رشد صنعتی و چالش اشتغال در اقتصاد ایران

شواهد نشان می دهند که علیرغم تحقق رشد صنعتی در دهه های گذشته، این رشد نتوانسته نرخ بیکاری را کاهش دهد و در یک دوره ۱۰ ساله در مجموع تنها حدود ۱۹ درصد به شاغلان صنعتی اضافه شده است

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن این مرکز با بیان این مطلب که به طور معمول انتظار بر این است که افزایش رشد اقتصادی بتواند از طریق افزایش تقاضا برای نیروی کار و افزایش استخدام، نرخ بیکاری را کاهش دهد، افزود: با این حال شواهد نشان می دهند که علیرغم تحقق رشد صنعتی در دهه های گذشته، این رشد نتوانسته نرخ بیکاری را کاهش دهد و در یک دوره 10 ساله در مجموع تنها حدود 19 درصد به شاغلان صنعتی اضافه شده که معادل رشد متوسط سالیانه اشتغال 1/9 درصد است. این میزان اشتغال جدید به میزانی نبوده است که تاثیر معناداری بر نرخ بیکاری داشته باشد.

به نظر می رسد که کاهش متوسط نرخ رشد صنعتی طی یک دهه گذشته، عدم پایداری و نوسانی بودن رشد صنعتی و تمرکز بیشتر بخش صنعت به صنایع سرمایه بر از عمده ترین دلایلی است که می توان برای اشتغالزایی ناکافی در بخش صنعت برشمرد.

از سوی دیگر بررسی ها نشان می دهند که به دلیل بروز مشکلات مختلف و تعطیلی واحدهای صنعتی، تعداد کارگاه های صنعتی در یک دهه گذشته کاهش یافته که در نتیجه آن توان اشتغالزایی بخش صنعت با مشکل مواجه شده است. همچنین در طول زمان تغییرات و نوسانات رشد اقتصادی در بخش صنعت افزایش یافته به طوری که علاوه بر کاهش متوسط نرخ رشد صنعتی بعد از برنامه سوم توسعه، نوسان رشد صنعتی نیز افزایش یافته است که این موضوع خود مانعی برای اشتغالزایی در این بخش محسوب می شود.

یافته های این مطالعه همچنین نشان می دهند که تمرکز بخش صنعت در ایران بیشتر بر صنایع سرمایه بر است که این منابع به رغم ارزش افزوده زیادی که ایجاد می کنند، در مقایسه با صنایع کاربر از اشتغالزایی پایینی برخوردارند.

کد خبر 9642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =