وزیر جهاد کشاورزی: ۱۰ میلیون تُن گندم امسال از کشاورزان خریداری شد

وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه در بودجه امسال قرار بود دولت هشت و نیم میلیون تُن گندم از کشاورزان خریداری کند، گفت: تاکنون از مرز ۱۰ میلیون تُن عبور کرده‌ایم.

به گزارش اگزیم نیوز، محمدعلی نیکبخت روز جمعه پای درد دل فعالان بخش کشاورزی اسلامشهر نشست و خطاب به آنها در مورد خریداری گندم از کشاورزان و مطالبات آنان اظهار داشت: در ارتباط با پرداخت مطالبات گندم کاران در هر جلسه هیات دولت به بهانه آمار گندم، بنده به رییس جمهور این موضوع را اعلام کردم؛ ایشان هم دستور پیگیری دادند و در دوشنبه ای که گذشت مقرر شد ۵۰ همت پرداخت شود که ما نیز در حال پرداخت آن به کشاورزان هستیم.

وی افزود: در بودجه امسال قرار بود ۸.۵ میلیون تُن گندم خریداری می کردیم که تاکنون ۱۰ میلون تن را رد کرده ایم و پیش بینی ما این است که ۲ میلیون تُن بیشتر خرید صورت گیرد؛ همین ۲ میلیون تن یعنی ۳۰۰ هزار میلیاردریال با این وجود رییس جمهور دستور پرداخت را داد.

نیکبخت با بیان آنکه مطالبات سنگین است اما به مرور پرداخت می شود چرا که این میزان خریداری بیشتر در بودجه دیده نشده بود، در مورد معضلات موضوع نان هم اظهار داشت: در موضوع آرد و نان ما بیشتر انبار دار هستیم و امانتداری می کنیم؛ وزارت صمت هر میزان اعلام کند ما تامین می کنیم.

وزیر جهادکشاوری این را هم گفت که باید در سال زراعتی آینده به یک خودکفایی خوبی برسیم؛ باید آب بیشتری استحصال کنیم و با استفاده از کشاورزی دانش بنیان تولید را بالا ببریم.

اسلامشهر می تواند حرف اول را در کشاورزی بزند

نیکبخت با اشاره به بازدید امروزش از مراکز کشاورزی و دامپروری و شیلات اسلامشهر گفت: مطمئنم یک روزی اسلامشهر با توجه به این ظرفیت ها در کشاورزی حرف اول را خواهد زد؛ اقلیم، خاک و آب و هوای این منطقه پایین دست تهران بسیار مستعد کشاورزی است و ظرفیت خوبی برای تامین محصولات کشاورزی مورد نیاز پایتخت دارد.

به گفته وزیر جهادکشاورزی، باید سرمایه ها و سرمایه گذارها را به اسلامشهر ببریم و حتی می توان تولید مرغ که نیاز تهران است را در این شهرستان تامین کرد؛ نباید کشاورزی اسلامشهر زیر بخش های دیگر صنایع این شهرستان گم شود.

وی افزود: امروز بیش از ۸۰ میلیون نفر جمعیت در ایران داریم و با توجه به فرمایشات رهبری و سند امنیت غذایی و دستور رییس جمهوری، باید در ۱۴ محصول اساسی کشور به طور متوسط به ۹۰ درصد خودکفایی برسیم و در ۵ کالا به ۱۰۰ درصد خودکفایی برسیم.

نیکبخت با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی در بخش کشاورزی باید جهاد کند، گفت: این جهاد را باید کشاورزان انجام دهند و ما نیز ریل گذاری، سیاست گذاری و حمایت را انجام دهیم.

این مسئول افزود: حفظ امنیت غذایی در گرو حفظ کاربری اراضی است و تهران بدترین وضعیت را در این بخش دارد و ببینید که واقعا تا خود دماوند به زمین های کشاورزی رحم نکرده اند؛ ۱۸ میلیون هکتار زمین قابل کشت داریم که فقط ۶ درصد این زمین ها درجه یک حاصلخیز است اما با توجه به رشد جمعیت، کارخانه و ویلاسازی می خواهند این امور روی آن ۶ درصد ایجاد شود.

نیکبخت خاطرنشان کرد: حالا ببینید که واقعا کار سخت است؛ هشت هزار تن مرغ و سه هزار تن گوشت قرمز روزانه در کشور مصرف داریم و اگر در بخش تولید، تعلل کنیم چند هواپیما باید بسیج شود تا واردات کنیم.

وی ادامه داد: از یاد نبریم که در حوزه شیر و لبنیات هم باید تولید در داخل انجام شود.

وزیر جهادکشاورزی خطاب به فعالان بخش کشاورزی اسلامشهر اعلام کرد: بنده با مشکلات شما تولیدکنندگان کاملا آشنا هستم و بخش زیادی از مشکلات قابل حل است؛ تصمیمی باید به نفع کشاورزان گرفته شود که در این راه در کنار شما خواهیم بود.

فعالان حوزه کشاورزی اسلامشهر مظلومند

فرماندار شهرستان اسلامشهر نیز در این جلسه با تقدیر از حسن ظن وزیر جهاد کشاورزی و سفر وی به این شهرستان گفت: از ابتدای امروز وزیر از بخش کشاورزی ما بازدید کرد و با مشکلات آشنا شد که امیدواریم پیرو این بازدیدها مشکلات این بخش از بین برود.

حسین حبیبی خاطرنشان کرد: اسلامشهر ظرفیت های فراوانی دارد که یکی از آنها کشاورزی است؛ فعالان این بخش واقعا مظلومند و در طرح چهارشنبه ها با تولید در سطح شهرستان سعی کرده ایم که این مشکلات را حل کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی از ساعت ۶:۳۰ صبح امروز/جمعه/ با حضور در مناطق مختلف شهرستان اسلامشهر در جنوب غرب تهران ضمن بازدید از ظرفیت های بخش کشاورزی از نزدیک پای درد دل و مشکلات تولیدکنندگان و کشاورزان اسلامشهری نشست.

کد خبر 66370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =