گره ۵۰۰ میلیارد تومانی بدهی های دولت 

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت: حل موضوع بدهی دولت به اقتصاد ملی به اتخاذ تصمیم های سخت و جدی نیاز دارد، زیرا میزان آن به بیش از پنج هزار میلیارد ریال رسیده است

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، عباس آخوندی صبح روز دوشنبه در دومین همایش نقش بانک های توسعه ای در توسعه و رونق اقتصادی کشور در سالن اجلاس سران اظهار داشت: این موضوع در افکار عمومی جامعه، دولت و دانشگاهیان مورد توجه قرار گرفته است و نقش نهادهای موجود در این رابطه و چگونگی اجرای آن اهمیت بسزایی دارد. 
به گفته وزیر راه و شهرسازی تا کنون هیچ پیشنهاد روشنی از سوی نهادهای مالی و بانکی کشور ارائه نشده است که چگونه بدهی دولت به اقتصاد ملی را تامین مالی کنند در حالی که این موضوع اهمیت بالایی دارد. 
آخوندی مساله پول های سمی را به عنوان نکته دیگری یاد کرد که به اتخاذ تصمیم های سخت در نظام بانکی و اقتصاد سیاسی نیاز دارد ، زیرا جراحی در زمینه پول های سمی یک جابه جایی عمده در منافع گروه های مختلف به دنبال خواهد داشت و می تواند تاثیرات شگرفی به همراه داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: امروز همه وظیفه دارند در حوزه عملکردی اقتصاد برای خروج از شرایط رکودی تلاش کنند و حاصل این مهم در عرصه بین المللی می تواند موقعیت ممتازی را برای کشورمان فراهم سازد .
وی موضوع نهادها و ابزارهای مالی را در نظام بانکی و بازار سرمایه ایران مهم دانست و گفت: امروز مفهوم نهاد رقابت در نظام بانکی مفقود است و نکته ضروری آنکه توسعه و رفاه مردم در گرو توسعه رقابت در اقتصاد است و این امر فقط مخصوص کالا و خدمات مستقل نیست، می تواند خدمات مالی و پولی را هم شامل شود.
آخوندی یادآور شد : پیش از این نرخ تسهیلات بانکی همواره کمتر از نرخ تورم بود، اما از دو سال گذشته این فاصله به شکل معکوس شده و این نرخ سود با دستور و خواهش اصلاح نمی شود و مهمترین دلیل آن پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه در سیستم مالی و نداشتن یک سیستم رقابتی در بانک ها است .
به گفته وزیر راه وشهرسازی، سیستم بانکی ایران دارای شبهه انحصار چند جانبه است که این تفاوت به نفع بانک ها حفظ شده و در واقع شاهد رقابت ضعیف در حوزه بانکی هستیم .
وی تاکید کرد: بدون اصلاح نظام بانکی و چاره جویی در زمینه بدهی دولت به اقتصاد ملی، موضوع دارایی های سمی و خلای نهادها و ابزارهای مالی در نظام بانکی و بازار سرمایه، امکان شناسایی راهکاری برای گشایش اقتصادی کشور وجود ندارد.
آخوندی در زمینه عملکرد بانک مسکن به عنوان یکی از پنج بانک توسعه ای کشور گفت: سرفصل های عملکردی این بانک برای امسال نشانه های رشد بیش از 50 درصدی در مقایسه با ماه های مشابه را در سال گذشته نشان می دهد و در واقع این مهم به منزله علامت های خروج از رکود است .
به گفته وی، روزانه 200 تا 250 نفر در صندوق پس انداز مسکن اقدام به سپرده گذاری می کنند که این مهم در واقع سازماندهی تقاضا محسوب می شود و فعال سازی اوراق متکی به تسهیلات بانکی زمینه ای برای حمایت از تولید کنندگان انبوه مسکن به حساب می آید .
آخوندی گفت: عنصر بهره وری زمانی رخ می دهد که نخست ابزار ها و نهادها با هم سازگار باشند و براساس بحث همزمانی و توالی زمانی این نهادها باید به هم کمک کنند که وزارت راه وشهرسازی برای این موضوع تلاش می کند .
در دومین همایش یک روزه نقش بانک های توسعه ای در توسعه و رونق اقتصادی کشور که از سوی بانک صنعت ومعدن با مشارکت دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران برپا شده است، پنج مقاله ارایه می شود و هشت مقاله در قالب پوستر برنامه ریزی شده و 19 مقاله نیز قابلیت چاپ خواهد داشت .
بانک های توسعه تعاون، توسعه صادرات ایران، صنعت ومعدن، کشاورزی و مسکن پنج بانک توسعه کشور به حساب می آید.

کد خبر 9875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =