پیش بینی های کاهشی از بازار ارز

بازار دلار روزهای خوبی را پشت سر گذاشته است؛ عوامل متعددی از منظر بنیادی بازار ارز را با افت روبرو کرده اند و همین عوامل باعث شده اند تا پیش بینی ها هنوز کاهشی باشد

بازار ارز کشور در یک هفته گذشته روند رو به افتی را پشت سر گذاشته است. قیمت دلار دیروز همچنان در کانال 11 هزار تومان باقی ماند و دیروز به 11 هزار و 950 تومان رسید. به این ترتیب دلار توانست از کفت 5.5 ماهه خود نیز عبور کند و این خبر خوبی برای این بازار است.

به گزارش اگزیم نیوز طی یک هفته گذشته دلار رقمی نزدیک به 8 درصد افت را در کارنامه خود ثبت کرده که یکی از بزرگترین ریزش های آن از زمان افزایش شتابان قیمت ها در ابتدای 97 تاکنون است. کارشناسان معتقدند بازار به صورت کاملا طبیعی قیمت های پایین را تجربه می کند.

بانک مرکزی و ارزهای ناشی از صادرات به خوبی در حال تغذیه کردن بازار هستند. از طرفی تقاضای زاید نیز به نحو موثری مدیریت شده که این دو موضوع زمینه ساز افت قیمت دلار شده اند.

اکنون تقاضای ارز بیشتر برای فرایندهای تجاری است و با توجه به این که قیمت ارز وارداتی نیز منطقی شده و دیگر 4200 تومان نیست هزینههای ارزی برای دولت به شدت کاهش یافته و این امر شرایط را برای حضور جدی بانک مرکزی در بازار فراهم کرده است.

در این بین کارشناسان بازار معتقدند احتمالا بازار بعد از یک هفته کاهش خود را برای یک رشد آماده کرده و به این ترتیب دوره اصلاحی خود را آغاز خواهد کرد. با این حال تشدید درگیری ها در منطقه خلیج فارس که با خبر توقیف یک کشتی انگلیسی و شایعاتی درباره پهباد ایرانی همراه بود بر نگرانی ها در این بازار دامن زده است.

طی هفته گذشته همچنین سکه بیش از 400 هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرد و طلای 18 عیار نیز به زیر 400 هزار تومان رسید.

خبر دیگر که طی روزهای اخیر روی بازار ارز دو اثر به همراه داشت شایعه برخی محدودیت ها در روابط ارزی به وجود آمده بین ایران و ترکیه است که کارشناسان معتقدند حالا که همتی به آنکارا سفر کرده باید منتظر بهبود وضعیت بود. با این حال کارشناسان معتقدند قیمت ارز به سمت واقعی شدن در حرکت است.

به عقیده آنها چند موضوع در بازار ارز اکنون از اهمیت بالایی برخوردار است. نگاهی به روند تغییرات قیمت دلار در چند ماه اخیر نشان می دهد ارز در یک دوره نسبتا باثبات توانسته خود را در کانال 13 هزار تومان تثبیت کند و اکنون بعد از طی این دوره است که بازار روند کاهشی به خود گرفته و این موضوع از نظر بنیادی کاهش قیمت ها را تایید می کند.

در حال حاضر بانک مرکزی با حضور به موقع و موثر در بازار از جهش در قیمت ها جلوگیری کرده و این در حالی است که بازگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی در مقایسه با گذشته به میزان قابل توجهی تقویت شده است.

از طرفی ازادسازی بهای ارز وارداتی باعث شد تا واردات حالت معقولی به خود بگیرد و خرید ارز برای کالاهای غیرضروری کاهش یابد. سفرهای خارجی نیز دیگر با ارز ارزان قیمت صورت نمی گیرد در نتیجه سمت تقاضا برای ارز نیز در مقایسه با گذشته سر و سامان گرفته است.

به این ترتیب باید گفت بازار از نظر عوامل بنیادین در کنترل است. نکته بااهمیت بازگشت بخشی از ارزهای خانگی است که در نتیجه کاهش قیمت شاهد آن هستیم و تقویت آن می تواند باعث شود بازار بیش از گذشته با تعادل روبرو شود.

باتمام این احوال اما یک نگرانی که هنوز در بازار ارز برطرف نشده مشکلات ژئوپلتیکی در خلیج فارس است که می تواند محاسبات بازار را به هم بزند. البته ذکر این نکته ضروری است که در ماه های اخیر و با تشدید تنش ها در این منطقه اما بازار دلار روزهای نسبتا باثباتی را پشت سر گذاشته و این نشان می دهد اثر عوامل خارجی تا حدی روی بازار کاهش یافته است.

یک عامل دیگر را نیز نباید از نظر دور داشت. عامل نخست آن که بورس در روزهای اخیر به محل مناسبی برای جذب سرمایه های سرگردان تبدیل شده درنتیجه صاحبان سرمایه با حضور در بورس نقدینگی خود را به این مکان امن هدایت کرده اند و همین عامل از فشار روی بازارهای دیگر از جمله ارز کاسته است.

پیش بینی ها از بازار سرمایه بسیار خوش بینانه است و کارشناسان معتقدند شاخص بورس جا دارد تا 350 هزار واحد برسد در این صورت ارزش بورس و قیمت سهم های موجود از پتانسیل بالایی برای رشد برخوردار است. این موضوع دست دارندگان نقدینگی را برایحضور در بازار بازتر می کند.

کد خبر 28274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =