ضرورت احیای همکاری‌های ایران و قزاقستان در بخش خدمات فنی و مهندسی

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید بر لزوم احیای همکاری‌های ایران و قزاقستان در حوزه فنی و مهندسی گفت: برقراری پرواز مستقیم و تسهیل روادید بین دو کشور برای توسعه تجارت راهگشا است.

به گزارش اگزیم‌نیوز از روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران، «غیرت توربایف» معاون وزیر تجارت قزاقستان با غلامحسین شافعی دیدار کرد. این نشست با حضور اسخت اورازبای، سفیر قزاقستان در تهران، محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران و امیر عابدی، رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان برگزار شد.

غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران در این نشست با اشاره به اشتراک فرهنگی ایران و قزاقستان تصریح کرد: دو کشور اشتراکات فرهنگی بالایی دارند و روابط خوب میان این دو کشور از سابقه تاریخی برخوردار است و از طرفی در استان گلستان و گرگان بسیاری از هم‌وطن‌های ما قزاق هستند.

وی افزود: قزاقستان بزرگ‌ترین کشور آسیای مرکزی است که بعد از استقلال روند رشد خوبی را طی کرده و قوانین اقتصادی آن براساس اقتصاد آزاد و مدرن بنا شده است که روابط سیاسی دو کشور از استحکام خوبی برخوردار بود و روش مستقل قزاقستان نسبت به ایران بسیار قابل احترام است.

شافعی تاکید کرد: سطح مناسبات سیاسی و فرهنگی دو کشور بسیار بالاست اما روابط اقتصادی تناسبی با آن ندارد. البته می‌دانیم که تحریم‌ها هم بر روابط اقتصادی اثرگذار بوده ولی با توجه به روابط خوب سیاسی، می‌توان به آینده همکاری‌های اقتصادی امیدوار بود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی ایران و قزاقستان، تصریح کرد: این کشور در حوزه معدن، کشاورزی، منابع آبی و صنایع متوسط و کوچک رشد خوبی داشته است و ظرفیت قابل توجهی در این حوزه‌ها برای گسترش همکاری وجود دارد.

رییس اتاق بازرگانی ایران همچنین با اشاره به ظرفیت های دو کشور در حوزه حمل و نقل، اظهار داشت: در حوزه حمل و نقل کشور حضور ثالث بر گسترش روابط کمک می‌کند. از طرفی ما نیازمند توسعه زیرساخت در حمل و نقل دریایی و ریلی هستیم.

شافعی به ظرفیت خدمات فنی و مهندسی در ایران اشاره کرد و گفت: پیشتر در بخش خدمات فنی و مهندسی همکاری‌های خوبی بین ایران و قزاقستان در بخش جاده‌سازی و ساختمان‌سازی انجام شده است و باید به این حوزه توجه جدی شده و همکاری‌ها احیا شود.

وی تأکید کرد: امیدوارم با سفر شما گشایش‌های جدید برای توسعه روابط ایجاد شود البته اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان داریم که از اتاق‌های فعال است و می‌تواند محوری مهم برای توسعه روابط اقتصادی دو طرف باشد.

رییس اتاق ایران گفت: برای بهبود روابط اقتصادی داشتن خطوط هوایی مستقیم، و تداوم آن و تسهیل روادید بین دو کشور مهم است.

غیرت توربایف، معاون وزیر تجارت قزاقستان هم در این دیدار گفت: روابط تاریخی دو کشور به قرن‌ها پیش باز برمی‌گردد و هیچ وقت جنگ و درگیری مستقیمی با یکدیگر نداشته‌ایم؛ این نشان می‌دهد که می‌توانیم روابط خوبی داشته باشند.

به‌گفته معاون وزیر تجارت قزاقستان، ایران شریک راهبردی این کشور است و تشکیل وزارتخانه تجارت قزاقستان با هدف ارتباط با کشورهای منطقه بوده است.

وی ادامه داد: ایران یکی از مهم‌ترین کشورهاست و برای همین هیات تجاری قزاقستان به ایران آمده است تا موجب تعمیق روابط اقتصادی ۲۰ شرکت تجاری همراه برای همکاری با شرکای ایرانی شود.

معاون وزیر تجارت قزاقستان با اشاره به مساله حمل و نقل گفت: ما از هر فرصتی برای بهبود همکاری حمایت می‌کنیم و باید از مسیرهای حمل و نقل آبی، ریلی، خاکی و هوایی استفاده کنیم زیرا برای بالفعل شدن این ظرفیت‌ها باید زیرساخت‌ها مدرن شود.

غیرت توربایف با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات حمل و نقل کانتینری است که باید برای حل این مساله شرایط هموار شود، اظهار داشت: از طرفی ۱۱ مسیر بین‌المللی از کریدور قزاقستان می‌گذرد زیرا از سواحل شرقی چین تا اروپا از مسیر قزاقستان حدود ۱۵ روز طول می‌کشد. ایران می‌تواند از هاب حمل ونقل ما به آسیای میانه وصل شود. ما هم می‌خواهیم از بندرعباس به عنوان بندری فعال برای اتصال به جنوب شرق آسیا استفاده کنیم. از طرفی قزاقستان در نظر دارد در آینده پنج هاب تأسیس کند که یکی از این‌ها در دریای خزر خواهد بود.

کد خبر 46949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =