مزیت های ۴ گانه اقتصاد ایران در پارادایم جهانی

سلامی: اهمیت اقتصادی و تجاری هر کشور در فضای جهانی در بازار مصرف، محصولات تولیدی و پتانسیل ها بررسی می شود. ایران براساس ۴ مزیت در تمامی این ابعاد قابلیت رشد و سرمایه گذاری دارد

تحدید 8 ساله ایران در دایره تحریم در شرایطی طی شد که اقتصادهای بزرگ دنیا کماکان به روابط تجاری و اقتصادی خود ادامه دادند. حتی در زمینه نفت و مشتقات آن به عنوان محصولات استراتژیک ایران در بازارهای جهانی خلل و وقفه قابل توجهی ایجاد نشد. ادامه مسیر طبیعی اقتصادی و تجارت در جهان بدون حضور ایران آیا حاوی این پیام است که دنیا چشم انتظار باز شدن درهای اقتصاد ایران نبوده و نیست؟ پاسخ این سوال نیازمند کشف نگاه طرف های خارجی به ظرفیت های اقتصاد ایران است؛ اگزیم نیوز این موضوع را در گفتگو با یک کارشناس ارشد و تحلیلگر اقتصادی بررسی کرده است.

غلامرضا سلامی، کارشناس ارشد و تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با اگزیم نیوز تشریح کرد: حضور ایران در تجارت بین الملل به عنوان کشوری پرجمعیت و دارای منابع غنی معدنی از دیرباز دارای اهمیت بوده است.

وی افزود: برخورداری از نیروی انسانی کارآمد، موقعیت مکانی و جغرافیایی استراتژیک و ذخایر و معادن طبیعی چهره ی ویژه ای به اقتصاد ایران در سطح جهان بخشیده است. با این وجود مسائل سیاسی همواره مانع از ایفای کامل نقش ایران در پازل اقتصاد جهانی شده است.

سلامی معتقد است با توجه به رفع تدریجی تحریم ها، آینده مثبت و موثرتری برای روابط بین المللی و تجاری اقتصاد ایران قابل تصور است.

مشاور وزیر راه گفت: بعد از اجرای برجام حضور ایران در اقتصاد جهانی بسیار بیشتر از قبل مورد استقبال قرار گرفته است. ذخایر نفت و تولیدات پتروشیمی ایران نقش قابل توجهی در تامین تقاضای بین المللی دارد و از آنجا که عرضه کنندگان نفت و پتروشیمی رفاه جهان را متاثر می کنند نقش ایران در اقتصاد جهان قابل چشم پوشی نیست.

سلامی افزود: یکی دیگر از بخش های تولید استراتژیک ایران در حوزه کشاورزی است که پتانسیل های خوبی برای صادرات محور شدن دارد.  بسیاری از محصولات ما می تواند بازارهای خوبی در کشورهای همسایه و همچنین اروپا داشته باشد.

وی ادامه داد: میوه و تره بار ایرانی یکی از گروه محصولاتی است که اروپایی ها متقاضی آن هستند.

سلامی تاکید کرد: اهمیت اقتصادی و تجاری هر کشور در فضای جهانی در سه بعد بازار  مصرف آن، محصولات تولیدی باکیفیت و پتانسیل های قابل ارتقا بررسی می شود. ایران در تمامی این ابعاد قابلیت رشد و سرمایه گذاری دارد.

مزایای تجاری ایران از دیدگاه جهان

وی با اشاره به اینکه بعد از برجام مراجعات برای توسعه مراودات تجاری با ایران افزایش یافته است گفت: مزیت نیروی کار ارزان و متخصص در ایران از گذشته تاکنون وجود داشته است، در حال حاضر هم با وجود تعدیل دستمزدها براساس تورم و متغیرهای اثرگذار همچنان دستمزدهای ایران با اروپا و آمریکا فاصله زیادی دارد. نیروی کار در ایران متوسط 300 تا 400 دلار در ماه دریافت می کند در حالی که متوسط دستمزد  در اروپا و آمریکا حدود 1500 دلار در ماه است.

سلامی دومین نقطه قوت ایران از دیدگاه طرف های خارجی را بازار بزرگ، متنوع و پرجمعیت ایران دانست و گفت: علاوه بر اهمیت بازارهای داخل ایران برای سرمایه گذاری طرف های خارجی، بازار کشورهای اطراف نیز دارای اهمیت است. بازارهای بکر آسیای مرکزی نمونه این امتیاز می باشد؛ تبدیل ایران به هاب منطقه با وجود چنین امکاناتی محتمل تر می شود.

مشاور وزیر راه مزیت های مالیاتی را فاکتور مهم بعدی در جذب سرمایه عنوان کرد. سلامی انرژی ارزان در خط تولید ایران را نیز مزیت دیگری برای جذب سرمایه گذاری در کشور دانست.

وی در پایان حمایت دولت برای جذب سرمایه گذاری را راهکار کیلدی خواند و تاکید کرد: برخی قوانین مالیاتی، تسهیلات ورود و خروج سرمایه، دریافت تسهیلات بانکی و زیرساخت های تقویت تولید از مواردی است که لازم است توسط دولت ها اصلاح و تقویت شود.

سلامی فساد و عدم شفافیت اقتصادی را مانع بزرگی بر سر راه سرمایه گذاری در ایران دانست و افزود: مبارزه با فساد باید عمیق تر انجام شود؛ بطور کلی برای جذب سرمایه اعم از خارجی و داخلی به شفافیت و شرکت های قابل اعتماد نیاز است.

کد خبر 12559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =