۶ مزیت ایران برای ورود به باشگاه اقتصادهای قدرتمند

نشریه معتبر بین المللی یورومانیتور اینترنشنال در تازه ترین گزارش خود به بررسی فرصت های اقتصادی ایران پس از امضای برجام پرداخته و ایران را به عنوان یکی از امیدوارکننده ترین اقتصادهای خاورمیانه معرفی کرده است

نشریه معتبر بین المللی یورومانیتور اینترنشنال در تازه ترین گزارش خود به بررسی فرصت های اقتصادی ایران پس از امضای برجام پرداخته و ایران را به عنوان یکی از امیدوارکننده ترین اقتصادهای خاورمیانه معرفی کرده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز به نقل از این نشریه معتبر بین المللی دو عامل در سال های اخیر مانع از رشد اقتصادی پرشتاب ایران شده که یکی تحریم های غرب علیه کشور ما است و دیگری کاهش بهای نفت از سال 2014 با این حال طبق پیش بینی این نشریه این رکودها کوتاه مدت بوده و چشم انداز اقتصادی ایران درخشان است.

بر اساس این گزارش ایران با اتکای به منابع قابل توجه هیدروکربوری، مصرف قابل توجه خانوارها و دسترسی به تکنولوژی مناسب می تواند شرایط رشد را در آینده برای خود فراهم سازد. این در حالی است که از سال 2016 به بعد به دلیل توقف تحریم های غرب علیه ایران زمینه های همکاری با شرکت ها و کشورهای معتبر نیز به خوبی فراهم شده است.

ایران همچنین به خوبی از فرصت های سرمایه گذاری خارجی، ارتقای صادرات و کاهش هزینه های معاملاتی در آینده بهره مند خواهد شد. بر اساس این گزارش اما هنوز برخی موارد منفی از جمله بهره وری پایین، مداخلات دولت در اقتصاد و مشکلات حوزه بانکی و بودجه ای در مسیر رشد کشور مانع ایجاد می کنند. این گزارش در ادامه به چند موضوع مهم اقتصاد ایران در سال های اخیر پرداخته است:

۱) ایران در سال های اخیر تورم دورقمی را تجربه کرده به طوریکه نرخ تورم در سال 2013 و در اوج تحریم های غرب به بالاترین رقم بعد از انقلاب رسیده بود. طی این مدت دسترسی محدود به دارایی های ارزی خارجیباعث شد هزینه های تجارت و معاملات مالی در کشور با افزایش روبرو شود اما لغو تحریم ها همراه با تثبیت مالی به تدریج نرخ تورم را تک رقمی کرد که یک موفقیت بزرگ محسوب می شود.
 ۲) صنایع قدرتمندی از قبیل خودرو سازی و پتروشیمی در ایران وجود دارد که به دلیل دسترسی ارزان به مواد اولیه از جمله روی، مس، گاز طبیعی و نفت خام می تواند پتانسیل های بالایی را با خود همراه سازد. تعداد  زیادی از تولید کنندگان بزرگ خودروی جهان در تلاشند تا دوباره وارد بازار ایران شوند. بعد از لغو تحریم ها شرکت پژو سیتروئن تولین شرکتی بود که برای حضور در بازار ایران از خود علاقمندی نشان داد. البته در این مسیر مشکلاتی نیز وجود دارد که باید به تدریج برطرف گردد.
 ۳) پیش از تشدید تحریم ها علیه برنامه هسته ای ایران، اتحادیه اروپا یکی از مهمترین شرکای تجاری ایران بود، اما روابط تجاری ایران با این گروه رو به وخامت گذاشت. بین سال های 2010 و 2015، کل صادرات کالاهای ایرانی به اتحادیه اروپا 93 درصد کاهش یافته و واردات کالاهای وارداتی از اتحادیه اروپا و آمریکا 72.8 درصد افت کرده بود. با این حال، در طول سال های آینده، همکاری ایران و اتحادیه اروپا می تواند ادامه یابد.
  ۴) انتظار می رود ایران از توافقنامه های مختلف تجاری جدید با فرانسه، هند، استرالیا، آفریقای جنوبی و پاکستان بهره مند شود. در آوریل 2016، آفریقای جنوبی و ایران هشت موافقتنامه را در زمینه های مختلف، از جمله تجارت امضا کردند و تحت آن توافق کردند تا تجارت غیر نفتی را افزایش دهند. در مارس 2016، ایران، هند و افغانستان یک معاهده سه جانبه برای تبدیل بندر ایران چابهار به یک مرکز حمل و نقل را امضا کرده اند که ظرفیت های فوق العاده ای را برای رشد جنوب و جنوب شرق کشور فراهم می کند.
 ۵) تشدید تحریم های اقتصادی بین المللی در سال 2012 همراه با افت قیمت های نفت از اواسط سال 2014 و ضعف درآمدهای مالیاتی، وضعیت مالی دولت ایران را بدتر کرده است. با این وجود، با حذف تحریم ها، صادرات نفت افزایش یافته و دسترسی به دارایی های خارجی بسیار بهبود یافته که این مسایل روی افزایش توان مالی دولت اثر مثبت دارد. با این حال هنوز اصلاحات موثر دولت برای رشد پایدار و بلندمدت ضروری است.
 ۶) لغو تحریم های بین المللی همراه با ادامه روند خصوصی سازی دولت، فرصت های سرمایه گذاری جدید و فرصت های تجاری برای ایران در بخش های نفتی و غیر نفتی مانند زیرساخت ها، خودرو و حمل و نقل ایجاد کرده و می کند. با این حال، سرمایه گذاران بین المللی به دلیل روابط نامشخص با آمریکا و محیط کسب و کار سخت در ایران تمایل زیادی به سرمایه گذاری قوی در ایران از خود نشان نداده اند. از این رو، لغو تحریم ها به اندازه کافی برای افزایش سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی در بلند مدت مفید نبوده و به نظر می رسد باید اصلاحات قوی تری صورت بگیرد. به عنوان مثال اصلاحات عمده ای برای بهبود بخش بانکداری ایران ضروری است و در عین حال بهبود محیط کسب و کار و رفع مشکلات فساد و رانت در اقتصاد همگی از ضروریات هستند.

کد خبر 21238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =