نهادهای دولتی نظر خود مبنی بر آنکه فعالان بخش خصوصی رقیب آنها هستند، تغییر دهند

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: متأسفانه مسئولان دولتی در بسیاری از موارد، بخش خصوصی را رقیب خود می‌دانند و اطلاعات دقیقی از ظرفیت‌ها و نیازهای تولیدی و صادراتی به آنها ارائه نمی‌دهند که همین امر سبب عدم توسعه سرمایه گذاری و افزایش فعالیت این بخش در امور اقتصادی می شود که برای رفع این معضل باید دیدگاه دولتی ها به بخش خصوصی تغییر کند.

رضا پدیدار روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به لزوم توسعه صادرات و نقش آن در نشاط اقتصادی کشور، اصلاح نگرش و افق دید مسئولان دولتی را یکی از نیازهای اصلی برای تحقق این مهم دانست و افزود: دولت ها باید به دنبال مصلحت درازمدت مردم باشند و توان رقابت و صادرات ایجاد کنند که کلیدی‌ترین پارامتر این است که دولت درآمدهای نفتی را وارد اقتصاد نکند.

وی اظهار داشت: اگر دولت دخالت خود در همه امور به خصوص در نرخ ارز را کم کند و با ایجاد تعادل میان واردات و صادرات، می تواند نرخ برابری مناسب برای ارز تعیین کند.

پدیدار گفت: در بسیاری از موارد این افراد حتی نظر کارشناسانۀ دیگر فعالان باتجربه و متخصص را نمی‌پذیرند چون ترس از دست دادن جایگاه شغلی خود را دارند. در واقع در فضای کنونی نوعی رقابت بین مسئولان ایجاد شده که آسیب‌های آن در نهایت به ارکان اقتصادی کل کشور وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه اقتصاد ملی با بلندنظری به پویایی و نشاط می‌رسد، ادامه داد: مدل رفتاری مدیران دولتی نیاز به اصلاح دارد؛ این مهم لااقل در بخش اقتصادی از ملزومات توسعه است. با این مدل و مدیریت رفتاری و با این بخل در ارائه اطلاعات دقیق و کارشناسانه که نظام اقتصادی دولت دارد، قطع به یقین هیچ دستاورد پایداری در کشور حاصل نخواهد شد.

عضو اتاق بازرگانی تهران تأکید کرد: اقتصاد نیازمند حرکت با نشاط در بخش‌های تولید و عرضه در بازار داخلی و خارجی و بر مبنای اطلاعات دقیق است؛ در این روند پویایی به صورت تدریجی ایجاد و پس از مدتی پایداری در اقتصاد نهادینه می‌شود که نتیجۀ آن رشد مثبت اقتصادی است که این دقیقاً همان مسیری است که تمام کشورهای توسعه‌یافته به آن دست یافته‌اند.

پدیدار اظهار داشت: در شرایطی که نیازها و ظرفیت‌ها مشخص نیست و تولیدکننده، صادرکننده و بازرگان نمی‌داند چگونه باید مسیر خود را ترسیم کند، نمی‌توان انتظار بالایی از اقتصاد و فرآیندهای آن داشت.

وی در پایان تأکید کرد: وظیفه دولت‌ها باید تلاش برای رشد درآمدی بنگاه های اقتصادی باشد زیرا این امر به رشد اقتصادی کشور نیز کمک می‌کند بنابر این اصلاح آن باید به طور جد در دستور کار نهادهای دولتی قرار گیرد.

کد خبر 47415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =