وضعیت سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ایران براساس آمارهای آنکتاد

براساس آمارهای آنکتاد، جریان ورودی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران (FDI ) در سال ۲۰۲۰، حدود ۱.۳ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال ۲۰۱۹، حدود ۱۱ درصد افت کرده است.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به سهم ورودی FDI از تشکیل سرمایه ثابت ناخالص ایران نیز با کاهش ۰.۱ واحد درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹، به ۰.۵ درصد در سال ۲۰۲۰ رسید. در عین حال، جریان خروجی FDI ایران نیز از ۸۵ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ به ۷ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ رسیده و کاهش ۸ درصدی را تجربه کرده است.

براساس این گزارش، ورودی موجودی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سال ۲۰۲۰ برای ایران ۵۸.۷ میلیارد دلار و خروجی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی نیز ۴.۰۶ میلیارد دلار بوده است.

نسبت ورودی موجودی FDI به GDP برای ایران در سال ۲۰۲۰ نیز ۹.۲ درصد و نسبت خروجی FDI به GDP نیز ۰.۶ درصد محاسبه شده است.

براساس آمارهای آنکتاد، جریان ورودی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران (FDI ) در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ (متوسط پیش از بحران) ۲.۱ میلیارد دلار بوده است. در سال ۲۰۱۷ این رقم ۳ میلیارد دلار رسید.

با این حال در سال ۲۰۱۸، جریان ورودی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران (FDI ) این رقم به ۱.۴ میلیارد دلار کاهش یافته است. در سال ۲۰۱۹ این رقم ۱.۵ میلیارد دلار محاسبه شده است.

کد خبر 44333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =