سنگ آهن در مدار بازگشت

کامران وکیل از بازگشت تقاضا و عرضه به بازار جهانی سنگ آهن و بهبود اوضاع این محصول مهم صادراتی در سال جاری خبر داد

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان محصولات معدنی در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص عامل تاثیرگذار بر روند رو به رشد قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی گفت: در حال حاضر فاکتور اصلی تاثیرگذار بر بازار سنگ آهن صرفا تقاضا است. به گفته وی ابرقدرت شرق آسیا یعنی چین بزرگترین مصرف کننده سنگ آهن است که هر زمان طرح های توسعه ای و پروژه‌های عمرانی خود را تقویت نماید تقاضای سنگ آهن در سطح جهان افزایش می یابد و زمانی که روند فوق کندترحرکت کند، عرضه و تقاضا کاهش یافته و تاثیر بسزایی بر قیمت مواد اولیه و پایه، مس و نفت دارد.

کامران وکیل در خصوص روند قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی در سال 2016 با اشاره به عملکرد مثبت و صعودی سنگ آهن در سال سال جاری گفت: پیش از این قیمت سنگ آهن به حداقل رسیده بود، در واقع به دلیل تعطیلی بسیاری از کارخانه ها و معادن، عرضه کم شد و شاهد کاهش قیمت محصول فوق بودیم. اما اکنون با توجه به قدرت بازار قیمت سنگ آهن مسیر پیشرفت را درپیش گرفته است و این روند طولانی مدت با پیشرفت وتوسعه بخش عرضه ایجاد می شود.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان محصولات معدنی در خصوص وضعیت بهای سنگ آهن ایرانی گفت: با وجود رقابتی بودن قیمت سنگ آهن در مرحله استخراج، عوامل متعددی مانند ضعف زیرساخت ها و هزینه های حمل و نقل بالا ، وجود دلالان، هزینه بالای سوخت رقابت پذیری در بازارهای جهانی را از این کالا می گیرد.

این مقام مسوول در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه درج قیمت سنگ آهن ایران در نشریه متال بولتن تاثیری بر شفافیت قیمت این محصول در بازار داخل دارد یا خیر، گفت: قیمت ها قیمت های جهانی است و ربطی به ایران ندارد.البته درست است چندی پیش به دلیل مشکلات حمل و نقل و پرداخت پول، سنگ آهن ایران شاخص پایین تری داشت ولی اکنون با شاخص کل برابری می کند.

وکیل در پایان در خصوص تاثیر افزایش قیمت سنگ آهن ایران بر حوزه های داخلی و صادرات این محصول گفت: تداوم رکود در بازار سنگ آهن، مهم ترين عامل براي تعطيلي واحدهاي کوچک توليد سنگ آهن بود که فعاليتشان بر صادرات متمرکز بود. به گفته وکیل همچنین زمانی که قیمت سنگ آهن افت کرد معادنی که از بنادر فاصله دورتری داشتند به علت افزایش هزینه ها از جمله حمل و نقل و سوخت از بین رفتن، در اين ميان واحدهاي نيمه دولتي که از پشتوانه محکم تري برخوردار بودند و همچنين مشترياني در داخل کشور داشتند، توانستند دست کم با حاشيه سودي کمتر به فعاليت خود ادامه دهند.

وی تاکید کرد: حال که شرايط دگرگون شده، احياي واحدهاي بخش خصوصي توليد سنگ آهن امیدوار کننده است. ريشه اين اميدواري به تحولات چين باز مي گردد؛ يعني اوايل اسفندماه گذشته که قيمت معاملات سنگ آهن بعد از مدت ها رکود با صعودهاي چند دلاري همراه شد.

 

کد خبر 7283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =