دو عامل رونق تولید در سال ۹۸

کاهش قاچاق و واردات کالاهایی که نمونه داخلی آنها در کشور وجود دارد از یک سو و جذب سرمایه ها از سوی دیگر دو عاملی هستند که می توانند باعث رونق تولید شوند

رئیس فراکسیون تولید مجلس در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به این نکته که رونق تولید زمانی اتفاق می افتد که قاچاق در کشور کاهش یابد گفت: سالانه ۱۵ میلیارد دلار قاچاق کالا به کشور داریم.

به گفته غلامرضا کاتب سال گذشته با توجه به نوسانات نرخ ارز میزان کاهش قاچاق شدت گرفت ولی باید تلاش کنیم این میزان را به هیچ برسانیم که به تولید داخلی نیز کمک کننده است. 

کاتب افزود: سیاست وزارت صنعت مبنی بر این است که اگر کالایی درون کشور تولید شود، مشابه آن از خارج نباید وارد شود؛ خاصه در شرایط بالای نوسانات ارزی، واردات بی رویه اقدامی اقتصادی نیست.

رئیس فراکسیون تولید مجلس یادآور شد: در قالب برنامه ششم توسعه دولت را مکلف کردیم سالانه ۱۰ درصد قاچاق را کاهش دهد تا اشتغال کشور را افزایش و تولید داخل را حمایت کنیم.

کاتب خاطرنشان ساخت: عامل سومی که برای رونق تولید موثر است، افزایش صادرات کشور است و در شرایطی که امریکا دشمنی و فشار زیادی علیه ما وارد می سازد، بهترین راهکاری که تهدید را به فرصت تبدیل می کند، افزایش صادرات است؛ چراکه قیمت ارز بالاست و برای صادرکننده توجیه اقتصادی دارد.

در این ارتباط عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به زمان بر بودن صدور مجوزهای اداری و نیز مسیر بروکراتیک تولید در کشور که از مشکلات پیش روی رونق تولیداست گفت: یکی از مسائل اساسی بحث تولید است؛ لذا از باب ارزش افزوده، رونق اقتصادی، اشتغال و همچنین از منظر قدرت اقتصادی که در پی آن قدرت سیاسی کشور افزایش می یابد باید به حوزه تولید بپردازیم.

حسین افضلی ادامه داد: پرداختن به بحث تولید مستلزم اینست که از همه ابزارها استفاده شده و همه سطوح کشور نیز دست به دست هم دهند.

وی تولید را از سطوح مهم رونق اقتصادی خواند و تصریح کرد: «سه قوه باید پای کار آیند و به صورت جدی اراده داشته باشند تا رونق در تولید اتفاق افتد ولی مشکلات این حوزه ناظر بر اینست که سرمایه وارد میدان تولید شده و در بخش های مورد نیاز هدایت گردد.

افضلی ادامه داد: یکی از مشکلات کنونی مدیریت و هدایت سرمایه است و در این حوزه نیز دچار ضعف هستیم؛ چراکه از قبل پیش بینی نکرده ایم و سرمایه ها به سمت بازارهایی نظیر دلار یا مسکن حرکت کرده و ایجاد حباب می کند.

این نماینده مجلس ادامه داد: تولید باید بگونه ای عملیاتی شود که مقرون به صرفه باشد؛ لذا باید جلوی ورود کالاهایی که قادر به تولید آن هستیم را بگیریم ولی متاسفانه علی رغم اینکه همگان به این مهم اعتقاد دارند ولی هیچ اقدام جدی در این راستا اتفاق نمی افتد.

افضلی خاطرنشان کرد: امروز انواع کالاها به کشور وارد می شود و همه معتقدیم باید جلوی واردات آن گرفته شود؛ لذا در این حوزه نیز باید تجدید نظر جدی صورت گیرد.

وی ضمانت حفظ و بازگشت سود سرمایه را از دیگر الزامات رونق تولید دانست و افزود: بسیاری ایرانیان خارج از کشور قادر به وام گیری با بهره کم و ورود آن به حوزه تولید داخلی هستند ولی اراده ای برای این کار وجود ندارد.

افضلی مشکلات بروکراتیک اداری را متذکر شد و افزود: بخشنامه های مختلف کار را برای تولید کننده پیچیده می کند و مجوز های نهایی به قدری زمان بر است که مجوزهای اولیه نیز از اعتبار ساقط می شود.

کد خبر 26754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =