ابرموانع ورود سرمایه خارجی به ایران

عضو اتاق بازرگانی تهران معتقد است عدم امنیت و ثبات اقتصادی از یک طرف و چالش های بانکی و ارزی از سوی دیگر در کنار مشکلات قانونی و حقوقی همگی از ورود سرمایه خارجی به کشور ممانعت می کنند

عضو اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز با بیان این که در شرایط فعلی سرمایه گذاری خارجی یکی از مباحث مهم در کشور است و از مهم ترین عناصری است که اقتصاد هر کشوری را با اقتصاد جهانی پیوند می دهد و عاملی برای انتقال سرمایه ، تکنولوژی ، تخصص و مدیریت برای هر کشوری است که می خواهد سرمایه های خارجی را جذب کند گفت: امروزه رقابت زیادی برای جذب سرمایه گذاری خارجی در دنیا وجود دارد و سرمایه گذاری خارجی به عنوان موتور محرک اقتصادی تلقی می شود به خصوص برای کشوری همچون کشور ما که در شرایط حاضر از کمبود منابع داخلی برای رشد صنعت و تکمیل زنجیره اقتصادی رنج می برد.

وی افزود : یکی از مهمترین موانعی که در کشور ما در شرایط فعلی وجود دارد امنیت و ثبات سیاسی است. سرمایه جایی می رود که احساس ثبات و امنیت اقتصادی کاملی داشته باشد. اگر به عنوان مثال سرمایه بخواهد به کشور ما ورود پیدا کند و با تحریم یا خطری مواجه شود قطعا هیچ گاه موفق به جذب آن نخواهیم بود.

عباس آرگون در ادامه افزود : کشور ما پس از پشت سر گذاشتن 8 سال تحریم در شرایط نامساعدی قرار گرفت و محدودیت های غرب علیه کشور باعث بی اعتمادی کشورهای دیگر به ما شد که برای ایجاد انگیزه و تمایل برای جذب خارجی ها باید بحث امنیت و آرامش برای سرمایه گذاران خارجی را در نظر بگیریم و بستری مناسب فراهم کنیم تا بتوانیم در جذب سرمایه موفق باشیم.

این عضو اتاق موانع جذب سرمایه های خارجی را بر شمرد و تصریح کرد: از موانعی که با آن روبه رو هستم نرخ ارز و نظام بانکداری است. در شرایط فعلی ما هیچ ابزاری نداریم که بتوانیم نرخ ارز را کنترل کنیم و بانک های ما نتوانستند به روز شوند و مشکلات عدیده ای در این حوزه نیز وجود دارد.

ما باید قوانینی را وضع کنیم که دست و پا گیر نباشند و شرایطی را به وجود آورند که سرمایه به سمت بخش خصوصی هدایت شود تا بخش خصوصی وسعت پیدا کرده و قوت بگیرد  . ما قوانین زیادی در کشور داریم و برای رفع هر مشکلی قوانین زیادی را وضع کردیم که این قوانین نه تنها تسهیل کننده نیستند بلکه مثل سد در راه پیشرفت کشور قرار گرفته اند.

کمرنگ بودن شفافیت ، ناکار آمد بود قوانین در حمایت از جذب سرمایه گذار خارجی، قاچاق کالا، شاخص های کسب و کار ما از دیگر موانع اساسی جذب سرمایه گذاری خارجی است. آرگون در شرح راهکار برای جدایی از شرایط فعلی و پیشرفت در جذب سرمایه های خارجی گفت : کاهش ریسک سیاسی ، شفاف سازی و عملیاتی کردن مقررات ، ایراد قوانین کار آمد و عملیاتی ، برنامه ریزی برای ایجاد انگیزه و افزایش بهره وری سرمایه های خارجی، شفاف سازی فرآیند سرمایه گذاری  از مهمترین عواملی است که باید در راس اهداف ما قرار بگیرد.

ور در ادامه افزود : نکته دیگری که باید به آن اشاره شود هدایت سرمایه های داخلی به سمت تولید است . در شرایط کنونی قسمت اعظمی از سرمایه های داخلی ما هدر می رود و به تولید و نهایتا رشد اقتصادی منجر نمی شود  و مقداری هم در بانک ها و سپرده ها انباشته شده است.

رفع تحریم های غرب علیه کشور در بحث جذب سرمایه خارجی نقش بسیار پرنگی داشته و موثر است اما باید به این نکته توجه کنیم که جذب سرمایه خارجی یک بحث زمان بر بوده و نمی توان به سرعت انتظار نتیجه از وقوع این اتفاق را داشته باشیم. آرگون بر این عقیده است که : علاوه بر همه این مسائل باید به دشمنی ها و همچنین رقبای خود در جهان به خصوص کشور های حوزه خلیج فارس هم توجه داشته باشیم . مطمئنا در شرایطی که ما به دنبال جذب سرمایه های خارجی هستیم رقبای ما هم به دنبال این موضوع بوده و برای بردن در این بازی هم برنامه ها و هزینه هایی را در نظر گرفته اند که ما باید با درایت و هوشیاری عمل کرده تا بتوانیم در این مسیر پیروز باشیم.

این عضور اتاق در نهایت اظهار کرد : برای توسعه اقتصاد کشور و رشد و جهش کشور باید اصلاحات همه جانبه داشته باشیم متاسفانه در کشور ما در دوره ای به یک بخش توجه زیادی می شود و قوانینی وضع می شود و سرمایه گذاری های زیادی انجام می شود و در نیمه راه برنامه نیمه کاره رها شده و به دنبال بخش دیگر می رویم . باید برنامه های متناسب و مستمری را در همه بخش ها داشته باشیم . ما حتی اگر بتوانیم سرمایه خارجی جذب کنیم و فقط یک بخش رشد داشته باشد و بقیه اعضای سیستم جهشی نداشته باشند باز هم در این امر موفق نخواهیم بود . سرمایه ها هدر می رود و پیشرفت قابل ملاحظه ای را نخواهیم داشت و برای موفق شدن در این راه به یک اصلاح متوازن نیازمندیم تا بتوانیم بهبود مستمری داشته باشیم و گرنه با فشار بر یک حوزه مشکلی حل نخواهد شد و نمی توان چشم انداز روشنی را برای آینده اقتصاد کشور ترسیم کرد.

 

کد خبر 12210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =