برات الکترونیک ابزاری برای تسهیل تامین مالی/ فشار بر منابع بانک‌ها کاهش می‌یابد

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: برات الکترونیک نیاز به الزامات اولیه ندارد و کاربرد آن راحت‌ و سریع است و برخی بروکراسی‌های اداری در آن حذف شده است.

به گزارش روز شنبه اگزیم نیوز، یحیی آل اسحاق در گفت‌وگویی افزود: ابزارهای جدید در سیستم مالی کشور در حال گسترش است و این ابزارها ضرورت کارایی خود را در همه حوزه‌های اقتصادی نشان داده اند؛ چون ما چاره‌ای نداریم جز اینکه خدمات را در همه حوزه‌های اقتصادی وفق دهیم، تا در حوزه‌های جدید اقتصادی پیشرفت کنیم.

وی با بیان اینکه اگر از ابزارهای جدید استفاده نکنیم و همچون گذشته بر سیستم‌های سنتی پا فشاری کنیم، حتماً دچار عقب افتادگی خواهیم شد، اظهار داشت: نکته مهم این است که ابزارهای جدیدی که معرفی می‌شود؛ در اجرا هم نکات مثبت و منفی خود را نشان دهند، چون اگر یک سیاست کامل نباشد خسارت‌های زیادی به فعالان اقتصادی وارد خواهد شد؛ بنابراین لازم است تا ابزارهای جدید در فضاهای محدود عملیاتی شود و بعد از اینکه نقاط قوت و ضعف آن شناسایی و سپس جهان شمول شد، سپس از این ابزارها استفاده کنیم.

این فعال اقتصادی گفت: مسئله برات، چک، سفته، نوع مبادلات و... در همه کشورهای دنیا بر روی این ابزارها کار می‌کنند و سعی می‌کنند تا آن را توسعه دهند و تلاش‌های زیادی برای وحدت نظر نیز صورت می‌گیرد و اگر موضوع برات الکترونیک در دنیا جا افتاده است، حتماً ما هم باید آن را پی گیری کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از کاربردهای ابزارهای جدید این است که به تسهیل تامین مالی کمک می‌کند و ضمن اینکه در این روش دیگر پیگیری‌های حقوقی در سطح بالا نیاز نیست، تصریح کرد: برات الکترونیک نیاز به الزامات اولیه ندارد و کاربرد آن راحت‌تر و سریع‌تر از دیگر ابزارهاست و برخی بروکراسی‌های اداری در آن کمتر می‌شود و پیگیری‌های حقوقی نیز آسان‌تر و با زمان کمتر صورت می‌گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق افزود: بانک مرکزی به دنبال توسعه ابزارهای تامین مالی است، زیرا به شکل سنتی بنگاه‌ها معمولاً برای اخذ تسهیلات به صورت جزیره‌ای به شبکه بانکی مراجعه می‌کنند که این موضوع موجب رشد نقدینگی و رشد پایه پولی و تورم می‌شد در نتیجه با توسل به برات الکترونیک فشار بر منابع بانک‌ها کاهش می‌یابد. ضمن اینکه با اجرایی شدن این ابزار زمینه گسترش ابزارهای تامین مالی زنجیره‌ای نیز فراهم خواهد شد.

آل اسحاق در پایان گفت: یکی از ویژگی‌های این ابزار قابلیت انتقال در زنجیره تولید است و این موضوع کمک می‌کند تا بنگاه‌ها با یکدیگر ارتباط بهتر و نزدیک‌تری داشته باشند و تامین مالی آن‌ها نسبت به مدل‌های سنتی با هزینه کمتری انجام شود.

کد خبر 73404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =