ایران با وجود ۱۸هزار نمونه، غنی‌ترین بانک ژن گندم جهان را دارد

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: ایران غنی‌ترین بانک ژن ذخایر ژنتیکی گندم را با بیش از ۱۸ هزار نمونه در جهان در اختیار دارد.

به گزارش اگزیم نیوز، سیدمجتبی خیام نکویی روز شنبه در نشست خبری پنجاهمین سال تاسیس سازمان تات و برنامه‌های راهبردی سال ۱۴۰۳، افزود: طبق گزارش‌های موجود هر ایرانی به طور میانگین ۱۵۰ کیلوگرم گندم در سال مصرف می‌کند که ۴۰ درصد کالری آنها از این طریق تامین می‌شود؛ بنابراین گندم جایگاه ویژه‌ای در تامین امنیت غذایی کشور دارد.

وی اظهار داشت: تولید گندم در سال اول دولت بیش از ۳ میلیون تن و در سال دوم دولت ۶ میلیون تن افزایش یافت و برای سال جاری نیز پیش‌بینی می‌شود حداقل ۶ میلیون تن افزایش تولید داشته باشیم تا به طور کامل نیاز سالانه گندم کشور تامین شود و به خودکفایی برسیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: طبق آمارها نیاز سالانه کشور به گندم ۱۳.۵ میلیون تن است که سال گذشته با خرید ۱۰.۵ میلیون تن در خرید گندم نان به خودکفایی رسیدیم؛ اما حجمی نیز به عنوان ذخیره راهبُردی نیاز داریم که امیدواریم که در افق برنامه محقق شود.

وی با بیان اینکه ایران با توجه به ذخایر ژنتیکی و بذرو اصلاح شده حتی ظرفیت صادرات و تامین نیاز کشورهای منطقه را دارد که می توان از مسیر تحقیقات به این مهم رسید، اضافه کرد: در سال ۱۳۵۷ میانگین عملکرد گندم ۱۷۰۰ کیلوگرم در هکتار بود و اکنون به ۴.۳ تن در هکتار رسیده و با این وجود کشور ظرفیت افزایش یک تن در هکتار را دارد بنابراین می توانیم صادرکننده گندم در منطقه باشیم.

رییس سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی درباره کیفیت گندم داخلی و اینکه گندم تولیدی ایران سالم ترین محصول دنیاست و انواع مواد مغذی را دارد، افزود: برنامه خودکفایی حداقل ۹۰ درصد در برنامه هفتم ترسیم شده و ما در پایان دولت سیزدهم در گندم به این میزان خودکفایی در گندم می رسیم‌.

افزایش کیفیت نان با افزودن ۱۳ درصد سبوس

خیام نکویی با بیان اینکه ۳۰ درصد ضایعات نان مربوط به مصرف نان است که البته نباید ضایعات در فرایند برداشت گندم تا فراوری را نادیده بگیریم، گفت: برنامه افزایش کیفیت نان کلید خورده و در این برنامه حداقل ۱۳ درصد به سبوس نان اضافه می شود بنابراین تلاش داریم با کمک شرکت های دانش بنیان بخشی از این مشکلات برطرف شود.

وی با بیان اینکه اکنون در بخش برداشت گندم باید ضایعات در ماشین آلات کشاورزی را به حداقل برسانیم که این کار را شروع کردیم، افزود: معرفی ارقام گندم در تولید کمی وکیفی نان اهمیت دارد به طوری که ارقام پر تولید، مقاوم به خشکی و بیماری با پروتیین بالا بیشتر از گذشته در دستور کار سازمان قرار دارد.

رییس سازمان تحقیقات؛ آموزش و ترویج کشاورزی گفت: نقش سازمان تحقیقات در بخش کشاورزی سالانه مانع از خروج ۲.۵ میلیارد دلار ارز از کشور می شود و اکنون ۹۸.۵ درصد در تامین بذر خودکفا هستیم.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد روغن مورد نیاز کشور وارداتی است و ضریب خودکفایی غذا در کشور ۸۰ درصد است، اضافه کرد: سالانه تا ۱۶ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی از کشور خارج می شود که می توانیم حداقل با تخصیص ۱۵ درصد از مبلغ مذکور که سالانه صرف واردات می شود به تقویت بنیه بخش کشاورزی اختصاص یابد.

بلندمرتبه سازی در جوار باغ گیاه شناسی متوقف شد

خیام نکویی درباره باغ گیاه شناسی ملی ایران که دارای ذخایر ارزشمند و منحصر به فرد است، گفت: در پی بلندمرتبه سازی در کنار باغ گیاه شناسی پیکان شهر با رییس جمهوری صحبت هایی شد و ایشان در تاریخ ۱۵ اسفندماه سال ۱۴۰۲ دستور توقف ساخت و ساز را به شهردار و رییس شورای شهر صادر کردند. تاکنون نیز با پیگیری ها و دستور مشخص رییس جمهوری و معاون اول رییس جمهوری توقف ساخت تا پنج طبقه داده شده است.

وی درباره باغ گیاه شناسی نوشهر نیز اظهارداشت: تفاهم نامه ای با شهرداری نوشهر منعقد شده بود که متاسفانه به آن عمل نشده و ما نیز از آنها شکایت کرده ایم. در حال حاضر دستور توقف تخریب داده شده اما به طور مجدد این تخریب از سر گرفته شده است.

کد خبر 73026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =