محموله خودروهای وارداتی را متوقف نکرده‌ایم

رئیس سازمان ملی استاندارد در پاسخ به اینکه آیا تاکنون برندی برای واردات با مشکل مواجه شده؟ گفت: تا امروز هیچ برندی از خودروهای وارداتی به دلیل عدم تایید سازمان ملی استاندارد ایران متوقف نشده است.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم‌نیوز، مهدی اسلام پناه در پاسخ به سوالی درباره محموله‌ای از خودروهای برند خارجی که به دلیل مشکلات مربوط به استاندارد مجوز ورود به کشور را دریافت نکرده‌اند، اظهار داشت: این خبر در ذات، خبر غلطی است. به نظر من برخی دنبال حواشی هستند.

وی افزود: سازمان ملی استاندارد به عنوان یک سازمان فنی و تخصصی که در بین سازمان‌های کشور مرجعیت دارد و تنها پایگاه اطمینان بخشی به کالا و خدمات است، موضوع آن در مواجهه با هر کالا و خدمتی اطمینان بخشی است.

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه این سازمان برای واردات میلیون‌ها خودرو تسهیلگری کرده و هم اشخاص حقیقی و هم حقوقی می‌توانند واردات خودرو را انجام دهند، گفت: واردات خودرو می‌تواند مطابق مواردی که در فرآیندهای قانونی در مجلس یا دستگاه اجرایی تصویب شده، انجام شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا تاکنون برندی برای واردات با مشکل مواجه شده؟ گفت: تا امروز هیچ برندی از خودروهای وارداتی به دلیل عدم تایید سازمان ملی استاندارد ایران متوقف نشده است. لزوما همه تاییدیه‌های واردات مربوط به سازمان ملی استاندارد نیست.

اسلام پناه در پاسخ به اینکه آیا دستورالعمل‌های کیفی خودروی وارداتی با خودروی داخلی متفاوت است؟ گفت: این تفاوت به خاطر تفاوت ظرفیت‌ها و قابلیت‌های متفاوت در داخل و خارج کشور است. روشن است که ما در ایران نمی‌توانیم پورشه تولید کنیم. اما دستورالعمل واردات با ده‌ها بند و تبصره تصویب و ابلاغ شده است. علاوه بر آن سازمان ملی استاندارد چند مورد بخش نامه هم ابلاغ کرده است.

وی افزود: قسمت عمده استانداردها به عنوان زبان مشترک تجارت بین کشورهای عضو به اشتراک گذاشته می‌شود. بنابراین استانداردها یعنی حداقل‌ها که یکسان است. اختلاف بر سر استانداردهای کارخانه‌ای و آپشن‌های رقابتی است که می‌تواند رضایت مشتری را جلب کند که این موارد در کشورهایی که در فضای رقابتی تولید و فروش می‌کنند بیشتر است.

اسلام پناه با بیان اینکه در بحث واردات باید به جای نشان دادن بخش حاکمیتی، باید بنگاه‌های تولیدی را با مطالبه عمومی برای جهش تولید کیفی مواجه کنیم، تصریح کرد: همه چیز قهری نیست و بلکه بخشی ذائقه‌ای است. اما وقتی انحصار ایجاد می‌شود و تفاوت قیمت وجود دارد، مصرف کننده به صف خرید همین خودروهای بی‌کیفیت می‌رود. چرا که انحصاری و غیررقابتی است و تفاوت قیمت ایجاد می‌کند.

کد خبر 65380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =