سرعت تولید نقدینگی کاهش یافت/ تورم در مسیر کاهش

کاهش رشد نقدینگی توسط بانک مرکزی در حالی اعلام شده که اقتصاددانان بر تداوم آن طی ماه های آینده برای دستیابی به کنترل تورم تاکید می‌کنند.  

به گزارش روز شنبه خبرنگار "اگزیم نیوز"، اقتصاد ایران طی ساال های اخیر همواره از دو مشکل اساسی یعنی رشد نقدینگی و افزاییش نرخ تورم رنج برده زیرا این دو معضل، مشکلات دیگری نظیر توقف رشد اقتصادی، افت سرمایه گذاری، افزایش نرخ ارز و غیره را در پی دارد. این در حالی است که بانک مرکزی اخیرا طی گزارشی از مهار و در واقع کاهش نرخ رشد نقدینگی خبر می دهد، این اتفاق همان وعده ای است که ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری کشورمان پیش از این و در زمان دریافت حکم تنفیذ ریاست جمهوری تحقق آن را وعده داده بود.

وی با تاکید بر ضرورت تغییر شرایط و وضعیت موجود، گفته بود: امروز با تورم بیش از ۴۴ درصد، رشد نقدینگی ۶۸۰ درصدی، سه برابر شدن بدهی‌های دولت از سال ۹۴ و کسری بودجه ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی مواجه هستیم و شرایط اقتصادی مردم را در وضعیت مناسبی نمی‌بینیم. براین اساس مشخص بود که دولت سیزدهم مهار تورم و کنترل نقدینگی را در دستور کار قرار دهد و برنامه های خود را برای حل این مشکل آغاز کند؛ به ویژه اینکه سال جاری نیز سال مهار تورم و رشد تولید توسط مقام معظم رهبری نامگذاری شد که دستیابی به آن مستلزم کاهش رشد نقدینگی است.

بانک مرکزی چند روز پیش در گزارشی اعلام کرد که به دنبال تدوین و اجرای برنامه پولی و تعیین هدف رشد نقدینگی برای سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در کنار پیگیری جدی سیاست کنترل مقداری رشد ترازنامه بانک ها و جریمه بانک های متخلف از حدود تعیین شده از طریق افزایش نسبت سپرده قانونی، نرخ رشد دوازده‌ ماهه نقدینگی در پایان خردادماه ۱۴۰۲ با ۸.۸ واحد درصد تنزل نسبت به دوره مشابه سال قبل (معادل ۳۷.۸ درصد در خردادماه ۱۴۰۱) به ۲۹ درصد کاهش یافت.

محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی چند روز پیش گفت: یکی از مهم ترین اقدامات انجام شده توسط بانک مرکزی، اجرای برنامه تثبیت اقتصادی بوده که اساس آن، کنترل ارز و پول است و معتقدیم اگر این دو کار به درستی انجام شود آرامش در بازارها ایجاد می شود و در این مسیر باید نقدینگی و ترازنامه بانک‌ها کنترل شود تا آرامش لازم در شاخص‌های کلان ایجاد گردد.

رئیس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه مهار نرخ ارز و نقدینگی اساسی ترین محورهای برنامه تثبیت به شمار می روند، تاکید کرد: گرچه معتقد به رشد تولید هستیم و برنامه های بانک مرکزی باید به رشد تولید کمک کند اما رشد تولید با پول پاشی انجام نمی‌شود و تجربه تاریخی کشور هم این را نشان داده است.

فرزین تاکید کرد: معتقدیم هدایت هدفمند نقدینگی و تسهیلات به سمت تولید و مدیریت تامین منابع مالی قطعا می تواند به شرایط بهتر رشد اقتصادی کشور کمک کند. خوشبختانه با اقدامات انجام شده توسط بانک مرکزی و بدنه اقتصادی دولت در ماه های گذشته آرامش نسبی در بازارها برقرار شده و شاهد کاهش تورم هستیم. این شرایط در خردادماه بوضوح دیده شد و برآوردهای بانک مرکزی نیز نشان می دهد که این کاهش تورم همچنان ادامه خواهد داشت.

برخی کارشناسان اقتصادی عنوان می کنند که افزایش نقدینگی رشد تورم را به دنبال دارد و این دو ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. علاوه بر اینکه این دو افزایش نرخ ارز را هم در پی خواهند داشت. از سوی دیگر برخی دیگر از کارشناسان اقتصادی نیز عنوان می کنند که نرخ تورم در کوتاه مدت رابطه‌ای با نقدینگی ندارد و اگر رشد نقدینگی در دو سال کنترل شود، می‌توان آثار آن را در نرخ تورم مشاهده کرد.

آنها می گویند: در کنترل نقدینگی، نرخ بهره واقعی اهمیت بیشتری دارد و می‌تواند نرخ رشد نقدینگی را تغییر دهد. اقتصادهای پیشرفته تاکیدی بر بحث رشد نقدینگی ندارند چرا که رشد نقدینگی در بلندمدت اهمیت پیدا می‌کند، اما موضوع مهم در مهار رشد نقدینگی، کنترل نرخ بهره واقعی در اقتصاد است.

این عده از کارشناسان اقتصادی مطرح می کنند که طی چند ماه ابتدای هر سال با توجه به اینکه حجم تسهیلات دهی بانک ها کاهش می یابد این موضوع تاثیر بسزایی در کنترل رشد نقدینگی دارد و بر این اساس باید کنترل رشد نقدینگی در ماه های آتی را نیز نظاره گر باشیم.

کد خبر 64874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =