مراحل توسعه شهرک پتروشیمی مکران تشریح شد

مجری طرح توسعه شهرک پتروشیمی مکران اقدامات انجام شده برای گسترش و توسعه این شهرک را مدرن و در مقیاس بین‌المللی توصیف کرد.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم‌نیوز، رضا صدری مجری طرح توسعه زیرساخت‌های صنعتی شهر پتروشیمی مکران در جمع خبرنگاران درباره اهداف احداث این شهرک، گفت: فلسفه شهرک این است که هر آنچه واحدهای تولیدی نیاز دارند توسط زیرساخت‌های صنعتی (یوتیلیتی) ایجاد شود تا تمرکز واحدهای تولیدی فقط بر روی تولید محصولات خودشان باشد.

وی اضافه کرد: نیروگاه پتروشیمی مکران جزو نیروگاه‌های بزرگ کشور و مجموعه‌ای در مقیاس بین‌المللی است. همچنین آبگیر و آب شیرین‌کن تامین آب شرب شهرک از ویژگی‌های خاصی در جهان برخودار است.

صدری، توسعه را مبنا و فلسفه وجودی این شهرک دانست و افزود: امکان داشت این شهرک‌ در ماهشهر و عسلویه احداث شود. اما به دلیل نبود زیرساخت در منطقه، مجبور شدیم این شهرک را ایجاد کنیم.

مجری طرح توسعه زیرساخت‌های صنعتی شهر پتروشیمی مکران یادآور شد: رعایت الزامات زیست محیطی ماهشهر و عسلویه به دلیل نزدیکی به حریم دریا سخت بود. اما اینجا برای اینکه حریم دریا حفظ شود، این مجموعه با فاصله زیادی از دریا ایجاد شده است.

صدری اظهار داشت: به همه ابعاد این طرح از صفر تا صد فکر شده است؛ از حمل و نقل و تامین مواد گرفته تا بازار هدف و تاثیر آن بر کشورهای همسایه چنین اسناد بالادستی را در هیچ جای دنیا سراغ نداریم.

وی پروژه آبگیر توسعه مکران را به لحاظ اجرایی در جهان بی‌نظیر توصیف کرد و افزود: این مجموعه به روش میکروتونلینگ (حفاری افقی) فعالیت می‌کند و هیچ تماسی با ساحل ندارد و کسانی که در ساحل باشند، متوجه حضور این تونل زیردریایی برای برداشت آب نمی‌شوند.

مجری طرح توسعه زیرساخت‌های صنعتی شهر پتروشیمی مکران اضافه کرد: نکته کم‌نظیر دیگر در حوزه زیست‌محیطی، موضوع پساب شهرک‌ است. همه پساب شهرک به طور کامل و صد در صدی تصفیه شده و در چرخه تولید محصولات از آنها استفاده می‌شود. بعضی از این پساب‌ها، در حوزه کشاورزی هم قابل استفاده است.

صدری با بیان اینکه تکنولوژی کربن کپچرینگ در این شهرک در حال راه‌اندازی است، افزود: این تکنولوژی گاز کربن را از محیط جذب کرده و قابلیت تولید محصولاتی را دارد. با اجرایی شدن این تکنولوژی، از نظر مقیاس توان رقابت با سایت‌های خارجی را دارد.

مجری طرح توسعه زیرساخت‌های صنعتی شهر پتروشیمی مکران اضافه کرد: در حوزه مسئولیت اجتماعی، یک آموزشگاه کارگاهی ایجاد شده که نیروهای بدون تجربه و شغل‌های مختلف مورد نیاز شهرک در این کارگاه جذب و آموزش داده می‌شود و پس از آموزش، به کارگاه‌های فعال در شهرک معرفی می‌شوند.

صدری افزود: کسانی که در این آموزشگاه حضور دارند در گذشته به قاچاق سوخت مشغول بودند.

کد خبر 68234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =