افزایش ۴۵ درصدی تسهیلات پرداختی بانک‌ها در سال ۱۴۰۱

‌تسهیلات پرداختی بانک‌ها در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۱ مبلغ چهار میلیون و ۴۴۸ هزار و ۵۳۰ میلیار تومان بوده است که در مقایسه با سال قبل از آن، به میزان مبلغ یک میلیون و ۳۸۶ هزار و ۳۶۰ میلیارد تومان معادل ۴۵.۳ درصد افزایش داشته است.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم‌نیوز از بانک مرکزی، از کل تسهیلات پرداختی، مبلغ سه میلیون و ۷۶۲ هزار و ۶۲۰ میلیارد تومان معادل ۸۴.۶ درصد به صاحبان کسب و کار (حقوقی و غیرحقوقی) و ۶۸۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان معادل ۱۵.۴ درصد به مصرف‌کنندگان نهایی (خانوار) تعلق گرفته است.

افزایش ۴۵ درصدی تسهیلات پرداختی بانک‌ها در سال ۱۴۰۱

جدول یک سهم بخش‌های اقتصادی از تسهیلات پرداختی به صاحبان کسب و کار و همچنین سهم خانوار از کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها را نشان می‌دهد که بر اساس آن سهم تسهیلات پرداختی بانک‌ها به صاحبان کسب و کار در بخش صنعت و معدن در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۱ مبلغ یک میلیون و ۳۹۲ هزار و ۴۹۰ میلیارد تومان معادل ۳۷ درصد بوده است.

افزایش ۴۵ درصدی تسهیلات پرداختی بانک‌ها در سال ۱۴۰۱

نوع تسهیلات پرداخت شده

در این قسمت هدف از دریافت تسهیلات توسط صاحبان کسب و کار و خانوار در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۱ مشخص شده است. سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در کلیه بخش‌های اقتصادی مبلغ ۲ میلیون و ۷۴۲ هزار و ۳۹۰ میلیارد تومان معادل ۷۲.۹ درصد کل تسهیلات پرداختی به صاحبان کسب و کار است، همچنین سهم تسهیلات پرداختی در قالب خرید کالای شخصی توسط مصرف کننده نهایی (خانوار) مبلغ ۳۰۲ هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان معادل ۴۴.۲ درصد از کل تسهیلات پرداختی به مصرف‌کنندگان نهایی (خانوار) است.

افزایش ۴۵ درصدی تسهیلات پرداختی بانک‌ها در سال ۱۴۰۱

همچنین سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۱ معادل ۹۹۳ هزار و ۶۴۰ میلیارد تومان بوده است که حاکی از تخصیص ۳۶.۲ درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه در گردش همه بخش‌های اقتصادی (مبلغ ۲ میلیون و ۷۴۲ هزار و ۳۹۰ میلیارد تومان) است.

بر این اساس، از یک میلیون و ۳۹۲ هزار و ۴۹۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل ۷۱.۴ درصد آن (مبلغ ۹۹۳ هزار و ۶۴۰ میلیارد تومان) به تأمین سرمایه در گردش پرداخت شده است که بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تأمین منابع برای این بخش توسط بانک‌ها در سال ۱۴۰۱ است.

بر اساس این گزارش، در سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۵۷ هزار و ۳۶ فقره تسهیلات به بخش صنعت و معدن با میانگین پرداختی هر فقره ۵۴.۲ میلیارد ریال پرداخت شده است. در ضمن در بخش خدمات تعداد یک میلیون و ۶۸۹ هزار و ۳۱۲ فقره تسهیلات با میانگین پرداخت هر فقره ۸.۹ میلیارد ریال پرداخت شده است. همچنین، در بخش خانوار تعداد هشت میلیون و ۹۶۶ هزار و ۵۱۰ فقره تسهیلات با میانگین پرداخت هر فقره هشت دهم میلیارد ریال پرداخت شده است.

کد خبر 62676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =