درآمد افزایش قیمت ۷۰ درصد محصولات پتروشیمی کجا مصرف می‌شود؟

با افزایش نرخ تسعیر ارز جهت محاسبه قیمت پایه محصولات پتروشیمی، درآمد بورس کالا از محل کارمزد افزایش قابل توجهی خواهد یافت.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم‌نیوز، در شهریورماه سال جاری مهمترین تحول مربوط به صنایع پتروشیمی در بورس کالا رقم خورد و بعد از مصوبه دولت در مورد تغییر سازوکار محاسبه نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی، نرخ ارز محاسباتی جهت محاسبه قیمت پایه محصولات پتروشیمی عرضه شده در بورس کالا از ۲۸۵۰۰ تومان به نرخ مرکز مبادله طلا و ارز یعنی ۳۷۵۰۰ تومان افزایش یافت.

براساس برآوردهای انجام شده در وزارت صمت، پس از افزایش نرخ تسعیر محاسبه قیمت پایه محصولات پتروشیمی از ۲۸.۵۰۰ تومان به نرخ ۳۷.۵۰۰ الی ۳۸.۵۰۰ تومان (افزایش ۳۰ درصدی) در دسته "کالاهای ملتهب" شاهد افزایش ۱۴ درصدی قیمت‌ها خواهیم بود. این میزان افزایش قیمت در دسته کالاهای غیر ملتهب حدود ۲۴ تا ۳۰ درصد خواهد بود.

علت این تفاوت این است که کالاهای غیر ملتهب به سبب آن که در بورس کالا مازاد عرضه دارند و عملا رقابتی بر روی آنها انجام نمی‌شود، براساس تقریبا با همان نرخ پایه به فروش می‌رسند. به این ترتیب با افزایش ۳۰ درصدی نرخ پایه قیمت این محصولات نیز تقریبا به همان میزان افزایش پیدا می‌کند.

جدا از آثار تورمی این تصمیم موضوعی که اخیرا حواشی تازه ایجاد کرده است موضوع درامد بورس کالا از محل کارمزدهای مربوط به معاملات انجام شده است. بر این اساس با افزایش نرخ تسعیر و افزایش قیمت پایه محصولات پتروشیمی عملا درامد بورس کالا از محل کارمز دریافتی معاملات افزایش خواهد یافت. لازم به ذکر است که نماد شرکت بورس کالای ایران در بازار سرمایه با نماد کالا اخیرا با استقبال معامله گران نیز مواجه شده است.

بررسی معاملات بورس کالای ایران در سال ۱۴۰۱ بیانگر جابه‌جایی رکوردهای تاریخی در بازار فیزیکی، مشتقه و مالی از سال ۸۶ (زمان تاسیس بورس کالا) تاکنون است؛ در سال قبل با افزایش ۵۸ درصدی، ارزش کل معاملات حدود ۱۰۰۰هزار میلیارد تومان (همت) بوده و حجم معاملات نیز ۱۱۷.۷ میلیون تن ثبت شده است.در میان تمامی محصول‌ها، سیمان با افزایش ۲۰ میلیون و ۸۶۱ هزار تنی نسبت به سال ۱۴۰۰ بیشترین تاثیر را در افزایش حجم معاملات بورس کالا در سال ۱۴۰۱ داشت. پس از آن، گندله سنگ آهن و سپس کنسانتره به ترتیب با افزایش ۷ میلیون و۹۷۷ هزار تنی و ۴ میلیون و ۹۶۹ هزار تنی معاملات داشتند.به لحاظ ارزش نیز پس از خودرو، شمش بلوم و بیلت فولادی، گندله و مس کاتد در ارزش معاملات اثرگذار بودند.

کد خبر 67300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =