اهمیت استقلال بانک مرکزی در اثرگذاری سیاست‎‌های پولی/ شاخص‌های کلان اقتصادی بهبود یافته است

مدیرکل امور مجلس و دولت بانک مرکزی با بیان اینکه با انحلال موسسات ناتراز توسط بانک مرکزی اقتصاد کشور کمتر آسیب می‎‌بیند، گفت: در یک دهه اخیر اقتصاد به علت عدم کارایی سیاست‌های پولی آسیب‌های بسیاری دیده است.

به گزارش روز شنبه اگزیم نیوز، مهرزاد ذاکری درباره استقلال بانک مرکزی و اینکه این بانک‌ها هدف‌هایی مانند مهار تورم، ثبات سیاست‌های پولی و رشد اقتصادی را دنبال می‌کنند، تاکید کرد: در یک دهه گذشته سیاست‌های پولی به درستی اجرا نشده و نتوانسته اثرات مثبتی برای اقتصاد کشور داشته باشد لذا یکی از دلایل این ناکارآمدی فشارهایی است که از خارج به بانک مرکزی تحمیل می‌شود.

وی افزود: تسهیلات تکلیفی فشار مستقیم به نظام بانکی و غیرمستقیم به بانک مرکزی وارد کرده است؛ چون این تسهیلات باعث اضافه برداشت می‌شود. در سال‌های اخیر بار کسری بودجه دولت به نظام بانکی منتقل شده البته بخشی از کسری بودجه دولت از طریق اوراق بدهی تامین می‌شود که بازخریداران عمده این اوراق بانک‌ها هستند که ناترازند و برای رفع این ناترازی به ترازنامه بانک مرکزی فشار می‌آورد.

مدیرکل امور مجلس و دولت بانک مرکزی با اشاره به این موضوع که استقلال بانک مرکزی در اجرای سیاست‎‌ها بسیار اثرگذار است، اظهار داشت: در قانون جدید بانک مرکزی در بخش استقلال و اقتدار احکام و قوانین خوبی وجود دارد و این باعث بهبود نظارت بانک مرکزی بر شبکه بانکی و افزایش اقتدار این بانک می‌شود.

وی گفت: با مدیریت خوب بانک مرکزی در سال گذشته ۶۹ میلیارد دلار ارز تامین شد که این در چند سال اخیر بی سابقه بوده است. میزان تامین ارز مورد نیاز وزاتخانه‌ها براساس درآمدی است که کشور از صادرات نفتی و غیرنفتی دارد و بانک مرکزی در یکسال گذشته به خوبی تامین ارز را مدیریت کرده به طوری که نیاز ارزی کالاهای اساسی با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تامین شده است.

ذاکری افزود: تورم کالاهای اساسی به سمت نزولی شدن رفته است؛ در نتیجه با وجود تحریم، سیاست‌های بانک مرکزی باعث بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی شده است.

وی درباره انحلال موسسات ناتراز گفت: ناترازی موسسات باعث خلق پول و اضافه برداشت می‌شد؛ در نتیجه بانک مرکزی مسیر اصلاح این موسسات را در پیش گرفته که در نهایت تعدادی از این موسسات ناتراز منحل شدند تا اقتصاد کشور کمتر آسیب ببیند.

کد خبر 73758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =