لزوم توجه ویژه به زمان آبیاری و میزان رطوبت برای برداشت گندم در استان‌های معتدل

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی بر لزوم توجه به دمای هوا و میزان رطوبت برای برداشت گندم تاکید کرد و گفت: آبیاری مزارع در اراضی آبی بر اساس دستورالعمل‌ها و بر اساس زمان بندی مناسب دما و خشکی انجام شود، همچنین در ساعت‌هایی که رطوبت هوا بالا است، اقدام به برداشت نکنند.

به گزارش روز شنبه اگزیم نیوز از وزارت جهادکشاورزی، «سهراب سهرابی» در حاشیه یکصد و سیزدهمین جلسه کمیته فنی گندم افزود: با توجه به افزایش بارش‌ها در ایام پایانی سال ۱۴۰۲ و ابتدای سال جاری، به‌طور قطع بیماری‌های گندم مانند زنگ زرد، سفیدک پودری و فوزاریوم خوشه (کپک صورتی) و غیره، توسعه پیدا می‌کند؛ بنابراین به کشاورزان توصیه می شود به مراکز خدمات و کلینیک های گیاه پزشکی مراجعه کنند.

وی اظهار داشت: همچنین آفت سن افزایش خواهد یافت، بنابراین باید مبارزه بر اساس دستورالعمل ها و آبیاری مزارع در اراضی آبی بر اساس دستورالعمل ها و بر اساس زمان بندی مناسب دما و خشکی انجام شود.

سهرابی در زمینه مدیریت تغذیه گیاهی در مرحله داشت، گفت: در مناطق معتدل مانند اصفهان و اقلیم های سرد مانند آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، قزوین، مرکزی و همدان، از کودهای پتاسیم، سولفات آمونیوم و ریزمغذی ها استفاده شود.

وی ادامه‌داد: کشاورزان در برداشت محصول از کمباین هایی استفاده کنند که ریزش کمتری داشته باشد و معاینه فنی برای آنها صادر شده است؛ همچنین در ساعت‌هایی که رطوبت هوا بالا است، اقدام به برداشت نکنند.

کد خبر 72712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =