موافقتنامه اوراسیا، فرصتی بزرگ برای صادرات اقلام صنعتی و دانش‌بنیان است

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: امضای موافقتنامه تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا فرصتی بزرگ در زمینه صادرات کالاهای با ارزش افزوده، دانش بنیان و صنعتی ایران به کشورهای عضو این اتحادیه است.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز، مهدی ضیغمی که وزیر صمت را در سفر به سن‌پتزربورگ و آیین امضای موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا همراهی می‌کرد، در گفت و گویی در حاشیه این سفر افزود: امضای این موافقتنامه اولین تجربه کشور در حوزه تجارت آزاد است که با پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا آغاز می‌شود.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت، اقتصاد ایران موازی و رقابتی نیست و تا حد زیادی مکمل است و به همین خاطر با امضای این موافقتنامه فرصت بسیار خوبی برای کشور فراهم می‌شود.
وی با اشاره به موافقتنامه تجارت ترجیحی که از سال ۱۳۹۷ به صورت آزمایشی میان ایران و کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا منعقد شد، گفت: در نتیجه مذاکرات طولانی در خصوص موافقتنامه تجارت آزاد که با همکاری تمام دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی از سال ۱۳۹۹ شروع شد، در نهایت موفق شدیم ۸۷ درصد کالاها را به تعرفه صفر برسانیم.
به گفته ضیغمی، این موضوع فرصت بسیار بزرگی برای صادرات کالاهای با ارزش افزوده، دانش بنیان و صنعتی ایران به کشورهای حوزه اوراسیا فراهم می‌کند.
وی با اشاره به ظرفیت کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا افزود: ایران نیز می‌تواند برای تأمین کالاهای اساسی خود با استفاده از مزیت حسن همجواری، همسایگی و وجود یک بازار باثبات از این کشورها محصولات مورد نیاز خود را وارد کند.

جمهوری اسلامی ایران و کشورهای بلاروس،‌ قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و ارمنستان به عنوان اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا روز دوشنبه چهارم دی‌ماه ۱۴۰۲ در آیینی در سن‌پترزبورگ موافقتنامه تجارت آزاد امضا کردند.
علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران این موافقتنامه را که حاصل بیش از دو سال مذاکره و کار کارشناسی است، امضا کرد.
از طرف اتحادیه اوراسیا نیز معاونان نخست وزیران کشورهای عضو این اتحادیه اقتصادی، این موافقتنامه را امضا کردند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت شامگاه دوشنبه پس از امضای موافقتنامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، در جمع سران (شورای عالی) کشورهای عضو این اتحادیه در سخنانی، این توافق را گامی به نفع ملت‌ها، تجار و بازرگانان منطقه دانست. فیلم کامل سخنان این عضو کابینه در این اجلاس را اینجا ببینید.
علی آبادی را در این سفر، مهدی صفری معاون وزیر امور خارجه، مهدی ضیغمی معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت، محمدمجید فولادگر معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صمت و کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو همراهی می کردند.
پیش از این، آخرین مذاکرات مرتبط با متن نهایی این موافقتنامه روز یکشنبه سوم دی‌ماه با حضور مسئولانی از ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا صورت گرفته بود.
این موافقتنامه پس از امضا نیازمند تصویب در مجالس ۶ کشور ( مجلس شورای اسلامی و مجالس پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا) است تا به قانون تبدیل و عملیاتی شود.
بنا بر اطلاعاتی که از موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا در اختیار خبرنگاران قرار گرفت، طرفین تعرفه‌ها را برای ۸۷ درصد اقلام کالایی در مبادلات تجاری خود به صورت کامل حذف خواهند کرد.
در این میان، هر یک از طرفین، یک لیست منفی تهیه‌ می‌کنند که شامل کالاهایی می‌شود که برای یکی از طرفین،‌ کالای حساس تلقی شود و امکان حذف تعرفه آنها وجود ندارد.

وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا پیش از این ۳۰ آذرماه ۱۴۰۲ در این باره گفت: پس از امضای موافقتنامه تجارت آزاد ایران و این اتحادیه میزان تجارت دو طرف در گام نخست و در یک بازه زمانی پنج تا هفت ساله به ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلار در سال خواهد رسید.
آندری اسلپنف افزود: ما با توافقنامه موقت موفق شدیم مبادلات دوجانبه با ایران را در طول سه سال دوبرابر افزایش دهیم و اکنون با امضای موافقتنامه دائم به طور منطقی می‌توانیم در کوتاه مدت در انتظار افزایش میزان تجارت دو کشور تا سقف ۲۰ میلیارد دلار در سال باشیم.

کد خبر 70174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =