خانه تکانی پرتفوی ذخایر ارزی

باید بگوییم با جایگزینی ارزهایی مانند یورو بجای دلار نه تنها با مشکلی روبرو نمی شویم بلکه در مراودات تجاری با برخی کشورهای اروپایی عملیات تجاری بهتری را می توانیم داشته باشیم

حذف دلار از مبادلات تجاری موضوعی است که طی چند دهه اخیر به آن اشاره شده است اما به دلایل مختلف از جمله رکود اقتصاد جهانی و بحران های مالی این امر اجرایی نشد، در مقطعی کاهش بی سابقه ارزش دلار و در  مقطع دیگری رشد نرخ آن باعث شد که تهاتر ارزی باز بر سر زبان ها بیوفتد تا تجار ایرانی در شرایطی که با گشایش اعتبار اسنادی روبرو بودند حداقل از نظر نقل و انقالات ارزی با ریسک کمتری همراه شوند، اما اینبار هم موانعی از جمله نبود زیر ساخت های لازم مانع از اجرایی شدن آن شد. هم اکنون که در شرایط پسابرجام بسر می بریم برخی کارشناسان بر این باورند که می توان از وضعیت مطلوب برای جایگزینی دیگر ارزهای مرجع به جای دلار استفاده کرد تا وابستگی به این ارز  در شرایط نامطلوب و دشوار مانع از مبادلات تجاری کشور نشود.

شرایط دشوار تجارت با وابستگی به دلار

مجید قاسمی، مدیر عامل بانک پاسارگاد در گفت وگو با اگزیم‌نیوز گفت: تهاتر پولی باعث بی نیازی ما به دلار می شود و می توانیم در بخش هایی مانند تجارت با ریسک کمتری مواجه شویم.باید بگوییم با جایگزینی ارزهایی مانند یورو بجای دلار نه تنها با مشکلی روبرو نمی شویم بلکه در مراودات تجاری بات برخی کش.رهای اروپایی عملیات تجاری بهتری را می توانیم داشته باشیم.

وی افزود: در برخی پروژه های عظیم، بانک های عرضه کننده یورو نیز  فرایند بانکی را بر مبنای دلار انجام میدهند، بنابراین در این شرایط خاص شاید با مشکلات جزئی روبرو شویم که ان هم با مدیریت و برنامه ریزی قابل برطرف شدن است.

قاسمی بیان کرد: در هر صورت باید کل پرتفوی ذخائر ارزی کشور در بانک مرکزی با احتساب مجموعه ای از  ارزها داشته باشیم که در آن دلار نقش کمرنگی داشته باشدف با این اوصاف می توانیم ریسک نوسان نرخ دلار همچنین وابستگی به این ارز را پوشش دهیم.

مدیر عامل بانک پاسارگاد با تاکید بر اینکه بانک های خصوصی نیز تسهیلاتی برای حمایت از تجارت فراهم کرده اند، بیان کرد: بانک های خصوصی در کنار بانک های توسعه ای تسهیلاتی برای حمایت از تولید و  توسعه صادرات دارند، اعتبار  اسنادی که توسط بانک ها در حال گشایش است قطعا توسعه دهنده تجارت بین الملل است.

وی اظهار کرد: زمان تحریم‌ که فروشنده های خارجی اعتبار اسنادی ایران را نمی پذیرفتند، بانک ها در حمایت از انها ریسک نقل و انتقالات ارزی آنها را متقبل می شدند بنابراین در شرایط فعلی که دروازه جهانی به روی ایرانیان باز شده بانک ها حمایت بیشتری برای حضور تجار ایرانی در جوامع بین المللی را دارد. از سوی دیگر ارائه خدمات از سوی بانک های خصوصی سهل تر شده بنابراین حمایت های بیشتری از صنایع خواهد شد.

 

کد خبر 9849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =