درآمد ۹۰۰ میلیارد دلاری کشور با اجرای قرارداد طرح فشارافزایی پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: قرارداد فشار افزایی پارس جنوبی با حضور شرکت و پیمانکاران ایرانی با سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری منعقد شد که با اجرای آن بیش از ۹۰۰ میلیارد دلار نصیب کشور می‌شود.

به گزارش اگزیم نیوز، قراردادهای اجرای طرح فشارافزایی میدان مشترک پارس جنوبی امروز (یکشنبه) با ۴ شرکت ایرانی پتروپارس، اویک، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و مپنا به امضا رسید.

محسن خجسته مهر، بزرگ‌ترین رویداد تاریخ جمهوری اسلامی در راستای تامین امنیت پایدار انرژی را به نتیجه رسیدن قرارداد فشار افزایی پارس جنوبی دانست و افزود: توانستیم با کمک پیمانکاران ایرانی به این موفقیت برسیم و این موضوع باعث تعجب از توانمندی شرکت‌های داخلی شده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه می‌توان گفت بار دیگر پارس جنوبی متولد شد؛ زیرا فشار افزایی نقش بسیار مهمی در تولید گاز و میعانات گازی دارد، گفت: برای جلوگیری از مهاجرت گاز، طرح فشار افزایی از لحاظ اقتصادی و مهندسی با دقت بالا بررسی و برای اجرای آن ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شد.

وی ادامه داد: حدود دو سال است که با برگزاری جلسات کارشناسی توانستیم به این نتیجه و تصمیم برسیم و این تصمیم‌ها است که رویکرد دولت‌ها را مشخص می‌کند. از طرفی ما به این نتیجه رسیدیم که برنامه‌های فشار افزایی را در فراساحل و دریا اجرایی کنیم.

معاون وزیر نفت تاکید کرد: پارس جنوبی در خلیج فارس به ۷ منطقه یا هاب تقسیم‌بندی شده و هر منطقه دارای ۴ سکو اعم از سکوی یوتولیتی، فشارافزایی و اقامتی است؛ لذا برای این ۲۸ سکو، ۲۸ گجت نیز نیاز است.

خجسته مهر ادامه داد: ۱۴ سکوی فشار افزایی نیاز است و ۱۴ سکو اقامتی و یوتولیتی، برای ۱۴ سکوی فشار افرایی، ۴ تربوکمپرسور نیاز است تا بتواند هر توربو کمپرسور ۱ میلیارد فوت مکعب را استخراج کند. دو نوع کمپرسور داریم که توربو کمپرسورهای MP دارای فشار ۶۰-۱۲۰ بار و کمپرسورهای lp دارای فشار ۲۰-۶۰ بار هستند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت بیان کرد: با اجرای این طرح ۹۰TCF به برداشت گاز کشور اضافه می‌شود حدود ۲ میلیارد بشکه میعانات گازی نیز به ظرفیت میعانات گازی کشور اضافه می‌شود. سرمایه‌گذاری این طرح حدود ۲۰ میلیارد دلار بوده و عایدی این کار برای کشور بیش از ۹۰۰ میلیارد دلار خواهد بود.

کد خبر 72258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =