وزیر جهاد کشاورزی: کشت گیاهان دارویی در لرستان مغفول مانده است

وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه کشت گیاهان دارویی و تلفیقی در لرستان مغفول مانده است، گفت: لرستان ظرفیت قابل توجهی در حوزه کشت گیاهان دارویی و تلفیقی دارد.

به گزارش روز شنبه اگزیم نیوز، "سیدجواد ساداتی‌نژاد"همزمان با سفر رییس جمهور به لرستان در بازدید از مجتمع کشت و صنعت فجر صفا لرستان، افزود: ظرفیت‌های بی‌نظیری در لرستان به‌عنوان یک قطب کشاورزی و دامپروری کشور وجود دارد اما متاسفانه تاکنون از این مواهب بهره‌مند نشده‌ایم.

وی با بیان اینکه لرستان محوری در امنیت غذایی کشور است، اظهار داشت: اقدامات خوبی در این استان آغاز شده و مجتمع کشت و صنعت الگوی بسیار خوبی است که در حوزه گیاهان دارویی که در لرستان به وفور وجود دارد می‌تواند با کشت قراردادی به کشاورزان کمک کند.

وی ادامه داد: در حوزه مراتع و منابع طبیعی هم در لرستان ظرفیت خوبی وجود دارد، همچنین در حوزه تلفیقی و گیاهان دارویی امکان فعالیت‌های قابل توجهی در این استان وجود دارد.

ساداتی نژاد عنوان کرد: امید است که با مصوبات سفر و کمک مردم و تولیدکنندگان بتوان شرایط مناسب‌تری برای لرستان ایجاد کرد.

مجتمع کشت و صنعت لرستان سال ۹۵ با سرمایه‌گذاری اولیه ۲۰۰ میلیون دلاری بخش خصوصی پس از حدود ۲ دهه تعطیلی و مصادره توسط بانک، احیا و راه اندازی شده است.
این واحد در سال ۱۳۵۴ در حومه جنوبی خرم‌آباد با هدف پرورش دام و طیور تاسیس شد، این مجتمع دارای ۲۵۰ سوله نگهداری دام و طیور است که در هر سوله یکهزار راس دام نگهداری می‌شد، به طوریکه سالانه ۲۵۰ هزار راس دام و طیور در آن پروار می‌کردند.
۲۳ سیلوی فلزی ۲ هزار تنی، چهار دستگاه انبار فلزی، چهار کارخانه خوراک دام و ۶۶ استخر پرورش ماهی سردابی و گرم آبی از دیگر داشته‌های این مجتمع تولیدی است که ظرفیت اشتغالزایی یکهزار و ۵۰۰ نفر را به صورت مستقیم دارد.
تا پیش از سال ۶۶، صادرات این مجتمع به کشورهای حوزه خلیج فارس انجام می‌شد، همچنین علاوه بر تهیه گوشت قرمز و سفید چندین کارخانه کالباس و سوسیس در ردیف فرآورده‌های دامی، در این مجتمع احداث شد که با تعطیلی مجتمع، این کارخانه‌ها نیز به خارج از محدوده استان منتقل شدند.
با تمامی این ظرفیت‌ها، مجتمع بزرگ کشت و صنعت لرستان در سال ۱۳۸۳ بنا بر تصمیم دولت وقت به بخش خصوصی واگذار شد تا بدین وسیله شاید بتوان شاهد پیشرفت چشمگیر و توسعه بیشتر این مجموعه باشیم.
اما بعد از این تصمیم گیری، کارگران اخراج شدند به این امید که بعد از واگذاری به بخش خصوصی و راه انداری، دوباره دعوت به کار شوند که به دلیل ناکارآمدی مالکان بخش خصوصی این مجتمع، نه تنها کارگران اخراج شده جذب نشدند، بلکه هیچ نیروی کار جدیدی هم استخدام نشد و درنهایت ماشین آلات، ابزار کار، سوله ها و برخی از تجهیزات و موجودی های منقول و غیرمنقول هم توسط مالکان خصوصی فروخته شد.

رییس جمهور صبح امروز در جریان یازدهمین سفر استانی خود وارد خرم آباد مرکز لرستان شد و تاکنون از کارخانه یخچال‌سازی و قلعه فلک الافلاک دیدن کرده است، همچنین آیت الله رئیسی ضمن حضور در بیمارستان شهید رحیمی و عیادت از برخی بیماران، به مناسبت روز پرستار در جمع پرستاران و کادر درمان این مرکز صحبت کرد. رییس جمهوری در این دیدار نسبت به رفع مشکلات حقوق و معوقات پرستاران با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه تاکید داشت.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهور صبح امروز (جمعه) به همراه برخی از وزرا و اعضای هیات دولت در یازدهمین سفر استانی خود وارد استان لرستان شد و در بدو ورود به فرودگاه خرم‌آباد مورد استقبال مسوولان لرستان قرار گرفت.

وزرای جهاد کشاورزی، نیرو، صنعت ، معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان و معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور و برخی معاونان وزرا و روسای سازمان های مختلف کشوری آیت‌الله رئیسی را در یازدهمین سفر استانی همراهی کردند.

کد خبر 48692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =