چالش های انتخاب صادرکننده نمونه در ۱۰ سال گذشته

لاهوتی:انتخاب صادرکننده نمونه یک موضوع حاکمیتی نیست و باید در اختیار تشکل ها و اتاق ها قرار بگیرد

معاون وزیر صنعت از آغاز فرآیند ثبت‌نام صادرکنندگان نمونه خبرداد و گفت: ۹ هزار میلیارد ریال منابع اعتباری برای پرداخت به صادرکنندگان نمونه در نظر گرفته شده است. ولی‌اله افخمی‌راد در گفتگو با خبرنگار مهر از آغاز فرآیند ثبت‌نام صادرکنندگان نمونه خبرداد و گفت: در راستای تحقق اهداف صادراتی و به منظور ارج نهادن به تلاش صادرکنندگان جهت تامین بخشی از ارز مورد نیاز کشور، مطابق با هر سال بنگاههای صادراتی نمونه کشور معرفی خواهند شد و لذا از سوم خردادماه، فرآیند ثبت‌نام صادرکنندگان نمونه آغاز شده است.

محمدلاهوتی، رییس کنفدارسیون صادرات ایران در گفت و گو با وب سایت خبری اتاق در این باره گفت: موضوع انتخاب صادرکننده نمونه از اوایل دهه هشتاد کلید خورد و در عمل به شناسایی صادرکننده نمونه براساس حجم صادرات و نوع فعالیتش می پرداخت اما به مرور و در اوایل دهه 90، در امتیازدهی به صادرکنندگان تحولی ایجاد شد و شاخص های انتخاب صادرکننده نمونه را تغییر دادند.

لاهوتی با اشاره به اینکه صادرکننده نمونه در این دوره باید امتیاز بالای 500 را کسب می کرد تا انتخاب می شد گفت: هرچه جلوتر آمدیم کار غیرتخصصی تر شدو نمایندگان تشکل ها از نظر دهی در انتخاب صادرکننده نمونه حذف شدند. تنها نماینده اتاق بازرگانی در جلسات حضور پیدا می کرد که او هم یک رای مقابل 14 رای بود. یکی از اشکالات دیگر در انتخاب صادرکننده نمونه این بود که برای مثال یک صادرکننده میوه و تره بار با صادرکنند محصولات پتروشیمی از نظر ارزش صادراتی در امتیازدهی یک عدد دارند. در مورد خیلی از واحدها، اجباری برای داشتن آزمایشگاه آر.اند.دی یا تحقیق و توسعه نیست اما برای برخی واحدها این اجبار وجود دارد و این مسئله، در امتیازدهی موثر است و اگر کسی بنا به ضرورت کارش این آزمایشگاه را نداشته باشد، امتیازش کسر می شود.

لاهوتی با اشاره به اینکه عضویت در تشکل ها امتیاز ناچیزی دارد و دیده شده که صادرکننده ای بدون کسب امتیاز با سفارش در لیست قرار گرفته گفت: سال گذشته رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به این مسئله اعتراض کرد و در سخنرانی که در روز صادرات در سال گذشته ایراد کرد اشاره کرد که انتخاب صادرکننده نمونه یک موضوع حاکمیتی نیست و باید در اختیار تشکل ها و اتاق ها قرار بگیرد.

گفتنی است  صادرکنندگان تا ۳۱ خردادماه سال جاری مهلت دارند تا با مراجعه به پایگاه الکترونیکی طراحی شده به همین منظور، ثبت‌نام کرده و کد رهگیری دریافت کنند، پس از آن دریافت مدارک نیز صورت خواهد گرفت تا در ۲۹ مهرماه، مطابق با مراسمی که به منظور تجلیل از صادرکنندگان نمونه هر ساله برگزار می‌شود، صادرکنندگان نمونه و تشکل‌های صادراتی برتر کشور معرفی شوند.

کد خبر 9837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =