پروژه توليد كك متالوژي در طبس بزودي به بهره برداري خواهد رسيد

سید حسین حسینیان با اعطاي تسهيلات بلند مدت ارزي و ريالي به مبلغ ۳۴ میلیون و ۳۷۷ هزار و ۵۴۹ يورو و ۷۹۰ ميليارد ريال پروژه احداث كارخانه توليد كك متالوژي در طبس بزودي به بهره برداري خواهد رسيد

 رئيس اداره صادرات کالا و سرمايه گذاری داخل کشور بانک توسعه صادرات ايران در گفتگو با اگزيم نيوز اعلام کرد: با اعطاي تسهيلات بلند مدت ارزي و ريالي به مبلغ 34 میلیون و 377 هزار و 549 يورو و 790 ميليارد ريال پروژه احداث كارخانه توليد كك متالورژي در طبس بزودي به بهره برداري خواهد رسيد. اين طرح كه به پيشرفت فيزيكي 98 درصدي رسيده بزودي به مرحله توليد خواهد رسيد و نقش مهمي را در زنجيره توليد فولاد كشور ايفا خواهد نمود.

سيد حسين حسينيان افزود: كك متالورژي كالايي واسطه اي است كه مهمترين ماده اوليه مورد نياز جهت احياي سنگ آهن در توليد فولاد به روش كوره بلند محسوب مي شود و در حال حاضر بخشي از كك مورد نياز كشور از طريق واردات از كشورهاي اندونزي و چين تامين ميشود كه بهره برداري از اين طرح در راستاي اقتصاد مقاومتي مي تواند منجر به صرفه جويي هاي ارزي در كشور گردد. ضمناً در حال حاضر توليد كك به روشهاي سنتي در داخل مشكلات زيست محيطي فراواني به همراه داشته و  در همين راستا بانك توسعه صادرات با تامين مالي اين پروژه كه از تكنولوژي توليد به روز و كارآمد (روش بازيافت حرارتيHEAT RECOVERY) در توليد كك بهره گرفته، كمك خواهد كرد تا آلاينده هاي زيست محيطي در منطقه اجراي طرح به حداقل ممكن كاهش يابد. شايان ذكر است خروجي اين طرح علاوه بر كك متالوژي ، بخاري خواهد بود كه مي تواند منبع مناسبي براي توليد انرژي الكتريكي ( برق ) باشد فلذا احداث يك نيروگاه و توليد برق نيز در برنامه هاي آتي شركت به چشم ميخورد.

 در حال حاضر 70 درصد توليد فولاد در جهان به روش كوره بلند صورت مي گيرد كه مستلزم استفاده از كك در پروسه توليد مي باشد و با توجه به پيش بيني افزايش ظرفيت توليد فولاد در دنيا در سالهاي آتي، مصرف كك نيز صعودي خواهد بود و توليدات اين پروژه مي تواند به بازارهاي جهاني راه يابد.

رئيس اداره صادرات كالا و سرمايه گذاري داخل كشور همچنين افزود : منطقه طبس با 4 ميليارد تن ذخيره زغال سنگ (ماده اوليه اصلي مورد نياز توليد كك متالوژي) به عنوان محل اجراي پروژه در نظر گرفته شده كه علاوه بر تامين بخشي از مواد اوليه مورد نياز طرح ، اشتغال نيز در اين منطقه كويري و محروم توسعه خواهد يافت. پيش بيني مي گردد با بهره برداري از اين طرح ، 250 نفر بصورت مستقيم و 1000 نفر بشكل غيرمستقيم مشغول به كار شوند.

شايان ذكر است شركت مذكور علاوه بر منابع بانك توسعه صادرات براي تكميل پروژه، از منابع بانك مشترك ايران و ونزوئلا نيز بهره مند گرديده است. همچنين با توجه به واقع شدن طرح در مناطق محروم نرخ سود تسهيلات ارزي نيز با نرخ حداقلي دو درصد در نظر گرفته شده است .

آقاي حسينيان در پايان افزودند با توجه به اهميت حمايت از توليد داخلي و تاكيد مقام معظم رهبري بر حمايت از كالاي ايراني در سال 1397 ، اين بانك تلاش دارد تا با پشتيباني از طرح هاي توليدي با محصول توليدي با كيفيت جهاني و قابل رقابت در عرصه جهاني، نسبت به گسترش توليد و صادرات در كشور اقدام نمايد

 

 

کد خبر 24259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =