صرفه‌جویی ۱۷۵ میلیون دلاری با ورود فناوری‌های نوین در بخش کشاورزی

رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی از صرفه‌جویی ۱۷۵ میلیون دلاری ناشی از ورود فناوری‌های نوین در بخش کشاورزی خبر داد و گفت: توسعه کشاورزی دانش بنیان مبتنی بر فناوری‌های نوین برای عبور از چالش‌های سه دهه آینده بخش کشاورزی یک ضرورت است.

به گزارش روز پنجشنبه اگزیم نیوز، «غلامرضا صالحی جوزانی»در دومین رویداد فناوری‌های نوین کشاورزی درباره ضرورت توسعه این فناوری‌ها، افزود: بخش کشاورزی و منابع طبیعی طی ۳۰ سال آینده (۱۴۳۰) با چالش‌های فزاینده‌ای روبرو خواهد شد.

رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، افزایش جمعیت کشور به حدود ۱۰۰ میلیون نفر و افزایش ۵۰ میلیون تنی نیاز کشور به محصولات کشاورزی نسبت به میزان فعلی تولیدات، افزایش میانگین دما حداقل یک درجه و کاهش ۳۰ درصدی منابع آب در دسترس (از ۱۰۰ میلیارد متر مکعب آب‌های تجدیدپذیر در کشور به کمتر از ۷۰ میلیارد متر مکعب خواهد رسید) و افزایش اراضی شور کشور که در حال حاضر نیز بالغ بر هفت میلیون هکتار است، از مهم‌ترین این چالش‌ها هستند.

صالحی جوزانی تصریح کرد: در حالی این چالش‌ها را پیش رو داریم که ضریب نفوذ دانش در بخش کشاورزی کشور زیر ۵ درصد است و سالانه حدود سه میلیارد دلار صرف واردات انواع نهاده‌های فناورانه کشاورزی (بذر هیبرید، برخی کودهای شیمیایی، آفت‌کش‌های شیمیایی، هسته‌های اولیه طیور و آبزیان، واکسن و داروهای دامی، ماشین‌های پیشرفته، افزودنی‌های صنایع غذایی و استارترها) می‌شود.

رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی اظهار داشت: این فناوری‌ها شامل اصلاح ژنتیکی مبتنی بر ژنوم و ویرایش ژنی، مهندسی ژنتیک، بیوانفورماتیک و ابرداده‌ها، کشاورزی در فضای بسته (کشاورزی عمودی، بیورآکتورهای یکبار مصرف، هیدروپونیک، ایروپونیک و آکواپونیک)، کشاورزی با آب دریا، کشاورزی در بیابان، گوشت مصنوعی، پرینتر سه‌بعدی، نانوتکنولوژی، ریزجلبک‌ها، پلتفرم بلاک‌چین (ارز دیجیتال)، کشاورزی دقیق و هوشمند، پهپادها، فراورده‌های زیستی، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا هستند.

صالحی جوزانی با اشاره به این که عمده این فناوری‌های نوین در حوزه زیست فناوری (بیوتکنولوژی) هستند گفت: بازار بیوتکنولوژی دنیا حدود هزار میلیارد دلار است که تا سال ۲۰۳۰ به حدود سه هزار میلیارد دلار خواهد رسید، البته سهم بخش کشاورزی از این بازار جهانی حدود ۲۰ درصد (۲۰۰ میلیارد دلار) است.

به گفته وی در حال حاضر حدود ۲۰۰ شرکت دانش بنیان، واحد فناور و هسته‌های فناور مرتبط با بیوتکنولوژی کشاورزی در کشور فعال هستند که حتی اگر بخواهیم یک درصد بازار جهانی این محصولات را در اختیار داشته باشیم ارزش محصولات این بخش باید از حدود ۵۰۰ میلیون دلار کنونی به حداقل دو میلیارد دلار افزایش یابد.

وی با تاکید بر اهتمام پژوهشگاه برای ایفای نقش پررنگ‌تر در رفع چالش‌ها و توسعه زیست فناوری و نانوفناوری کشاورزی در کشور افزود: طی حدود دو دهه فعالیت پژوهشگاه ۷۰ فناوری قابل تجاری سازی به دست آمده است که بخشی از آنها تا ابتدای سال جاری در قالب ۴۰ قرارداد انتقال فناوری به بخش خصوصی منتقل شده و اثربخشی قابل توجهی در بخش کشاورزی داشته‌اند.

صرفه‌جویی ۱۷۵ میلیون دلاری ناشی از ورود فناوری‌های نوین در بخش کشاورزی

رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: برخی از فناوری‌های راه یافته به عرصه کشاورزی در حدود ۲۰۵ هزار هکتار از اراضی زراعی کشور استفاده شده و سالانه بالغ بر ۱۷۵ میلیون دلار از محل صرفه‌جویی ارزی با افزایش ارزش افزوده عاید کشاورزی کشور کرده‌اند.

وی اظهار داشت: طرح‌های اثربخش تجاری سازی شده پژوهشگاه شامل فناوری و تولید صنعتی پروبیوتیک‌های دام، طیور و آبزیان، انتقال فناوری و تولید تجاری کودهای زیستی مبتنی بر تریکودرما، تولید تجاری و سریع بیوکمپوست به عنوان کود آلی از پسماندهای نیشکر، کشت بافت و سالم‌سازی ارقام نیشکر از طریق کشت بافت، تولید بذر سالم (مینی تیوبر) سیب‌زمینی و تولید تجاری پایه‌های کشت بافتی سیب مالینگ بوده است.

صالحی جوزانی تصریح کرد: رویدادهای فناوری‌های نوین کشاورزی به منظور کمک به کاهش وابستگی بخش کشاورزی کشور به واردات برخی از نهاده‌های فناورانه و در راستای تسریع تجاری سازی فناوری‌های مهم کشاورزی با هدف شبکه سازی با بخش خصوصی و معاونت‌های اجرایی وزارت جهاد کشاورزی و تشکیل و تکمیل زنجیره‌های ارزش کشاورزی برگزار می‌شود.

وی افزود: طی هشت ماه گذشته ضمن ایجاد ارتباط با معاونت‌های اجرایی وزارت جهاد کشاورزی از طریق ۶ شورای راهبردی تحقیقات وزارتخانه، نیازسنجی فناوری‌های مورد نیاز معاونت‌ها انجام شده و از سوی دیگر با بیش از ۶۰ شرکت بخش خصوصی ارتباط گرفته شده است.

دومین رویداد فناوری‌های نوین کشاورزی امروز چهارشنبه در نمایشگاه بین‌المللی تهران و در سالن ۳۷A برگزار شد که در این رویداد حدود ۱۵ شرکت قراردادهایی را با بخش تحقیقات کشاورزی به امضا رساندند.

کد خبر 66091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =