میزان خسارت مزارع گندم ناشی از سیل استان‌های جنوبی به‌زودی اعلام می‌شود

مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه خسارت ناشی از بارندگی‌های اخیر به ۲۰۰ هزار تن گندم در استان خوزرستان صحت ندارد، گفت: هنوز گزارش تکمیلی از میزان خسارت‌ها به دلیل سیل و بارش‌ها در استان‌های جنوبی نهایی نشده و به‌زودی میزان آن اعلام خواهد شد.

سهراب سهرابی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره وضعیت استان‌های گندم‌خیز جنوب کشور و برآورد خسارت‌های ناشی سیل در روزهای گذشته، اظهار داشت: طی سه روز گذشته تقریباً بارش باران‌های سیل آسا را در سه استان خوزستان، ایلام و فارس داشتیم.

وی با توجه به تداوم بارش‌ها از توقف برداشت گندم در استان‌های خوزستان، ایلام و فارس خبر داد و افزود: با توجه به اینکه سازمان هواشناسی کشور حدود ۱۰ روز گذشته هشدارهای لازم را در این خصوص داده بود، مجموعه وزارت جهاد کشاورزی و جهاد کشاورزی استان‌ها دست به کار شدند و بلافاصله اطلاع‌رسانی کردند تا گندم‌های خریداری شده در فضاهای غیرمسقف را به فضاهای مسقف منتقل و جابه‌جا شد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: بنابراین گندم‌های خریداری شده از بارش‌های اخیر خسارتی ندیدند و آنجایی که نتوانستند گندم را منتقل کنند با برزنت و پلاستیک پوشش دادند و مشکل خاصی نداشتیم.

سهرابی گفت: با توجه به اینکه در برخی مزارع کشاورزان گندم‌ها در مرحله رسیدگی بودند، در برخی مناطق که حجم بارش و باد بیشتر بوده گندم‌ها دچار خوابیدگی شدند که به طور قطع بعد از گرم شدن هوا و هوای آفتابی این مشکل برطرف می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه گندم‌ها به فضای بسته منتقل شده‌اند، خسارت زیادی را در سه استان خوزستان، فارس و ایلام از محل بارش‌های اخیر نخواهیم داشت، اما مزارع زارعین که در اثر بارندگی و باران سیل آسا همراه با طوفان بوده، در حال بررسی هستیم و به‌زودی عدد دقیق خسارت‌ها اعلام می‌شود.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون ۷ استان کشور همچون خوزستان، کرمان، ایلام، فارس، هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان برداشت در حال انجام عملیات برداشت گندم هستند که به دلیل بارش‌های سیل آسا برداشت گندم استان‌های خوزستان، ایلام و فارس متوقف شده، اما در مابقی استان‌ها برداشت گندم ادامه دارد.

پیش‌بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال جاری

سهرابی میزان تولید و خرید گندم در سال جاری را همچون سال گذشته دانست و اظهار داشت: امسال از ۶ میلیون هکتار سطح زیرکشت گندم آبی و دیم برآورد می‌شود که ۱۳.۵ میلیون تن گندم تولید و در نهایت همچون سال گذشته ۱۰.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شود.

وی، سهم گندم تولیدی سه استان سیل‌زده را بیش از ۳ میلیون تن عنوان کرد و گفت: برآورد تولید امسال نشان می‌دهد که خوزستان ۱.۹ میلیون تن، فارس یک میلیون تن و ایلام ۴۵۰ هزار تن تولید داشته باشد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: سال گذشته میزان تولید و خرید گندم در استان خوزستان یک میلیون و ۷۲۰ هزار تن، استان فارس ۶۰۰ هزار تن و استان ایلام ۳۲۰ هزار تن گندم بود که بیشترین میزان تولید و خرید مربوط به استان خوزستان است.

سهرابی گفت: اکنون در استان سیستان و بلوچستان ۳۵ هزار هکتار از اراضی زیرکشت گندم قرار دارد که تاکنون ۲۰ هزار تن گندم خریداری شده و به نظر می‌رسد تا پایان فصل برداشت، میزان خرید در این استان به ۷۴ هزار تن برسد.

وی تاکید کرد: شرایط آب و هوایی در ادامه اردیبهشت و اوایل خردادماه امسال تعیین کننده تولید و خرید گندم سال جاری است؛ بنابراین در اواسط خردادماه برآوردهای دقیق‌تری از تولید و خرید اعلام می‌شود.

کد خبر 73419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =