استقبال از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی/ ارز چند نرخی همیشه منشا فساد و رانت بوده است

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با استقبال از تصمیم نمایندگان مجلس برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تاکید کرد که ارز چند نرخی همواره منشا فساد و رانت بوده و کالاها با ارز ترجیحی به دست مصرف کننده نهایی نمی‌رسید.

عباس آرگون روز یکشنبه پانزدهم اسفندماه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم‌نیوز در خصوص تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و پرداخت یارانه آن به طور مستقیم به مردم از طریق کالابرگ الکترونیک، اظهار داشت: این موضوع به طور حتم بر روی قیمت کالاهای اساسی تاثیرگذار خواهد بود ولی اعلام دقیق میزان تاثیر آن نیاز به محاسبات کارشناسی و دقیق دارد.

وی تصمیم امروز نمایندگان را «تصمیمی سخت و خوب» توصیف کرد و افزود: باید از این تصمیم استقبال کرد زیرا ارز چند نرخی همواره و در هر اقتصادی منشا رانت و فساد بوده و هدف اصلی سیاستگذار از تخصیص این ارز که رسیدن کالا با نرخ پایین‌تر به مصرف کننده نهایی بود، محقق نشد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ادامه داد: شیوه‌ای که نمایندگان برای جبران افزایش قیمت ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی انتخاب کرده‌اند باعث می‌شود تا این یارانه در اختیار جامعه هدف قرار گرفته و نسبت به سیاست قبلی، شیوه بهتری است.

آرگون در عین حال توضیح داد: البته باید توجه داشت که بخشی از هزینه واردات مانند حمل و نقل، هزینه‌های گمرکی، توزیع، بحث‌های مربوط به فرآوری و غیره در طول این سال‌ها تغییر محسوسی داشته و وقتی صحبت از ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌کنیم، کل بهای تمام شده کالا را در بر نمی‌گیرد.

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه گفت: روشی که نمایندگان مجلس برای توزیع یارانه کالاهای اساسی از طریق کالابرگ الکترونیک انتخاب کرده‌اند، به مکانیزم بازار نزدیک‌تر بوده و می‌تواند حمایت بهتری را از جامعه هدف داشته باشد.

صبح امروز یکشنبه ۱۵ اسفندماه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی لایحه بودجه سال آینده، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را از بودجه را تصویب کردند و مقرر شد تا برای جبران زیان رفاه مصرف کننده برای کالاهای اساسی از طریق کالا برگ الکترونیکی یا از طرق جایگزین اقدام شود.

مینا ساعتچی

کد خبر 51107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =