افزایش ۳۲ درصدی جمعیت دام سنگین نژاد اصیل کشور

مرکز آمار ایران اعلام‌کرد: جمعیت دام سنگین (گاو و گوساله) نژاد اصیل کشور در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۳۹۹ بیش از ۳۲ درصد افزایش داشته است.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز، نتایج طرح آمارگیری از دامداری های کشور در سال ۱۴۰۲ نشان می دهد که تعداد گاو و گوساله به تفکیک نژاد، شامل «۱.۶۵ میلیون راس نژاد اصیل»، «۲.۳۳ میلیون راس نژاد آمیخته» و «۱.۴۷ میلیون راس نژاد بومی» بوده است.

در حالی که تعداد گاو و گوساله اصیل در سال ۱۳۹۹ حدود ۱.۲۵ میلیون راس بوده است.

همچنین طرح آمارگیری از دامداری های کشور نیمه دوم فصل پاییز سال ۱۴۰۲ اجرا شد. در این طرح آمارگیری که به صورت نمونه‌ای اجرا شد، اطلاعات مربوط به تعداد انواع دام، مقدار تولید شیر، تغییرات تعداد دام (تعداد دام خریداری شده، تعداد دام پروار شده، تعداد دام فروخته شده، تعداد دام زائیده شده، تعداد دام ذبح شده و تعداد دام تلف شده)، مقدار علوفه مصرفی، ارزش سرمایه‌گذاری و دریافتی‌ها و پرداختی‌های دامداری‌ها گردآوری شده است.

این طرح آمارگیری با بیش از ۴۴۰ نفر نیروی انسانی (آمارگیر، بازبین و کارشناس) با مراجعه حضوری به واحدهای نمونه اجرا شد. این طرح آمارگیری با فاصله زمانی سه ساله اجرا می‌شود و نتایج آن در سطح استان استخراج و منتشر شده است.

براساس نتایج حاصل از این طرح، ۱.۳ میلیون بهره‌بردار دارای دام در سطح کشور وجود دارد که تعداد دام موجود در این دامداری‌ها شامل ۴۴ میلیون راس «گوسفند و بره» ۱۶.۳ میلیون راس «بز و بزغاله»، ۵.۴۵ میلیون راس «گاو و گوساله»، ۲۰۰ هزار راس «گاومیش و بچه گاومیش» و ۱۷۰ هزار نفر «شتر و بچه شتر» بوده است.

تعداد گاو و گوساله به تفکیک نژاد، شامل «۱.۶۵ میلیون راس نژاد اصیل»، «۲.۳۳ میلیون راس نژاد آمیخته» و «۱.۴۷ میلیون راس نژاد بومی» بوده است. تعداد گاو و گوساله نژاد اصیل در سال ۱۴۰۲، بیش از ۳۲ درصد نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش یافته است (تعداد گاو و گوساله اصیل در سال ۱۳۹۹ حدود ۱.۲۵ میلیون راس بوده است).

بیشترین تعداد «گوسفند و بره» در استان‌های خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و خوزستان؛ بیشترین تعداد «بز و بزغاله» در استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان و کرمان؛ و بیشترین تعداد «گاو و گوساله» در استان‌های مازندران، تهران و گیلان نگهداری شده است.

طی ۳۶۵ روز منتهی به زمان آمارگیری، ۹.۱ میلیون تن شیر در دامداری‌های کشور تولید شده که استان‌های اصفهان، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی بیشترین مقدار تولید شیر دام را به خود اختصاص داده‌اند.

کد خبر 73138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =