دستاوردهای دولت دوازدهم برخلاف فشارهای تحریم

وزیر اقتصاد در سفر به شهر مقدس قم در دیدار با ایات عظام و مراجع تقلید گزارشی از وضعیت اقتصادی کشور ارایه کرد و برنامه های اقتصادی دولت را برای عبور از شرایط فعلی تشریح کرد

وزیر اقتصاد در سفر به شهر مقدس قم در دیدار با ایات عظام و مراجع تقلید گزارشی از وضعیت اقتصادی کشور ارایه کرد و برنامه های اقتصادی دولت را برای عبور از شرایط فعلی تشریح کرد. به گزارش اگزیم نیوز به نقل از شادا وزیر امور اقتصادی و دارایی در دیدار با آیت الله سبحانی اظهار داشت: به رغم تحریم های دشمنان و انواع محدودیت ها، تراز تجاری ۹ ماهه کشور، مثبت بوده است.

فرهاد دژپسند در این دیدار با بیان اینکه دولت هفته ای دو جلسه اختصاصی با حضور رییس جمهور  برای مدیریت بازار ارز، تورم و نقدینگی و تامین اعتبار واحدهای تولیدی برگزار می کند، اظهار داشت: با این تفاسیر فکر می کنیم بتوانیم روند بازارهای مذکور را به گونه ای مدیریت کنیم که از دغدغه های بحق مردم و مراجع عظام کاسته شود.

وی همچنین با اشاره به کاهش نرخ بیکاری از ۱۲.۶ درصد در سه ماهه دوم امسال به ۱۲.۲ درصد در سه ماهه سوم، این امر را یکی از نشانه های امیدوار کننده بهبود شرایط اقتصادی در نتیجه پیگیری های مداوم دولت عنوان کرد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه در حال حاضر تیم اقتصادی دولت کاملا یکدست بوده و هماهنگیهای کاملی بین سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد وجود دارد، این امر می تواند به امیدواری ها برای رفع مشکلات ناشی از تحریم ها بیافزاید.

دکتر دژپسند با اشاره به تحریم های ظالمانه آمریکا اظهار کرد: دشمن برای ضربه به میهن اسلامی ایران فشار اقتصادی وارد می کند و تحریم های شدیدی علیه ما اعمال می کند.

وی با اشاره به افزایش فشارهای اقتصادی دشمن در راستای جلوگیری از حرکت نظام اسلامی عنوان کرد: تراز تجاری کالاهای اساسی در حوزه اقتصاد اهمیت بسیاری دارد که در این مورد نیز دستاوردهای قابل توجهی داشته‌ایم.

دژپسند اضافه کرد: افزایش نرخ ارز در نیمه اول سال جاری سبب شد که در حوزه‌های مختلف شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم و در عرصه تولید نیز با مشکلاتی روبرو شویم، اما دولت ورود با قدرتی داشت و برای رسیدن به ثبات تلاش ‌های بسیاری را دنبال کرد که در آبان و آذر تورم ماهانه از هفت درصد به 2.5 درصد کاهش یافت.

وی با تاکید بر اینکه نباید از آموزه‌های دینی در حوزه اقتصاد غافل شویم، تصریح کرد: در مجموعه وزارت اقتصاد با تشکیل هسته اندیشه ورزی "کاربست آموزه های دینی در حوزه اقتصاد"  تلاش کرده ایم تا به آموزه‌های دینی در بخش‌های مختلف اقتصادی توجه بیشتری داشته باشیم.

 

ایجاد بیش از سه میلیون و پانصد هزار شغل در پنج سال گذشته

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در دیدار با ایت الله مکارم شیرازی گفت: براساس سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های انجام شده پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار شغل در پنج سال گذشته در کشور ایجاد شده است.

وی در این دیدار با اشاره به اینکه دشمن برای سرکوب نظام اسلامی ایران ، در جبهه اقتصادی جنگ را آغاز کرده است، تصریح کرد: دشمن سعی می کند با ابزار اقتصادی به ایران اسلامی فشار دو چندانی واردکند تا نظام را دچار آسیب کند.

وی با اشاره به اینکه زمانی که دولت یازدهم مسئولیت اداره کشور را برعهده گرفت، تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال شده بود، گفت: دولت با برنامه ریزی جدی توانست بسیاری از مشکلات را برطرف کند.

وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه در زمان شروع بکار دولت یازدهم، تورم بسیار بالا رفته بود و بیم آن می رفت که از ۴۰ درصد نیز فراتر رود، اظهار داشت:  خوشبختانه دولت با اعمال سیاست های صحیح برای حفظ قدرت خرید مردم، موفق شد، نرخ تورم را تک رقمی کند.

وی به دو رقمی شدن و افزایش چشمگیر رشد اقتصادی کشور در سال‌های 93 و 96 اشاره کرد و از ایجاد 3 میلیون و ۵۰۰ هزار ظرفیت شغلی در پنج سال گذشته در کشور خبر داد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی مشکلات واحد های تولیدی را نیز مورد توجه قرار داد و بیان کرد:  تامین نقدینگی و اشتغال مهم‌ترین نگرانی واحدهای تولیدی است که سعی داریم برنامه جامعی برای واحدهای تولیدکننده کالاهای اساسی تدوین کرده تا مشکل حل شده و ثبات در کشور برقرار شود.

وی افزود: دولت در تلاش است تا سال آینده در هفته دولت بیش از 90 درصد گمرکات را زیر پوشش دستگاه ایکس‌ ری قرار دهد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی تصریح کرد: در حوزه نظارت بر بازار نیز به دنبال این هستیم که اجحاف در حق مصرف‌کننده به حداقل ممکن برسد.

تصمیمات تازه دولت برای حمایت از تولید و اشتغال

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در دیدار با آیت الله نوری همدانی از  تصمیمات و اتخاذ سیاست های جدید دولت برای حمایت از تولید و اشتغال در جلسه امروز هیئت وزیران خبر داد.

دژپسند در این دیدار گفت: بر اساس سیاست های اتخاذ شده در جلسه امروز هیئت وزیران، کلیه نیازهای اولیه و کالاهای واسطه ای مورد نیاز تمام واحدهای تولیدی و صادراتی کشور تامین خواهد شد.

وی افزود: انتظار میرود با اعمال مدیریت ناشی از تصمیمات جدید هیئت دولت، شاهد ثبات بیشتری در اقتصاد کشور باشیم.

وزیر اقتصاد در ادامه با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی نظام و بویژه مراجع عظام، رفع مشکل بیکاری است، اظهار داشت: بر مبنای تحولات جمعیتی، طی سال های اخیر، همه ساله، بخش عظیمی از متولدین دهه ۶۰ پا به عرصه اشتغال گذاشته و به جمع متقاضیان کار می پیوندند و به همین دلیل، سالی یک میلیون شغل جدید برای پاسخگویی به این خواسته، مورد نیاز است.

دژپسند با بیان اینکه متاسفانه به واسطه تحریم های ظالمانه موجود، در حال حاضر، محدودیت هایی برای تامین سالانه یک میلیون نفر اشتغال وجود دارد، با این حال در دوره حدودا پنج ساله دولت یازدهم و دوازدهم، حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شد که گر چه از نظر ما ناکافی است، اما رقم چشمگیری است.

وزیر اقتصاد گفت: در ماه های ابتدایی پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام، وضعیت اقتصادی کشور  حالت ناپایدار بخود گرفت که تا حد زیادی بخاطر افزایش انتظارات تورمی و نگرانی بابت آینده بود اما دولت از آبان ماه امسال موفق به کنترل اوضاع شد و با برنامه های در دست اجرا، شرایط به مراتب، بهتر نیز خواهد شد.

روند افزایش هزینه های تولید در آذر ماه منفی شد

دژپسند همچنین طی سخنانی در دیدار با آیت الله جوادی آملی از کاهش روند افزایشی هزینه های تولید به منهای ۴.۵ درصد در آذر ماه سال جاری خبر داد.

وی شرایط فعلی اقتصاد کشور را پیچیده و متاثر از برخی محدودیت های داخلی مثل سودجویی ها و تنگ نظری های عده ای افراد و نیز عوامل خارجی، از جمله تحریم های ظالمانه آمریکا خواند که متاسفانه تنگناهایی برای مردم ایجاد کرده است.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه وضعیت اقتصاد کشور در پنج ساله دولت یازدهم و ابتدای دولت دوازدهم، شاهد رشد و بهبود قابل توجهی بود، تک رقمی شدن نرخ تورم و مثبت شدن رشد اقتصادی را از جمله موارد مثبت در این ارتباط خواند و افزود: متاسفانه آثار روانی تحریم های یکجانبه آمریکا باعث تلاطم در فضای اقتصادی کشور شد و مسایلی چون جهش نرخ ارز و افزایش تورم را رقم زد.

دکتر دژپسند ادامه داد: از آنجا که اقتصاد ایران هنوز متکی به واردات است، جهش قیمت ارز باعث بالا رفتن هزینه های تولید و تشدید تورم شد اما خوشبختانه از آبان ماه، روند فزاینده نرخ تورم، کند شد و از حدود شش درصد به ۲.۶ درصد رسید.

کد خبر 26200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =