تمایل سرمایه گذاران خارجی به بخش آب و برق

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور در نشست با وزیر نیرو و فعالان این حوزه ضمن تاکید بر لزوم به روز بودن صنعت اب و برق در کشور، تعیین تکلیف وضعیت بدهی این وزارتخانه به پیمانکاران بخش خصوصی را خواستار شد

به گزارش اگزیم نیوز از روابط عمومی اتاق ایران، محسن جلال پور، رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور با بیان چند سئوال در رابطه با برنامه های این وزارتخانه برای تولید و صادرات آب و برق توسط بخش خصوصی، تشکیل یک کارگروه و اتاق فکر بین بخش خصوصی و وزارتخانه نیرو و درنهایت تکلیف مطالبات بخش خصوصی، عنوان کرد: آب و برق صنعتی پویا است و پاسخ‌گویی به نیازهای موجود در این بخش تنها با دانش‌های روز امکان پذیر است.

رئیس اتاق ایران ظرفیت تولید برق در کشور را 74 هزار مگاوات ذکر کرد و افزود: در حال حاضر 33 میلیون مشترک در کشور از برق تولیدی استفاده می‌کنند؛ قیمت واقعی آب و برق در برابر قیمتی که امروز از مردم دریافت می شود، ناچیز است. البته می دانیم که دولت برای ساماندهی این وضعیت باید تصمیم شجاعانه ای اتخاذ کند. بی توجهی به قیمت های آب و برق شرایط را برای پیوستن به سازمان جهانی تجارت، ایجاد فضای رقابتی و سرمایه‌گذاری غیرممکن کرده است.

وی با اشاره به لزوم جذب سرمایه گذاری در حوزه برق، تصریح کرد: یکی از موضوع های مورد علاقه هیات‌های خارجی که در یک سال گذشته وارد ایران شده و با آنها در اتاق ایران ملاقات کرده‌ایم، بخش آب و برق بوده است. حدود 2 هزار واحد اقتصادی در این بخش فعال هستند که این واحدهای تولیدی 150 هزار شغل ایجاد کرده اند؛ ایران سالیانه حدود 10 میلیارد کیلووات ساعت برق به دیگر کشورها صادر می کند.

رئیس پارلمان بخش خصوصی یکی از مهمترین مسایل امروز وزارت نیرو را دستیابی به فنآوری های جدید برشمرد و گفت: ایجاد نیروگاه ها و استفاده از فناوری های جدید از برنامه های وزارت نیرو است و ما به عنوان بخش خصوصی آمادگی داریم، به صورت ویژه تر با این وزارتخانه همکاری کنیم.

جلال پور مشکلات بخش اب را بحرانی تر توصیف کرد و یادآور شدک در برخی مناطق موضوع آب به مرحله فاجعه امیزی رسیده است. در این زمینه پیشنهاد می کنیم که آب را به ذینفعان آن واگذار و به صورت بازار رقابتی عرضه کنیم.

بر اساس اظهارات رئیس اتاق ایران، استرالیا نیز اقدام به راه اندازی بازار آب کرده است و آب را در بازار رقابتی عرضه می کند.

رئیس اتاق ایران خاطرنشان کرد: در بحث آب، اصلی ترین نیاز ایجاد بازار و واقعی شدن قیمت است؛ ضمن اینکه قیمت واقعی سایر حامل‌های انرژی هم باید محاسبه شود؛ باید توجه کنیم که در تولیدات کشوررچه میزان آب، برق و انرژی مصرف می شود.

جلالپور از وزیر نیرو درخواست کرد که حضور بخش خصوصی و همکاری جدی با آنها در بخش اب و برق به طور جدی پیگیری شود.

رئیس اتاق ایران در پایان اعلام کرد: برای فعالان اقتصادی چند سوال از وزارت نیرو مطرح است؛ اینکه چه برنامه ای برای تولید و صادرات آب و برق در آینده دیده شده است؟ و آیا تشکیل یک کارگروه و اتاق فکر بین بخش خصوصی و وزارتخانه در برنامه وزارت نیرو قرار دارد؟ تکلیف مطالبات بخش خصوصی چه می شود؟

عدم توازن بین درآمدها و هزینه های وزارت نیرو، مانع پرداخت مطالبات بخش خصوصی

در ادامه حمید چیت چیان وزیر نیروی دولت یازدهم با مطالبات پیمانکاران بخش خصوصی از وزارت نیرو را بزرگترین دردسر این وزرات خانه توصیف کرد و گفت: این مساله به درون وزارت نیرو ارتباطی ندارد؛ اینگونه نیست که وزارت نیرو منابعی داشته باشد و از پرداخت آن خودداری کند؛ مشکل این است که نبود توازن بین درآمدها و هزینه های وزارت نیرو، گلوی اقتصاد آب و برق را فشار می دهد.

وی تصریح کرد: اگر بگوییم بیش از 30 تا 40 درصد وقت مدیران و خود وزیر به طور روزانه صرف حل مشکل مطالبات بخش خصوصی می شود اغراق نکرده ایم.

این مقام مسئول یادآور شد: یکی از مهمترین تنگناهای صنعت آب و برق کشور این است که وزارت نیرو قراردادهای متعددی با بخش خصوصی دارد و درعین حال مطالبات بخش خصوصی از شرکت های وزارت نیرو زیاد است درحالی که وزارت نیرو در انجام تعهدات خود نتوانسته خوب عمل کند.

وزیر نیرو در ادامه با بیان این مطلب که طی 10 سال گذشته قیمت گاز طبیعی و بنزین در کشور نزدیک به 12 تا 13 برابر افزایش یافته در حالی که قیمت آب و برق بین 2.1 تا 2.6 برابر افزایش یافته است، تاکید کرد: در دنیا فقط مردم سه کشور آمریکا، سوییس و یک کشور اسکاندیناوی می توانند با درآمدشان میزان برق بیشتری بخرند، کشورهای اروپای و آسیایی قدرت خرید برقشان کمتر از ایران است. این موضوع نشان می دهد که ایران از نظر آب و برق در داخل با مشکلات عجیبی روبروست.

چیت چیان در ادامه با تاکید بر اهمیت واقعی شدن قیمت اب و برق، اجرایی شدن این مهم را یکی از زمینه های مناسب همکاری بین اتاق ایران و وزرات نیرو دانست و درعین حال تصریح کرد: ما در پی گران کردن قیمت ها نیستیم، بلکه معتقدیم قیمت ها باید واقعی شوند.

وی با بیان اینکه گران بودن قیمت آب و برق اجحاف به مصرف کننده است، تاکید کرد: اگر قیمت ها از میزان واقعی پایین تر باشد با مشکل کنونی مواجه می شویم که صنعت برق نمی تواند پول پیمانکارها و نیروگاه ها را پرداخت کند.

وزیر نیرو در این رابطه پیشنهاد تشکیل کارگروهی مشترک بین وزارت نیرو و اتاق ایران به منظور واقعی کردن بهای آب و برق را مطرح کرد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه قیمت برق برای صنعت و کشاورزی کمتر از بخش خانگی است، گفت: بابت هر کیلووات ساعت برق مصرفی در بخش کشاورزی تنها 130 ریال یعنی سه دهم یک سنت دریافت می شود.

چیت چیان در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری توانمندی های صنعت برق ایران، ظرفیت تولید برق در کشور را 74 هزار میلیارد مگاوات بیان کرد و گفت: ایران در رتبه چهاردهم جهان و نخست منطقه قرار دارد؛ ایران از شبکه سراسری توزیع برق برخوردار است که در سایر کشورها این امکان وجود ندارد.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه اکنون شبکه برق ایران با هفت کشور دیگر در اتباط است، عنوان کرد: امروز برق ایران به ترکیه، عراق، پاکستان و افغانستان صادر می شود و از ترکمنستان وارد کننده برق هستیم؛ همچنین به تازگی مذاکراتی انجام شده است که تا دو سال آینده به شبکه برق تاجیکستان و روسیه نیز بپیوندیم.

چیت چیان اذعان کرد: امسال چهاردهمین سالی است که ایران بدون قطعی کامل شبکه، برق خود را ارایه می کند؛ در همین مدت در آمریکا، هندوستان و ترکیه به صورت مکرر این قطعی اتفاق افتاده و این موضوع نشان دهنده ظرفیت و توان بالای ایران است.

بر اساس اظهارات وزیر نیرو اکنون بیش از 90 درصد کل نیاز برق شامل سخت افزار و نرم افزار در کشور تولید می شود و در بخش آب این رقم 95 درصد است.

وزیر نیرو با بیان اینکه در زمینه تولید تجهیزات، کارهای پیمانکاری و مهندسی مشاور، تنها از شرکت های خصوصی استفاده می شود، ادامه داد: ابیش از 600 سد در کشور ساخته شده و 90 سد نیز در دست ساخت است. این روند یک افتخار بزرگ برای کشور بوده که توانسته ایم صنعتی با این عظمت را به دست بخش خصوصی جلو ببرد.

این عضو هیات دولت یازدهم به توانمندی ها یکشور در حوزه آب اشاره و تشریح کرد: در زمینه آب نیز توانمندی های قابل توجهی داریم؛ اکنون بیش از 100 طرح در زمینه آب و فاضلاب شهری و روستایی تعریف شده که سرمایه گذاری 100 درصدی آن توسط بخش خصوصی صورت گرفته است.

طبق انچه چیت چیان در این نشست مطرح کرد بالغ بر چهار هزار و 800 میلیارد تومان ارزش این سرمایه گذاری هاست.

وی همچنین اعتقاد دارد که کشور بیش از سرمایه بخش خصوصی به مدیریت و ابتکار این بخش نیاز دارد؛ اکنون بخش خصوصی وارد فعالیت های بسیار بزرگ تر در زمینه آب شده؛ طبق گفته های وزیر نیرو نخستین قرارداد برای ساخت سد با سرمایه بخش خصوصی (سد چاش) در سفر اخیر رئیس جمهوری به سمنان به امضا رسید.

این مقام مسئول در ادامه به شرایط بعد از برجام اشاره و در این رابطه تشریح کرد: تعداد قابل توجهی شرکت های خارجی به ویژه از کره جنوبی، ژاپن، چین و آلمان به ایران آمده و پیشنهادهای خوبی برای سرمایه گذاری مستقیم داده اند.

چیت چیان همچنین در واکنش به ادعای برخی از شرکت های داخلی مبنی بر از بین رفتن بازار داخل بریا انها به دنبال ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور تاکید کرد: یکی از مسایلی که امروز با آن مواجه ایم، اینکه برخی شرکت های داخلی تصور می کنند با ورود این سرمایه گذاران، بازار برای بخش خصوصی محدود خواهد شد. این در حالی است که حضور این سرمایه گذارران بدن شک شکوفایی اقتصاد را در پی خواهد داشت. صنعت آب و برق در کنار بخش خصوصی د اخلی، به سرمایه گذاری خارجی نیز نیاز دارد.

وی گفت: اکنون مناقصه ای برای پست های برق ایجاد کرده ایم که شرکت های داخلی و خارجی می توانند در آن حضور یابند؛ در این مناقصه شرط کرده ایم حتی اگر خارجی ها برنده شدند، اجازه ندارند صد درصد تجهیزات را از کشور خود بیاورند و باید حداقل 51 درصد تجهیزات مورد استفاده آنها ساخت داخل باشد.

وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود به مصوبه اخیر شورای عالی انرژی اشاره کرد و گفت: وزارت اقتصاد ملزم شده است که برای سرمایه گذاران خارجی گارانتی و تضمین سرمایه صادر کند.

این مقام مسئول همچنین پیشنهاد کرد که یک کارگروه ویژه مشترک برای ایجاد بازار آب در مناطق مختلف کشور توسط وزارت نیرو و اتاق بازرگانی ایران تشکیل شود.

گفتنی است طبق تفاهم صورت گرفته بین اتاق ایران و وزرات نیرو مقرر گردید سه کارگروه به منظور بررسی وضعیت حضور سرمایه گذاران خارجی و همکاری و مشارکت آنها با شرکت های داخلی، دیگری در زمینه بررسی روند واگذاری طرح های نیمه تمام حوزه وزارت نیرو به بخش خصوصی و درنهایت کارگروهی به منظور رسیدیگ به وضعیت برق و آب در داخل کشور، تشکیل شود. همچنین وزیر نیرو مدعی شد که نمایندگان خود را بریا حضور در هر سه کارگروه طی هفته جاری به اتاق ایران معرفی می کند.

 

دو برنامه وزارت نیرو برای بالا بردن راندمان نیروگاه ها

وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود و در واکنش به اظهارات، سئوالات و انتقادات فعالان اقتصادی تشریح کرد: طبق برنامه ریزی که صورت گرفته اگر واحدی فعالیتی را انجام دهد که به صرفه جویی در مصرف انرژی یا آب منتهی شود، دولت موظف خواهد شد که طی چند سال، ارزش همان میزان آب و انرژی صرفه جویی شده را به آن سرمایه گذار بدهد. بنابراین از همه واحدها می خواهیم که دراین بخش فعال شوند.

این مقام مسئول در مورد اظهارات محمدرضا انصاری، نائب رئیس اتاق ایران در مورد کاهش 20 درصدی ارزش اوراق مشارکت منتشر شده از سوی وزارت نیرو به محض پرداخت به پیمانکاران، گفت: این موضوع مسئله جدی است که وجود دارد و باید برای آن راهکار ارائه داد و در این زمینه به همکاری بخش خصوصی نیاز داریم.

وی در رابطه با آنچه علی شمس اردکانی به عنوان بالا بودن میزان آلایندگی نیروگاه های حرارتی ایران مطرح کرد و اینکه امکان دارد به زودی به موجب همین مسئله از سوی سازمان های بین المللی جریمه شویم، خاطرنشان کرد که ایران از نظر الایندگی نیروگاه های حرارتی وضعیت بسیار مناسب و مطلوبی دارد.

چیت چیان یادآور شد: نیروگاه های ایران به دلیل نوع سوخت خود نسبت به نیروگاه های اروپایی، آلایندگی کمتری دارند. نیروگاه های اروپا از ذغال سنگ استفاده می کنند ولی نیروگاه های ایرانی از گاز طبیعی به عنوان سوخت بهره می برند.

وی در مورد ادعای آرش نجفی، رئیس انجمن بهینه سازی مصرف سوخت مبنی بر پایین بودن راندمان نیروگاه های ایرانی نیز گفت: طبق آمار و اطلاعات بین المللی متوسط راندکان نیروگاه های حرارتی اروپا 37 و 8 دهم درصد است که این رقم در ایران 37 و 5 دهم درصد بوده و نشان می دهد که راندمان نیروگاه های حرارتی در ایران مناسب است.

این مقام مسئول همچنین از برنامه هایی سخن گفت که وزارتخانه نیرو برای افزایش راندمان نیروگاه ها تعریف کرده است؛ در قدم اول نصب 7 هزارو 500 مگابات در بخش بخار نیروگاهی است که با سمایه گذاری بخش خصوصی و مطابق ماده 12 قانون رفع موانع تولید انجام می شود و دوم استفاده از نیروگاه های کلاس F هست که به انتقال تکنولوژی نیاز داشته و روند اجرایی شدن آن آغاز شده است.

بر اساس اظهارات وی استفاده از نیروگاه های کلاس H با وجود آنکه راندمان بهتری را در پی دارد اما به دلیل نیاز آن به فشار گاز ثابت خیلی نمی تواند موثر باشد.

وزیر نیرو همچنین با تایید اظهارات محمد عیوض پارسا، رئیس فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته در خصوص واقعی سازی بهای حامل های انرژی و در عین حال واقعی کردن قیمت ارز متناسب با آن در کنار بالا بردن قدرت خرید مردم به منظور جلوگیری از نارضایتی در جامعهف تاکید کرد: همه این موارد صحیح بوده و برای این منظور از برنامه های پیشنهادی ارائه شده توسط این فدراسیون استفاده می کنیم.

چیت چیان در ادامه در خصوص شرط تعیین شده برای سرمایه گذاران خارجی که در مناقصه ها حضور پیدا می کنند مبنی بر اینکه از مشارکت بخش خصوصی داخلی بهره برده و 51 درصداز تجهیزات خود را از تولید داخل تامین کنند ، مورد انتقاد بخش خصوصی قرار گرفت با این تحلیل که شرط استفاده از 51 درصد تولید داخل قابل تقلب بوده و توجه به ان از سوی سرمایه گذای خارجی ضمانت اجرایی ندارد.

اتاق ایران بر این باور است که باید این موضوع در قالب یک بند داخل اسند مناقصه ذکر شود تا سرمایه گذار به استفاده از شریک داخلی و تولیدات کشور متعهد گردد.

این مقام مسئول در واکنش به خواسته مسگر پور، رئیس فدراسیون صنعت آب ایران گفت: وزارتخانه مانعی در مورد حضور نمایندگان بخش خصوصی به ویژه فدراسیون آب در شوراهای مربوط به آب نمی بیند.

چیت چیان در ادامه به اظهارات عباس کشاورز، معاون دفتر ساماندهی آب و کشاورزی اشاره کرد. وی در مورد مشکلات کنتورهای هوشمند که توسط کشاورز مورد توجه قرار گرفت گفت: بدون شک اگر ایرادی وجود دارد باید گزارش شده تا رسیدگی ها یلازم صورت گیرد. بر اساس اظهارات کشاورز رفتار امروز ما در حوزه آب وبرق مانند دهه 70 است.

وی در ادامه به موضوع مطالبات بخش خصوصی اشاره و در این مورد گفت: سال گذشته وزارت نیرو برای پرداخت بدهی های خود بیش از سایر وزارتخانه ها اسناد خزانه و اوراق مشارکت منتشر کردف هرچند کفایت نکرده است.

وزیر نیرو در مورد کیفیت برق ایران که از سوی ابوالفضل گلپایگانی، رئیس کمیسیون صنعت مورد اعتراض قرار گرفت، اذعان کرد: کیفیت گاز ایران در منطقه بهترین است البته قبول داریم که همچنان به استانداردهای اروپا نرسیده ایم.

کد خبر 9674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =