ارزش اوراق بدهی منتشر شده در سال ۹۹ دو برابر سال ۱۴۰۱

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت روحانی در حالی تلاش کرده دولت سیزدهم را رکورددار فروش اوراق بدهی معرفی کند که طبق آمارها، ارزش حقیقی اوراق منتشر شده در سال ۹۹ معادل ۶۷.۷ همت(هزار میلیارد تومان)و در سال ۱۴۰۱ معادل ۳۴.۱ همت بوده؛ به بیان دیگر دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱ معادل نصف سال ۹۹ اوراق مالی منتشر کرده است.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم نیوز، محمدباقر نوبخت به تازگی با اشاره به آمار فروش اوراق مالی در دولت سیزدهم، تلاش کرد این دولت را رکورددار بدهی معرفی کرده و با این ادعا، عنوان بدهکارترین دولت تاریخ را که طبق آمارها متعلق به دولت روحانی است، به دولت سیزدهم نسبت دهد. نوبخت با انتشار متنی نوشت: «با انتشار ۳۱۱.۵ هزار میلیارد تومان اوراق مالی، دولت سیزدهم در کمتر از دو سال بیش از ۸ سال فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم انواع اوراق مالی برای کسب درآمد منتشر کرد».

صرف نظر از دقیق نبودن رقم اعلامی فروش اوراق، ادعای فراتر رفتن میزان انتشار اوراق در دولت سیزدهم از کل هشت سال دولت روحانی، دروغ بزرگی است که گزارش‌های رسمی دفتر مدیریت بدهی وزارت اقتصاد بر آن گواهی می‌دهد.

طبق آمارهای دفتر مدیریت بدهی وزارت اقتصاد، در طول دوران فعالیت دولت روحانی بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق مالی منتشر شده در حالی که از آغاز به کار دولت سیزدهم تا کنون حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر شده است؛ به بیان دیگر، دولت روحانی بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بیشتر از دولت سیزدهم اوراق بدهی منتشر کرده است.

اما یکی دیگر از نکات مربوط به ادعای نوبخت، مقایسه فریبنده ارزش اسمی اوراق منتشر شده در دو دولت است. بدیهی است که برای یک مقایسه درست، لازم است اثر تورم از مقادیر فروش اوراق حذف شود تا ارزش واقعی اوراق منتشر شده بدون اثر تورمی مقایسه شود.

طبق گزارش وزارت اقتصاد، ارزش اسمی اوراق منتشر شده در سال ۹۹ معادل ۲۰۲ هزار میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۱ معادل ۲۱۸ هزار میلیارد تومان بوده است.

بنابراین در نگاه اول، به نظر می‌رسد دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱ بیشتر از دولت قبل اوراق منتشر کرده است. این در حالی است که با

با توجه به اینکه شاخص قیمت در سال ۹۹ معادل ۲۹۸.۹ و در سال ۱۴۰۱ معادل ۶۴۰.۲ بوده است، ارزش حقیقی اوراق منتشر شده در سال ۹۹ معادل ۶۷.۷ همت (هزار میلیارد تومان) و در سال ۱۴۰۱ معادل ۳۴.۱ همت بوده است. به بیان دیگر، دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱ معادل نصف سال ۹۹ اوراق مالی منتشر کرده است.

کد خبر 65640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =