صادرات ۲۸ میلیون دلاری مرکبات مازندران به ۱۶ کشور جهان

مرکبات مازندران از طریق گمرکات این استان با رشد ۱۰۰ درصدی طی سال ۱۴۰۲ به ۱۶ کشور جهان صادر شد.

به گزارش اگزیم نیوز، ناظر گمرکات مازندران روز چهارشنبه با اعلام افزایش ۱۰۰ درصدی صادرات مرکبات استان گفت: از آغاز فصل برداشت مرکبات استان در سال ۱۴۰۲ حجم صادرات این محصول از طریق گمرکات نوشهر، امیرآباد، آمل و ساری بیش از ۷۸ هزارو ۲۸۵ تن بوده که رشد وزنی چشمگیری نسبت به مدت مشابه داشته است.

امیر جمشیدی ارزش مرکبات صادر شده از گمرکات استان را بالغ بر ۲۸ میلیون و ۴۵۹ هزار دلار بیان و تصریح کرد: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱ رشد بیش از ۱۰۰ درصدی را نشان می دهد. ۱۶ کشور جهان مقصد مرکبات مازندران که روسیه، آذربایجان، ازبکستان، گرجستان، قزاقستان از عمده ترین کشورهای مقصد صادرات مرکبات این استان بوده اند.

وی با اشاره به کسب رتبه نخست گمرکات مازندران در صادرات مرکبات و اینکه ۵۰ گمرک کشور در صادرات مرکبات فعال هستند، افزود: میزان مرکبات صادراتی سال ۱۴۰۱ به میزان پنج هزار تن و ارزش یک میلیون و ۷۹۴ هزار دلار بوده است.

طبق آمارهای رسمی، مجموع باغ های مرکبات مازندران ۱۱۲ هزار هکتار است که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده هستند. همچنین از مجموع باغات مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.

مازندران با دارا بودن ۱.۵ درصد از اراضی و ۲.۵ درصد اراضی کشاورزی کشور سالانه بیش از هشت میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می کند که ۱۰ درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

زمان برداشت پرتقال هم که "تامسون" مهم ترین رقم آن محسوب می شود از نیمه آبان شروع می شود.

به طور متوسط در یک هکتار باغ مرکبات ۳۰ تا ۴۰ تن محصول برداشت می شود.

کد خبر 72963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =