اصلاح سیاست ارز ترجیحی باعث خودکفایی اقلام اساسی می‌شود/ ارز ۴۲۰۰ تومانی به نام مردم؛ به‌ کام ویژه خوار

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه با اصلاح نظام یارانه و قیمت خرید تضمینی محصولات پیش‌بینی می‌شود که مجدد به خودکفایی در محصولات دست یابیم، گفت: در سال‌های اخیر تخصیص ارز ترجیحی منجر به واردات بی‌رویه کالا و قاچاق آن شد که با واقعی شدن قیمت‌ها، واردات به میزان نیاز صورت می‌گیرد.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز، «محمد رشیدی» اختلاف چشمگیر نرخ ارز ترجیحی با آزاد را یکی از دلایل وجود رانت و فساد اعلام کرد و افزود: تخصیص ارز ترجیحی یکی از دلایل واردات بی‌رویه کالا در سال‌های اخیر بوده که هم اکنون با حذف این نوع ارز، کالا به میزان نیاز وارد کشور می‌شود.

وی افزود: با حذف ارز ترجیحی و واقعی شدن قیمت، قاچاقچیان رغبتی به قاچاق کالا به کشورهای همسایه ندارند؛ چرا که در سال‌های اخیر اختلاف چشمگیر ارز ترجیحی با بازار سیاه علت اصلی قاچاق است.

رشیدی با بیان اینکه ارز دولتی از منابع ذخیره بانک مرکزی تامین و به واردکنندگان داده می‌شد تا کالاهای وارداتی را برای حمایت از اقشار مختلف جامعه با ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست مصرف‌کننده برسانند، افزود: متاسفانه شاهد آن بودیم که به علت وجود فاصله زیاد میان نرخ ارز ترجیحی با بازار این امر نه تنها باعث ایجاد فساد گسترده‌ بلکه انحراف این سیاست از هدف اصلی خود شد.

حذف ارز ترجیحی را یکی از راهکارهای خودکفایی در محصولات اساسی است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: طبق برآوردهای انجام گرفته ۱۵ میلیارد دلار برای ارز دولتی باید درنظر گرفته می‌شد، اما بعضاً این میزان تا ۲۵ میلیارد دلار نیز می‌رسید که حاکی از به هدررفتن منابع ارزی کشور بود.

وی با اشاره به انحراف رفتن ارز تخصیص داده شده به نهاده‌های دامی، گفت: یکی از بخش‌های عمده ارز دولتی به نهاده‌های دامی اختصاص پیدا کرد، اما بخشی از نهاده‌ها مانند کنجاله سویا که به کشور وارد می‌شدند با قیمت ارز آزاد با چند برابر قیمت در بازار فروخته شدند.

رشیدی حذف ارز ترجیحی را یکی از راهکارهای خودکفایی محصولات اساسی اعلام کرد و گفت: خودکفایی کالاهای اساسی و امنیت غذایی یکی از دغدغه‌های جدی مقام معظم رهبری است که با اصلاح نظام یارانه و قیمت خرید تضمینی محصولات، پیش‌بینی می‌شود مجدد به خودکفایی محصولات دست یابیم.

ارز ۴۲۰۰ تومانی باید حذف شود

وی با بیان اینکه دامداران در بعضی از مواقع ۵۰ درصد از نهاده‌ها را با نرخ آزاد از بازار خریداری می‌کردند که در نتیجه دامدار توانایی خرید به‌اندازه نهاده را نداشت و این مساله باعث کاهش میزان جوجه ریزی شده و تقاضا بر عرضه افزایش پیدا می‌کرد، گفت: این امر منجر به افزایش قیمت می‌شد یا تولیدکننده با خرید نهاده با قیمت بالا، قیمت نهایی محصول خود را افزایش می‌داد که باز هم کالا گران به دست مصرف‌کننده می‌رسید.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه بدون شک ارز دولتی باید حذف شود، گفت: ارز ترجیحی به نام حمایت از مردم داده شد، اما به‌ ویژه خواران اقتصادی رسید. این مساله نشان می‌دهد ارز ترجیحی به اهداف خود اصابت نکرده و در صورت تک نرخی شدن ارز، کف قیمتی متعادل می‌شود.

اقدام دولت در اصلاح ارز ترجیحی، ارزشمند است/ مجلس حمایت می‌کند

وی  با تأکید بر اینکه با حذف ارز دولتی از معیشت مردم باید حمایت شود، گفت: دولت و مجلس برای جبران بالارفتن قیمت کالاها و حفظ قدرت خرید مردم برای ارائه کالابرگ الکترونیکی به توافق رسیده‌اند تا به این واسطه مردم نگران کوچک شدن سفره‌های خود و عدم برخورداری از کالاهای پروتئینی‌شان نباشند، اما به نظر می‌رسد که دولت باید روند پرداخت یارانه به‌صورت نقدی در دستور کار خود قرار دهند.

رشیدی تصریح کرد: اقدام دولت در اصلاح ارز ترجیحی، ارزشمند است و مجلس هم از این اقدام دولت حمایت می‌کند و ما امیدواریم این جراحی اقتصادی به نفع مردم تمام شود.

وی با اشاره به تاثیر آزادسازی زنجیره تولید و توزیع و پرداخت یارانه به انتهای زنجیره، تصریح کرد: پرداخت یارانه در آینده به مردم به‌خصوص دهک‌های پایین باید به نحوی باشد که علاوه بر جبران افزایش قیمت‌ها، قدرت خرید مردم را افزایش دهد.

کد خبر 53266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =