تحول دیجیتال بدون امنیت و اعتماد دیجیتال ممکن نیست

تردیدی نیست که خدمات بانکداری و پرداخت الکترونیکی طی دو دهه اخیر در کشور ما از گستره و عمق قابل ما لحظه ای برخوردار بوده است. گذشته از ما لحظاتی که ممکن است درباره کیفیت و کمیت این خدمات مطرح باشد، ایجاد چنین منظومه ای از خدمات بانکی بر بستر فناوری اطلاعات جای افتخار و مباهات دارد و به ایران اسلامی جایگاهی ممتاز در میان کشورهای منطقه بخشیده است چرا که کمتر کشوری را می توان در دامنه جغرافیایی منطقه سراغ گرفت که از زیرساختها و خدماتی با این تنوع بهره مند باشد و طیف گسترده ای از ابزارها و سرویس های بانکی و پرداختی الکترونیکی در اختیار کاربران قرار داده باشد.

نکته بسیار مهمی که الزم می دانم در این مورد با مخاطبان این نوشته در میان بگذارم این است که خوشبختانه استفاده از ابزارهای الکترونیکی در حوزه بانکی از سوی جامعه ایرانی به خوبی پذیرفته شده تا جایی که دریافت ابزارها و خدمات پیشرفته تر را می توان یکی از مطالبات مردم دانست. این پذیرش و مطالبه بدون شک رخ نمی داد مگر در سایه اعتمادی که کاربران به پایداری و امنیت ابزارها دارند؛ پر واضح است که در صورت نبود این اعتماد، مردم به هیچوجه و حتی با وجود ارائه رایگان این قبیل خدمات، حاضر به استفاده از آنها به ویژه در حوزه حساسی مانند دارایی های پولی خود نبودند. به همین دلیل نیز خدشه دار کردن این اعتماد به عنوان سرمایه ای اجتماعی که در موارد مختلفی به نهادهای حاکمیتی در اجرای دقیقتر، کم هزینه تر و سریعتر بسیاری از تصمیمات کلان کمک کرده و می کند، از جمله اهداف بدخواهان این مرز و بوم است و شاهد تلاش های فراوانی از سوی آنان در قالب حمله و آسیب رسانی به زیرساختهای فنی و تضعیف این اعتماد عمومی بوده و هستیم. زیرساختهای بانکی کشور همواره به عنوان یکی از زیرساخت های حیاتی و استراتژیک کشور، همواره مورد سوءقصد بدخواهان و معاندان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده و هست اما به لطف الهی و با کوشش متخصصان این مرز و بوم، تدابیر اندیشیده شده از سوی بانک مرکزی همواره سد محکمی در برابر این عناد و بدخواهی بوده و حافظ کیان نظام مقدس اسلامی و همچنین شبکه بانکی کشور بوده است.

در عین حال چنین شرایط خطیری صد البته مسئولیت نهادهای متولی در حوزه امنیت فناوری را به خصوص در حوزه بانکی صد چندان کرده و بانک مرکزی جمهوری اسلامی نیز با درک این حساسیت و اهمیت، تدابیر و برنامه های فراوانی برای ارتقای مستمر امنیت زیرساختها و خدمات بانکی و پرداختی را از طریق بازوهای فنی و اجرایی خود به اجرا گذاشته است که خوشبختانه نتایج و آثار مثبت این اقدامات در ارائه خدمات بانکی امن و بهروز به مردم شریف ایران اسلامی مشهود است.

علاوه بر این موارد اما نکته مهمی که مایلم بر آن تأکید کنم این است که هدف اصلی از برقراری امنیت در خدمات بانکداری، ایجاد اعتماد است. این قدرت اعتماد است که کاربران را به استفاده از ابزارها و خدمات ترغیب می کند و امکان حکمرانی با اقتدارتر و بهتر را فراهم می آورد. ما باید باور کنیم که در دنیای امروز نگاه به مقوله امنیت اطلاعات تغییر کرده است. آنچه بیش و پیش از امنیت مورد توجه قرار می گیرد، اعتماد یا همان Trust است چرا که اعتماد، امنیت را به دنبال می آورد. باید باور کنیم و این باور را گسترش دهیم که«تحول دیجیتال بدون اعتماد دیجیتال امکانپذیر نیست» چرا که ممکن است یک سیستم امن باشد، ولی قابل اعتماد نباشد و بالعکس. لذا بانک مرکزی به عنوان نهاد رگولاتور به ویژه در یکسال اخیر، سعی و تلاش ویژه ای در توسعه این اعتماد به منظور دستیابی به حکمرانی دیجیتال در فضای اقتصادی و مالی کشور داشته و دارد که امیدواریم ثمرات همه این اقدامات، منجر به توسعه هرچه بیشتر خدمت رسانی به عموم مردم شریف ایران باشد.

محمدرضا فرزین - رئیس کل بانک مرکزی

کد خبر 72650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =