دولت خاموشی صنایع را به قطعی برق خانگی ترجیح داد/ برآورد زیان قطعی برق به صنایع و سهامداران

عضو شورای عالی بورس اظهار داشت: در مجموع ناترازی در برق وجود دارد به ۶ تا ۱۲ هزار مگاوات رسیده‌است که همه صنایع را درگیر می‌کند و تمام این صنایع و سهامداران آن از قطعی برق آسیب جدی می‌بینند. البته سال گذشته وزارت نیرو با وزارت صمت همکاری خوبی داشت و امسال این انتظار را داریم که همکاری بیشتر باشد.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم‌نیوز، احسان دشتیانه درباره خسارت آمده به شرکت‌های تولیدی بورسی و به سهامداران آنها از محل قطعی برق صنایع و خاموشی‌ها اظهار داشت: درباره تخمین خسارت و زیان عدد دقیقی را نکی‌توان عنوان کرد اما تنها در یک حوزه صنعت فولاد در مقایسه با آمار پیک تولید صنعت فولاد در سال ۹۹ که به ۳۰ میلیون رسیدیم و پس از قطعی برق که آمار کاهشی بود و به ۲۷.۵ میلیون تن افت پیدا کرد.

وی ادامه داد: با فرض بر اینکه این افت ۲.۵ میلیون تنی ناشی از کمبود انرژی یعنی هم برق و هم گاز بوده یعنی به اندازه قیمت ۲.۵ میلیون تن فولاد به این صنعت و سهامداران آن زیان وارد شده و این عدد قابل توجهی است. بنابراین تنها در یک حوزه با قطعی برق در تابستان و قطعی گاز در زمستان این میزان خسارت متوجه تولیدکنندگان و سهامداران این شرکت‌ها شده‌است.

عضو شورای عالی بورس گفت: در مجموع ناترازی در برق وجود دارد به ۶ تا ۱۲ هزار مگاوات رسیده‌است که همه صنایع را درگیر می‌کند و تمام این صنایع و سهامداران آن از قطعی برق آسیب جدی می‌بینند. البته سال گذشته وزارت نیرو با وزارت صمت همکاری خوبی داشت و امسال این انتظار را داریم که همکاری بیشتر باشد.

دشتیانه تاکید کرد: واقعیت این است که دولت از چند سال گذشته بین قطع برق چند ساعته خانگی و قطع برق صنایع، گزینه دوم و خاموشی و محدودیت‌های برقی صنایع و تولید را انتخاب کرده اما در بلند مدت آسیبی که از محل خاموشی صنایع وارد می‌شود متوجه مردم حواهد شد و در زندگی مردم اثر بسیار بدتری از خاموشی چند ساعته خواهد داشت.

وی با بیان اینکه باید فکر و تدبیر اساسی درباره سرمایه‌گذاری در بخش تامین انرژی و به ویژه برق در صنایع کرد، افزود: ریشه این مشکل به این برمی‌گردد که قیمت برق در سالیان سال دستوری بوده و واقعیت این است که دستوری بودن قیمت برق، سرمایه‌گذاری در بخش برق غیر اقتصادی کرده و سرمایه‌گذاری در این حوزه کاهش پیدا کرده است.

عضو شورای عالی بورس درباره تامین برق شرکت‌ها تولیدی‌ها از بازار سرمایه گفت: برق در بازار سرمایه طرح خوبی است و باعث رقابتی شدن قیمت‌ها می‌شود و برق سبز برق اقتصادی است اما از آنجایی که قیمت برق دستوری تعیین می‌شود، این حوزه غیر اقتصادی شده‌ است و خرید برق سبز برای صنایع می‌صرفد و کمبودها را جبران می‌کنند. در نهایت باعث افزایش انگیزه سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر می‌شود در بلندمدت شاهد افزایش سرمایه‌گذاری در این حوزه و جبران کمبودی‌ها خواهیم بود. ‌

کد خبر 64393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =