حباب چینی در بازارهای کالایی

در هفته های اخیر قیمت فولاد، سنگ آهن و همچنین کالاهای دیگری از جمله پنبه و تخم مرغ درچین تقویت شد که این موضوع چشم انداز موجی تکان دهنده دربازار معاملات آتی این کشور را رقم می زند. البته به عقیده برخی از کارشناسان بازار، این تحرک یک حباب جدید است وهیچ گونه نگرانی وجود ندارد. 

راجیو بیسواس اقتصاددان ارشد در IHS قیمت سنگ آهن را مثال می زندو از معاملات سوداگرانه و پرسود آینده این کالا خبر می  دهد البته این در حالی است که بیسواس از عرضه بیش از اندازه سنگ آهن در بازارهای آینده خبر می دهد و این موضوع را هشداری جدی برای قیمت این کالای استراتژیک بیان می کند.

به هر حال این وضعیت پکن کمی نگران کننده به نظر میرسد .به گونه ای که  هفته گذشته مقامات عالی رتبه شورای امنیت این کشوردستوردادند کالاهای مبادلاتی آتی تحت کنترل قرار گیرند البته هنوز جزئیاتی در خصوص عملی شدن این دستور ارائه نشده است.

 

تصمیم چین برای کاهش 1 میلیون و 800 هزارشغل در زمینه زغال سنگ و فولاد

با توجه به سابقه چین در بازار حبابی مسکن جای تعجبی نیست که مقامات نگران این مساله در بازارهای سنگ آهن وفولاد باشند و دست به اقدامات این چنینی ( کاهش مشاغل در زمینه سنگ آهن و فولاد ) بزنند . در سال های گذشته زمانی که بازار املاک درچین در حال صعود بود مردم شروع به خرید سهام در این بازارها کرده و باعث سقوط دیدنی این بخش شدند به گونه ای که شوک حاصل از آن به سراسر جهان ارسال شد. حال با گذشت مدتی سرمایه گذاران به سمت املاک و مستغلات رفته و کمی به این بازار رمق بازگشته است.

این تحلیگر بازار با اشاره به سراسیمگی تقاضا از افزایش اخیر قیمت مواد اولیه برای حمایت از تقاضای واقعی خبر داد تا به این ترتیب دولت چین بتواند حمایت گسترده ای از هزینه های زیر ساخت مسکن به عمل آورد.

به هر حال به نظر میرسد یکی از راه های جلوگیری از ولع زیاد برای عرضه  سنگ آهن و فولاد افزایش قیمت این دوکالاست. این در حالی است که به عقیده برخی کارشناسان تلاش های اخیر پکن برای سرپا نگه داشتن رشد این کشور با پمپاژ پول بیشتر به اقتصاد ممکن است با عوارض جانبی ناخواسته ای همراه باشد.

اژدهای زرد در دهه های اخیر برای تبدیل شدن به دومین اقتصاد بزرگ جهان به سرعت پیشرفت کرد و به عنوان اولین مصرف کننده  مواد خام  برای ساخت جاده ها ، پل ها ، کارخانه ها و آسمان خراش ها در جهان مطرح شد.

اما کشوری با این رشد چشم گیر در سال گذشته به سرعت متوقف شد و همه ساخت و سازها با رکود مواجه شد و تقاضا برای مس ، فولاد و دیگر مواد بسیار کاهش یافت و کشورها و بازارهای وابسته به این کشور ضربه بزرگی خوردند.

 

ادعای فولاد ارزان چینی به عنوان یک قربانی

عرضه بیش از حد برخی کالاها در صنایعی مانند فولاد به شرکت های زیادی در سراسر جهان آسیب رسانده است و پکن هم متهم به آزاد سازی این فلز شناخته شده است.

در اوایل سال جاری همه چیز خیلی بد شروع شد به گونه ای که دولت چین اعلام کرد 1 میلیون و 800 هزار شغل در زمینه سنگ آهن و فولاد را از رده خارج خواهد کرد و تمام تلاش خود را برای مقابله با کاهش تولید این کالا خواهد کرد .با وجودی که حتی برخی از شرکت های دولتی ناکارآمد شدند اما بسیاری از اقتصاددانان حرکت  پکن در این مسیر درست و دردناک را تحسین کردند.

در نهایت به عقیده مکواری لری هو یک اقتصاد دان چینی افزایش اخیر قیمت فولاد و تلاش دولت چین این شرایط را تغییر دهد و روزنه های امیدی برای بازار این کالای استراتژیک به وجود آمده است.

کد خبر 9571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =