئله فرصت است یا تهدید، در جایگاهی نیستیم که در این مورد صحبت کنیم اما در بورس‌های دنیا معمولاً سرمایه‌گذاران به روش‌های غیرمستقیم و از طریق صندوق‌ها وارد بورس می‌شوند.

وی اضافه کرد: ما در ایران برای اینکه منابع لازم از طریق بازار سرمایه صرف پروژه‌ها شود از طریق صندوق‌های پروژه اقدام کردیم که ۶۰ میلیون نفر می‌توانند به راحتی وارد بورس شوند و صندوق‌های پروژه هم در قالب صندوق‌های قابل معامله ای تی اف می‌توانند به تامین نقدینگی از بازار اقدام کنند و ما در بورس یک پلتفرمی هستیم که قابلیت اظهارنظر در این زمینه را نداریم.

مدیرعامل بورس تهران در مورد تامین مالی از بازار سرمایه از طریق صندوق‌های خصوصی PE و VC که در تمام دنیا از طریق این صندوق‌ها موتور محرکه رشد در اقتصاد هستند و ما اولین صندوق خصوصی را در بورس راه‌اندازی می‌کنیم.

وی اظهار داشت: در سفرهای استانی در مورد شناسایی مشکلات شرکت‌ها متوجه شدیم بسیاری از شرکت‌ها مشکلات فروش ندارند اما به خاطر کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش امکان توسعه ندارند که تلاش می‌کنیم از طریق صندوق‌های خصوصی منابع مورد نیاز این شرکت‌ها را تامین کنیم.

گودرزی همچنین در مورد پذیرش شرکت‌های دانش بنیان در بورس تهران گفت: در دنیا شرکت‌های مهم در زمینه دیجیتال هستند، درحالی‌که در بورس تهران عمدتا شرکت‌های تولیدکننده کالا حضور پیدا می‌کنند، اما تلاش می‌کنیم شرکت‌های دانش بنیان و دیجیتال محور نیز وارد بورس شوند. در حال حاضر از حدود ۵۰ شرکتی که در لیست پذیرش قرار دارند، ۱۰ شرکت دانش بنیان هستند که در زمینه برق و دارو فعالیت می‌کنند.

وی اظهار داشت: شرکت‌های دانش بنیان با توجه به اکوسیستمی که دارند کمتر از نوسانات دنیا متاثر می‌شوند و می‌توانند بازدهی خوبی برای سرمایه‌گذاران داشته باشند.

مدیرعامل بورس اضافه کرد: شرکت‌هایی که در بورس حضور دارند به خاطر شفافیت، مالیات واقعی به دولت می‌پردازند، اما شرکت‌هایی که در بازارهای رقیب هستند شفافیت لازم را ندارند و اگر وارد بورس شوند، آنها هم شفاف خواهند شد.

گودرزی همچنین در مورد برند جدید بورس تهران و سامانه بورس بیان کرد: قرار است اتفاقات مهمی در توسعه دیجیتالی بورس روی دهد و ما بازار سرمایه‌گذاران حرفه‌ای را در قالب شرکت‌های عام پروسه که نیاز به تامین مالی دارند، راه اندازی می‌کنیم. شرکت‌هایی که طرح توجیحی دارند برای تامین مالی از طریق بورس و از طریق شرکت‌های سهامی عام پروژه اقدام می‌کنند.

وی افزود: برای پوشش ریسک معاونت عملیات و ابزارهای نوین بورس صندوق‌های پوشش ریسک را مطالعه کرده و مستندات آن را به سازمان بورس ارائه کردند که باید سازمان بورس در این زمینه مجوز صادر کند. در گام اول صندوق‌های ای تی اف در بازار ابزارهای نوین راه‌اندازی می‌شوند و بعد از آن دنبال راه‌اندازی صندوق‌های پوشش ریسک خواهیم بود.

مدیرعامل بورس در مورد تجدید ارزیابی دارایی‌های بورس تهران گفت: بزرگ‌ترین دارایی ما ساختمان مرکزی بورس تهران در سعادت آباد است که به دلیل اینکه هنوز پایان کار آن صادر نشده، نمی‌توانیم تجدید ارزیابی کنیم. همچنین ۲۲ تالار منطقه‌ای در کشور داریم که در ۱۰ تالار املاکی در اختیار بورس است و بعد از حل شدن مشکل پایان کار اقدام به تجدید ارزیابی دارایی می‌کنیم.

گودرزی همچنین در مورد اینکه چرا برخی از شرکت‌های بزرگ مانند سوخت سبز زاگرس که اخیرا در بورس تامین مالی کردند، بازارگردان ندارند، بیان کرد:‌ تلاش ما این است که منابع جمع‌آوری شده از عرضه اولیه صرف توسعه شرکت‌ها شود و در مرحله بعد که نماد وارد بورس شد، الزام به بازارگردان خواهند داشت.

وی افزود: شرکت‌هایی که دارای ۲۰ درصد پیشرفت پروژه هستند، می‌توانند از طریق بورس تامین مالی کنند، اما نکته مهم برای ما این است که این شرکت‌ها توجیه فنی و اقتصادی داشته باشند تا بتوانند از بورس تامین مالی کنند و در این رابطه شرکت‌های مشاور دارای رتبه ۱ انتخاب می‌شوند که گزارش توجیه مالی و اقتصادی به شرکت رتبه بندی ارائه کنند و بعد از آن شرکت‌ها می‌توانند رتبه اعتباری ارائه کنند و بر اساس این رتبه اعتباری اقدام به تامین مالی از بازار سرمایه کنند.

مدیرعامل بورس در مورد دو شرکت پروژه‌محور تصریح کرد: یکی دیتا سنتر مربوط به صدا و سیما و دیگری شرکت آهن اسفنجی می‌خواهند از طریق بورس تامین مالی کنند که البته اگر استانداردهای لازم برای هیات پذیرش را داشته باشند، می‌توانند از طریق بازار سرمایه و صندوق‌های سهامی عام پروژه بعد از داشتن مطالعه توجیه اقتصادی و فنی اقدام به تامین مالی کنند.

گودرزی در مورد شرکت‌های پروژه‌نیروگاهی، افزود: ما در این زمینه عجله‌ای نداریم، تاکنون مراجعه‌ای برای تامین مالی پروژه‌های نیروگاهی نداشته‌ایم و ما در صدد طرح توجیه فنی و اقتصادی هستیم تا این شرکت‌ها توجیه اقتصادی و فنی داشته باشند.

وی در مورد بازار قراردادهای آتی گفت: مشکل بازار قراردادهای آتی که هنوز نتوانسته‌اند تأیید فرایندها را داشته باشند، تسویه پایاپای را باید انجام دهند و در این زمینه یکی دو شرکت OMS به تازگی شروع کردند و ۱۴ شرکت با دارایی پایه هستند، اما حجم دارایی‌های آنها قابل قبول نیست. تعداد شرکت‌هایی که دارای قرارداد آتی هستند، به زودی به ۲۸ شرکت افزایش پیدا می‌کنند. البته اندازه معاملات صندوق‌های قرارداد آتی ۳۸ میلیارد تومان است که باید اندازه آنها افزایش یابد.

کد خبر 70426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =